Årshjulet
**Högtiderna !
Wiccaner firar 8 högtider , 4 stora & 4 små , det firar dessa för att dem lever i samklang med naturen och dess skapelse .
Och naturens olika skeenden
_
Dess stora fester_
Beltane - Majfesten-
**30-April , fruktsamheten firas , det är en eldfest inom kelterna
Gudinnan tar gistalt i en jungfru och guden är den sexuelle ynglingen ( deras bröllop firas )
**Lughnassad - Lammas-
**1.a - Augusti , är skördefesten , wiccaner tackar gudinnan för hennes överflöd av gåvor från naturen
Nu firas även gudens död eller hos vissa gudinnans & gudens bröllop
**Samhain - Halloween -
**31.a oktober firas dem dödas fest i en del traditioner . Just denna dag är slöjan mellan världarna så tunna att du / man kan sträcka ut sin hand för att nudda dem dödas rike eller andra dimentioner .
Wiccaner utövar underjordens riter .
**Imbolc - birgid , candlemass -
**1.a februari gudinnan Birgids fest ,. När tackorna börjar ge mjölk
varför man firar denna är inte känt ,
( vad jag vet men även jag firar den
Hade dock kunnat kolla upp det på nätet , men denna skrivelse är ju från min synvinkel )
Dess fyra mindre
**Litha - Midsommarsolståndet -
**som infaller omkring den 21.a juni , då solen är som högst och guden / gudinnan är som mäktigast . Alla örter som samlas denna dag / natt är mycket magiskt potenta .
Och den ljuse guden * ekkungen * strider mot sin mörke bror *järnkungen * och vinner striden .
Mabon - Höstdagsjämningen -
Som infaller omkring den 21.a september , wiccaner / häxor förbereder sig på den mörka årstiden , nu ska allt va skördat och klart , örter och annat kan inte finnas ute , alla förråd ska va klara .
**
Yule - Midvintersolståndet -
**Som omkring den 21.a december firas , då solbarnetföds & årshjulet åter vänder mot ljusa tider
Ostara - vårdagsjämningen -
Som infaller omkring den 21.a mars , då balanseras ljus & mörker
mot varandra . Gudinnan Ostara ska firas med ägg och nya energier .
// Mist

Jätte bra skrivit!:) Tack.
MVH Isnornin
Det är en sabbat som inte är skriven riktigt och det är Imbolc som sagt… Förstår mig inte på den riktigt…

Min först födda dotter är född på självaste Beltane något som jag visste fast man sagt 25april till mig men än idag så är det speciellt för oss hon blir 21år idag och hon blir vansinig om hon inte få se Bålen som brinner och vi firar på vårt sätt och hon har en egen egenskap som hon bara måste ha och de är minst en Sockervadds pinne *L*

Imbolc är en av eldfesterna, men istället för att fira själva solen firar man det återkommande ljuset.
Man firar också Gudinnans alla tre aspekter; den Visa Kvinnan som stiger tillbaka mot mörkret, Modern som vårdar de frön som såtts och Jungfrun som leder oss mot våren.
Ahhh , tack för den upplysningen :)
Nu kan jag fylla i mina papper :D
Är det ok att anv , det du skrivet här ?

Kan ju inflika här att detta inte är enbart Wicca-högtider…de är en direkt överföring av de urgamla keltiska högtiderna…alla åtta…
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Jodå det vet jag , dock brukar jag inte kalla mig kelt , men naturhäxa som göljer naturens utveckling :)
Har läst och gått wiccan utb och annat där lärde jag mig om olika
gudomer och dess firande ang årshjulet :)
Därför skriver jag som det står :)
Hoppas på att du inte tar illa upp pga . jag inte tog med keltiskt …
// Mist

Absolut inte…jag tillfogade det för informationens skull…
Hmm , jag frågade till o med om Imbolc förrut :)
Ja , jag tycker det är roligt att skriva om allt och tycker det är roligt att lära mig nya saker hela tiden så kom med allt :)
Jag läser och lär 

Finns en jättebra artikel på startsidan om just Imbolc (oimelc)….

Imbolg betyder "i magen (på moder jord). Ingen växtlighet syns ännu, men det darrar av växtkraftsrörelse under ytan.
De 8 helgerna finns nog i alla traditioner, åtminstone i de shamanska!
Ok , ska kolla det då :)
Tackar så mycket .
Över till annat då ,
vad är du för en då ?
Om man får fråga vill säga … (?) 

jag …hehe….jag är bara jag….*S*….en gammal druid….
Hehe , hittade ett inlägg från dig om kurs :)
Jag skrev där inne som sagt .
Trevligt med druider :)

Självklart får du använda det jag skrev om du vill! Skriv på du bara 
JAAA , vad roligt :)
Då ska jag ändram itt inlägg här och även ta till det Brandruid
skrev tänkte jag .
Jag lägger även in era namn i min skrivelse ;)
Massa styrke kramar till er :)