Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 577 ggr
Bjornen
0

Presentation av Bjornen

Det har framkommit önskemål om en allmän presentation av mig. Och eftersom jag har varit lite aktiv här nu ett tag med lite inlägg kan jag väl göra det.

Jag heter Björn och bor i Enviken som ligger i de norra delarna av Falu kommun. Där jag har sysslat med växter sedan 5 års åldern och det sägs att jag började redan innan jag kunde gå. Där har jag en visningsträdgård med drygt 3000 olika växter och jag har odlat ytterligare några tusen sorter som förr eller senare försvunnit. Många växter har använts i olika magiska sammanhang och det är både vilda och "tama" växter i en salig röra.

Ett stort projekt är att skriva en större skrift om vilka växter som odlats under gångna tider. Just nu innehåller sammanställningen drygt 300 sidor text och behandlar drygt tusen arter. Många av dem finns i visningsträdgården. Där är jag alltid intresserad av mycket mer fakta och alla odlingsuppgifter som är äldre än hundra år mottages mycket tacksamt. Så är det någon som vet något så hör mer än gärna av er. Oftast är de små sakerna mycket viktiga tillsammans med andra.

Jag har inga egna mediala förmågor att se eller känna saker, trots att det funnits tidigare i min släkt. Jag praktiserar ingen "häxkonst" av något slag. Men jag har så stora kulturhistoriska intressen och jag har intresserat mig mycket omkring olika schamanistiska yttringar. Jag är mycket intresserad av olika naturfolks levnadsförhållanden. Vilket kan förklara olika beteenden bland folk i allmänhet under föregående århundranden. Ett liv som sker på naturens villkor och användning av olika växter i olika sammanhang för både goda och onda avsikter. Folktro och trolldom har spelat stor roll i bland sockenlappar och svedjefinnar som fanns runt omkring mina trakter. Jag arbetar mycket med dokumentation av olika former av folktro för att bevara det och även för att förstå varför olika saker har varit så viktiga. Genom folkbildning försöker jag sprida dessa kunskaper till andra.

Jag känner själv att jag tillhör naturfolken och försöker leva med naturen och bara brukar naturen och inte nyttjar naturen. Genom omfattande utfrågning av gamla människor, läsning av gamla böcker och skrifter samt en långvarig praktiska undersökningar, känner jag att jag känner naturen väl och förstår en hel del av naturens olika mysterier. Jag hoppas att mänskligheten aldrig kommer att förstå det hela fullt ut. Då försvinner vår mening med livet och det måste finnas olika olösta mysterier kvar att fundera över. Många gånger känner jag mig som född i fel århundrade.  

Jag är en som står för mina åsikter och dessvärre framför jag dem också och en del uppfattar mig därför mig lite för burdus i mina åsikter och dessutom envis. Utan att mena det kan en del bli sårade, när jag framför mina åsikter och teorier allt för tydligt. Var inte rädd att ifrågasätta mig och mina åsikter. Även jag kan ha fel och finns det saklig grund måste även jag ändra mig, men det kan vara trögt ibland. 

Lite mer om mig finns på min sida och där finns också några blider från min trädgård.

BiGavia
0

tack, för den utförliga presentationenGlad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

lightseeker
0

jag blir så varm och glad, om vartannat, när jag läser din presentation, känner igen mig i mycket/många av dina intressen, björnkram, från en barfota-drottning

Coturnix
0

Härligt livsverk! Din trädgård MÅSTE besökas när vi har vägarna förbi!

Anco
0

Nu vet jag vem jag ska fråga när det gäller gamla kulturväxter *L* Det låter som en underbar trädgård. Grattis till ditt livsverk.

"Lev i nuet, sedan kan vara försent"

Medarbetare på Druid&Shaman