Halloween
Varför klär man ut sig till häxor på halloween? Inte riktigt förstått, finns det någon historia bakom det? Likt påsken osv ..

Det kommer åtminstone till viss del ifrån gammal folktro. Man trodde att spöken, häxor och annat "oknytt" var extra aktiva den natten. Vilket de ju iof är också. :-)
Halloween är kelternas nyår (också kallat samhain eller samhuin). Det är när gränsen mellan den levande världen och den andliga är som tunnast på året. Det är då man kan ta kontakt med den andra sidan bäst =)
Själva grejen med att klä ut sej har att göra med de onda andarna som man ville skrämma bort. Också pumpan var en skrämseltaktik för att hålla undan onda andar den natten!
Just varför man klär ut sej med hög hatt och svarta kläder vet jag faktiskt inte (det är nog mycket hollywood över det) 
Men kvasten har en egen liten historia och den används fortfarande av vissa häxor.

Ja du har så rätt så #2 hatten har jag dock inte men bär alltid svarta kläder eftersom svart är min färg enligt konstens alla de märkliga sägnenjag är ju född i vågens tecken 1966 och har då Svart som min färgoch blå som secondary färg jag har även bjällor runt armar och ben 24timmar om dygnet för att höras och kunna skrämma knyten och annat otyg ja och kvasten har sin historia som man använder vi reningstillfällen (samt vi resor till blåkulla)/BB Hias

Gillar inte riktigt Halloween som du sa Tistel_ att det e lättast sättet att få tag från andra sidan. och det stämmer, e lite "medial" eller vad skall man kalla det.. Å ja känner av det som bäst då.. Lite skrämmande när man inte lärt sej hur man skall använda sin "Förmåga" eller vad man skall kalla det..

Halloween, som det är idag är och förblir ett amerikanskt påfund allt för att tjäna pengar. ursprunget till detta är All HAllows Eve alltså allhelgona som i sin tur är en sedvanlig förkristnad hednisk helg…Samhain (uttalas "Sáwwan).
Samhain infaller i solnedgången den 31 oktober (egentligen på fullmånen närmast detta datum) och följs av tre dagars "icketid" för att avslutas på kvällen 3 november i solnedgången…dessa tre dagar av icketid är den tid på året då slöjan är som tunnast mellan världarna och då det är som lättast att resa däremellan.
För att skydda sig mot ont urholkade man rovor som man satte ljus i, vilket senare blev till pumpor…och offer gjordes till andevärlden och gudarna för beskydd.
Maskeradbiten är också ett senare tillskott, från usa förstås, och tiggandet är ju ett omvänt Offer…där andarna kräver tribut istf att få offergåva…så ….Halloween är ett jädrans amerikajippo i girighetens namn!
Samhain, det keltiska nyåret, är en fin och stillsam storhelg, där ånga möten mellan världarna kan äga rum. God mat och god dryck hör till alla dagarna, umgänge med släkt och vänner och trevnad i lyktornas sken!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Allhelgonadagen motsvarar ungefär vår Micksmäss som är en skördehögtid och tacksägelse för årets skörd. Därigenom tog man sina nyskördade rovor och gjorde lyktor och tände rovoljan och prisade skörden. Därutöver finns det keltiska nyåret som sammanfaller med skördefesten eller rättare sagt blev att sammanfalla med skördefesten. Bland annat har byte av almanackan gjort att saker och ting blev att sammanfalla.
Samtidigt fanns det allför många helgondagar och helgondagarna var helgdagar. Det utvecklade sig så att nästan hälften av årets dagar var helgdagar. För att ta bort en del röda dagar inrättades Alla Helgons dag, där man klumpade ihop ett antal helgon och firade dem på bara en dag.
Många av de kristna sederna placerade man på gamla hedniska högtidsdagar, för att man succesivt kunde införa nya religioner utan att det skulle bli så stora förändringar.
Halloween har utvecklats i Amerika av gamla keltiska traditioner som infördes till Amerika av invandrande irländare. De invandrade i stora hopar under den hungersnöd som inträffade när potatissjukan slog till så hårt mot de fåtal sorter av odlade potatisar i Irland.

#0 Det finns lite olika tankar om det. En teori är att p g a att slöjan mellan världar ansågs vara så tunn omkring halloween, så kunde varelser (andar osv) passera över gränsen från andra världar. För att skydda sig klädde man då ut sig till demoner, döda osv för att se ut som en av andarna och därmed slippa undan ödet att de döda skulle ta med en till andra sidan.
En annan teori baseras på att alla gränser suddas ut omkring halloween. Döda/levande, föräldrar/barn… Barnen fick bestämma över sina föräldrar den dagen, och naturligtvis ville de frossa i godsaker då. De knackade på hos grannar och krävde godsaker för annars skulle de ställa till med bus! Vuxna fick vara barnsliga och leka och leva rövare de med.
Jag vet inte vilken teori som är sann men själv tror jag mest på teori nr 1, dvs att man klädde ut sig till oknytt för att inte riskera att bli bergtagen/bortrövad.