Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 941 ggr
Mercaaan
0

Temaarbete - häxor/trollkarlar

Hejsan!

Håller just nu på med ett arbete kring häxor och trollkarlar. Ska skriva ett kort kapitel om dagens häxor men jag tyckte den info jag fann på nätet var lite halvdan ..

Tänkte därför fråga er här :) känns lite roligare också.

Tacksam för hjälp!

Sofielunsen
0

vad vill du veta? :)

Mercaaan
0

Bara kortfattat :) vad är en häxa idag? Vad jag förstår så är det inte folk som går runt med en hatt och käpp osv .. vad innebär det? Wicca kallas det va? :)

FantasyMoon
0

Wicca är namnet på en livstro, ofta kallat religion även om det inte är av svenska staten en godkänd religion. En wiccan kan vara en häxa, en häxa kan vara wiccan, men de kräver inte varandra. Det är ett utbrett missförstånd. Häxor har alltid funnits i större och mindre skala. Medan wicca drog fram häxeriet i ljuset igen och lät det bli samhällsgodkänt.
Du kommer att få många olika svar tror jag, här är mitt.
En häxa är en person som försöker att leva i harmoni med naturen i den mån det går. Försöker att lyssna och se naturen för vad den är och inte vad man vill att den skall vara. En häxa är en person som försöker att se till vad naturen i sig har att erbjuda, mer än vad som finns på ICA.
Många häxor arbetar med stenar och örter, inte alla gör det.
En häxa är en person som sannorlikt kan få för sig att plocka 
ihop ett urval av stenar, örter och andra redskap och 
genomföra en riual med syfte att uppnå någonting. 
Så sammanfattar jag vad en häxa pysslar med. En häxa kan ha olika klädstilar, oftast misstänker man inte en häxa för att vara just det. 
För hon ser ju så vanlig ut. Ofta misstänker man en 
viss kategori i viss klädstil för at vara häxa 
medan dem knappt har en tanke på vad naturen heter.

Hias
0

#2 vad det gäller wiccan så kan du finna en hel del på nätet/och ja hur lever vi idag de är nog väldigt olika från häxa till häxa.Jag lever helt öppet me vem jag är och firar olika sabbater älskar naturen och dess krafter bringar gåvor till moder jord och fader himmel gör mycket me örter och dess krafter allt från badsalter till olika andra ting jag är mycket inom så kallad vitmagi om man nu skall sätta ord på det.Älskar att få ge kärlek och glädje till systrar och bröder samt alla jag håller av ,jag är fylld av energi och älskar att få ge av detta .Jag går kläd i det som faller mig in och favoritfärg Svart bär mina olika smycken i form av pentagram gudar och gudinner Svårt att sätta utallt jag lever i min vardag helt och hållet så ta en titt på min sida och se olika foton som finns där samt fråga mig gärna om du undrar mer/BB Hias

Mercaaan
0

Tack så hemskt mycket för svaren! Jag citerade det i skrev i mitt arbete och skrev era användarnamn på hemsidan. Hoppas det är OK, annars ändrar jag det  :)

Hias: Får jag låna en bild från ditt fotoalbum utav dig? Någon som visar hur det kan se ut liksom, tyckte du hade väldigt bra bilder! Arbetet kommer endast finnas i 2 ex, ett till mig och ett till läraren :)

Hias
0

helt ok

FantasyMoon
0

Ja det går bra att ha med det.. Vill du ha mer utvecklat och personligt så är det bara att säga till. 
Jag är likt Hias, öppen om vem jag är. Medan jag är i en helt annan fas.

Jag önskar dig lycka med ditt arbete. :D

Hias
0

#7 ja vi är bra lika systrami /ha koll på posten nu för jag har sänt dig och sönerna gåvor idag så vi få ha koll på de hela Puss i Pannan /Häxkramar Hias

FantasyMoon
0

#8 Ahw.. Tackar hjärtligast. :D
På tal om saken kom det ett brev från posten idag om något som saknar porto. Vi har inte hunnit kolla vad det är än, men det är möjligt att det är från dig. Vi får se när vi har ringt. min man till ära knallar vi inte bara upp utan vi ringer först.

Välsigna din afton. :D

Hias
0

Va märkligt för jag satte på 3frimärken då vi vägde det???? jag gillar inte de nya frimärkerna de självhäftande för de ramlar lätt av !!!!! du får säga till om de är så att de blivit nått knas för när de vägde det här på mitt post avlämmning så satt de de på rätt mängd frimärken /din man är en bra man som tar de säkra före de osäkra absolut Häxkramar Hias hoppas de inte blir mer problem på de jag sände iväg idag….

FantasyMoon
0

Jag lovar att rapportera vidare när vi vet mer. för självklart skall du ha möjlighet att berätta för dem på postkontoret om det skulle så vara. 
:D Ja han är bra till sådant.