Häxor iFokus

Häxor

Etikett: lyrik-texter-och-sånger
Läst 1614 ggr
night-bliss
0

Jesus a pagan god?

Hej!

Ville dela med mig av en mkt tänkvärd bok som jag har läst:

The Jesus Mysteries "Was the original Jesus a Pagan God?" av Timothy Freke & Peter Gandy

Boken behandlar ämnet om att stora delar av jesus berättelsen lånar från tidigare myter som tex Osirus, Dionysus och Mithras. Jesus skulle då eg vara en judisk version av dessa myter. Gnocisism diskuteras också bla hur den kunde helt utplånas av den mer skriftbundna kristendommen som då lever kvar fram till våra dagar…

en hel del saker visste man sedan innan, men det kändes som vissa grejer föll på plats Glad

Jag har läst biblen (vissa delar flera gånger) och efter att ha läst denna boken så blir det lite som aha! Man förstår lite av symboliken hur Biblen skulle kunna tolkas.

Jag rekomenderar den (Hoppas nu att jag inte skrev för mkt)

/night-bliss

[trumman]
0

Jo men det var väl inget nytt att Kristendommen var det första new-age :) som bara lånar och stjäl från alla möjliga kulturer ioch traditioner för att "sälja" bäst möjligt!

Intressant boktips dock, ska läsas. Har ocjkså läst bibeln, flera gånger pärm till pärm… kanonbok på många sätt. värdelös som religiös handbok imho.

night-bliss
0

jo men det vet jag, men det var lite nya saker i den tex visste jag inte det där med åsnan, det tyckte jag var jätteintressant hur man sedan ev kan tolka det i bibeln både när jesus kommer inridade på åsnan och när han hänger på korset!!!

trampolin
0

Det låter som en intressant bok :) jag vet inte så mkt så det skulle nog ge mig mkt att läsa den.

skogsgubben
0

Kristendomen står på hedninsk grund. Med det menar jag att kristendomen växte fram från olika hedniska mysterietraditioner. Kristendomen är i grund och botten en solkult.

När det gäller Jesus som hednisk gud så måste man nog skilja på Jesus och Kristus. Jesus som person och kristusväsendet.

I bibeln kan man läsa om Jesu bedrifter. Men man kan även läsa den mytiska och symboliska biten. Tittar man på många av de händelser som skildrar Jesu liv så är det inte faktiska händelser utan en mytberättelse som är väldigt lik bl.a. egyptiska mytberättelser kring Isis och Horus (solguden). Att det är en likhet beror på att det helt enkelt är samma berättelse men med andra namn.

Därav likheterna mellan Osiris, Dionysos, Mithras och Jersus Kristus. Det handlar om samma solkult och mytberättelse.

När det gäller den tidiga kristendomen så har den väldiga likheter med dionysoskulten. Vissa attribut är de samma. De olika kulterna har ett samband. Det kan nämnas att de första nattvardsfirandena kunde gå rätt vilt till, på samma vis som i dionysoskulten.

BranDuir
0

Kan ju också nämnas i sammahanget att en falang av druiderna är övertygade om att Yeshua Ben Yusuf, var druid och de 19 -20 åren han var borta ur bibeln var den tiden han utbildade sig  (det är ungerfär vad det tar)……helt klart är i alla fall att Josef av Arimatea som var hans lärare besökte de brittiska öarna….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

skogsgubben
0

Josef av Arimatea inte bara besökte, utan han stannade kvar och byggde upp sin kyrka där han bevarade visdomen om den helig graal.

Maria av Magdala (Maria Magdalena) åkte till sydfrankrike där hon stannade.

BranDuir
0

Precis…tillsammans med tolv fränder grundade han den engelska kyrkan…*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

night-bliss
0

Sedan finns det ju teorier om judisk midrash, är det gäller Jesus historierna i NT, men det tas inte upp i den boken, men intressant är det ;)

#5 sedan finns det dom teorierna som lyfter fram att jesus hade gått i Buddhistisk lära (de icke omtalde åren i NT)

#4 Det boken försöker lite göra gällande är att det var detta gnostisistmen "lärde ut" detta var mysteriet (the passion), men att detta sedan tystades ner bla pga maktlystnad hos olika personer (ville kunna hålla folket i tyglar och inte låta dom tänka själv). Boken drar också paralleller mellan olika (tidiga) filosofer och NT

Alvljus
0

Tack för tipset, jag har beställt denna bok nu! =)

Hadina
0

Vad ni kan mycket!!!

Jag fattar inte hälften..Förvånad.. Jag har nog aldrig läst färdigt en hel bok i hela mitt liv.. Har väldigt dåligt tålamod med att läsa..

Moonchild
0

Böcker är ju det bästa som finns! :D Tack för boktipset night-bliss, ska läsa den någon gång i framtiden.

Ijin
0

Gud vete fan om jesus va Pagan God…

[dcpower]
0

haha, bra sagt ijin XDXD

FantasyMoon
0

#10 Hadina jag satt och tänkte Precis samma sak. Vad dem är kunniga! :D Även om jag läser mycket så klarar jag inte av att hålla sådant i skallen. Finns inte en chans..

Vad ni är duktiga ni som klarar att hålla sådan information i era huvuden. Imponerande! :D