Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1566 ggr
mod13
0

svetthydda och energier

Hr någon erfrenhet av svetthydda/stenbad. De två senaste helgrna har jag lett och öst vatten i svetthydderitualer. Den första var extremt het, så till den andra (nästan exakt samma personer) gjorde vi en ganska liten eld. Och den blev ännu hetare. Har lett svetthyddor som varit väldigt blöta, väldigt heta, ganska svala (nåja jämförelsevis) och jag tycker det verkar som att det inte spelar någon roll hur stor eld, hur många stenar, hur mycket vatten man har för hur svetten blir. Jag får alltmer intrycket av att svetten beter sig som den vill helt beroende av energier och krafter och i stort sett oberoende av de yttre omständigheterna.

Någon som har erfarenhet?

lightseeker
0

erfarenheter av bastu, ja, men dylikt no thanks!

Jag är nordbo och håller mig till mina traditioner…

mod13
0

Jaha? Varianter av svethydda har förekommit här i norden enligt moderna arkeologiska rön. Vi kan naturligtvis inte veta exakt hur det gick till men  det har hittats såna samlinar skörbränd sten att den inte kan hänföras till koksten eller liknande utan anses ha använt till en primitiv variant av bastu/svetthydda. Du kanske ska utöka dina kunskaper om de nordiska traditionerna;)

[trumman]
0

#1 Enig på ett sätt, leker inte indian.

#2 Intressant. Källhänvisning tack.

mod13
0

Tyvärr, ingen källhänvisning, privat undervisning av numera död arkeolog. Antagligen har jag fotostatkopier på artiklarna någonstans i mina gömmor… Bl a har jag för mig om att en del material kom vid utgrävningar när E4:an byggdes om mellan Linköping och Ödeshög.

Trumresor är heller inte "sydnordiskt" i så fall utan samiskt - indianskt - sibiriskt. Det enda övriga är väl sejden?

Jag leker varken indian eller afrikan eller kelt men eftersom vi inte har en levande tradition att lära från tycker jag att det är spännande att studera förhållningssätt och tekniker hos olika naturfolk (t ex jämförelse mellan vår midsommarstång och nordamerikanernas soldans, olika högtider etc, eller hur !Kung San folket relaterar till månen). 

Jag använder det som fungerar i vår värld idag och försöker inte återskapa det vi hade för 1000 år sen.

Dessutom kom mina anmödrar från afrika en gång i tiden och hade mycket erfarenheter med sig från sina vandringar innan de landade i kalla norden:)

[trumman]
0

#4 Då är din info inte värd mycket är jag rädd… synd. Men ok: Numera död arkeolog? Vad hette han/hon? Vid vilken fakultet fanns h*n?

Jag använder också det som funkar ;) enda sättet att göra det på, men jag tar inte ceremonier och ritualer från kulturer och låtsas. Det funkar inte för mig iaf.

mod13
0

Nej, det funkar inte att härma - varken andra kulturer eller andra tider. Har man grunderna klara för sig och sdan anpassar det till situation och nutid.

Jag är inte så mycket för "färdiga" ritualer överhuvudtaget, utan årstid, måntid, deltagare och syfte är det som styr. Och då kan de mest spännande saker inträffa!

svartmask
0

#5 vad menar du med: "jag tar inte ceremonier och ritualer från kulturer och låtsas"?

[trumman]
0

#6 Vad hette arkeologen och vid vilket fakultet jobbade denne vid?

#7 Jag menar att jag inte tar en nordamerikansk indian-ritual eller liknande och använder den med deras ord och sånger och kanske tom kläder som ngra sysslar med etc.

Den sorterns kulturell stöld tycker varken jag eller de nordamerikanska indianerna om :) dessutom skulle en sån ritual totalt sakna Kraft, eftersom jag immiterar/låtsas och saknar kulturen i ryggen i blodet i anden.

Mvh, T