Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 830 ggr
Hias
0

Fler än jag som läst detta???

Kvinnan bands fast vid ett träd och misshandlades. Foto: AP

Anklagades för häxeri - misshandlades

Den indiska kvinnan anklagades för svartkonst - och bands fast och misshandlades.
Allt filmades av en journalist som sedan ringde polisen.
Sex personer har gripits misstänkta för misshandel.

Kvinnor har i alla tider anklagats för att vara häxor, med mer eller mindre våldsamma konsekvenser - men det är sällan det hamnar på film.
En kvinna i Dumaria i Indien anklagades av en bybo, Ram Ayodhya, för att ha utfört svartkonst. Ayodhya anlitade kvinnan för att hon skulle hjälpa hans sjuka fru, skriver CNN, men när hennes tillstånd i stället blev sämre skyllde han på "häxan".

Bunden vid ett träd

Enligt polismannen Nishant Tiwari har Ram Ayodhya berättat att det snart samlades ett helt gäng bybor kring kvinnan. De band fast henne och började misshandla henne.
Allt fångades på film av en journalist som var närvarande. Därefter kontaktade han polisen, något som irriterar myndigheterna. Även journalisten kommer att utredas.
- Jag kom till platsen och såg kvinnan bunden mot ett träd. Hennes hår var delvis klippt och hennes hud var röd. Hon hade inga allvarliga skador, säger TIwari till CNN.
- Det var mycket upprörande, folk borde vara mer ansvarstagande än så.
Sex personer greps och misstänks för bland annat misshandel. Ram Ayodhya riskerar upp till sju år i fängelse.

Hias
0

Vill även nämna att filmen finns på expressens hemsida

nanna-maria
0

Fy vad hemskt! Ibland önskar jag att jag inte var människa. Men får trösta mig med att jag faktiskt inte är lika fientlig och hatisk som så många andra. Eller följer grupptrycket in i det sista eller vad "människans ondska" nu handlar om.

Vekka
0

Gråter

[trumman]
0

Klart folk blir upprörda och straffar en som sysslar med svartkonst. Att ha en sådan i byn är ju bara till besvär. Gudarna vet vad satyg hon gjort.

Hias
0

#4 så sant som du säger om de nu är så det är inte alltid man kan lita på va som skrivs i tidningarna

BiGavia
0

Han ville ju ha hjälp men det funkade inte, bra att ha någon att skylla på. I Kina förr i tiden hade en läkare bra betalt så länge familjen var friska.Blev de allvarlgt sjuka kunde läkaren vara glad om han slapp undan med livet i behåll.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hadina
0

Man kan ju inte alltid vara säker på vad som skrivs i tidningarna. Sen finns det ju alltid en baksida av allting med.. som vi kanske inte vet någonting om.. kanske var det svartkonst eller ej.. vem vet??

Hur som helst… Misshandel.. NEJ!.. Det gör man INTE!

Tistel-
0

#4 men är det rätt att "straffa" någon på såna grunder?!

Cristine
0

Nej. Jag tycker att man ska protestera. Läsarna räddade ju livet på en kvinna som skulle blivit stenad om jag minns rätt. Jag har blandat mej i när jag sett misshandel av människor och djur i olika länder och lever ännu!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Panora
0

Herre Gud!! Läser jag rätt??????

Finns det människor på detta forum, som "tror" på det här, och ger det en möjlighet att rättfärdigas?????? (även om kanske inte misshandeln i sig rättfärdigas fullt ut)

Gud mig bevare! Lever vi fortfarande i medeltiden, även här i Sverige? Skrämmande.

Alvljus
0

#10 Trumman var nog sarkastisk skulle jag tro ;)

Coturnix
0

Ironi är ju också ett begrepp/ Men visst kan man tro att man lever i en annan tid ibland. Människor kan bli hur underliga som helst under grupptryck…eller vad man ska kalla det för.

Sådana här saker händer dagligen och stundligen alldeles nära. Man måsta vara vaksam och aldrig släppa sitt eget tänkande.

Äger man förmågan att påverka sin omgivning så kan man givetvis påverka i alla riktningar?!

svartmask
0

Kändes overkligt, men sånt lever kvar än i världen.
De är precis som me Hitlers gaskammar-grej, dom säger att "detta får aldrig hända igen" när det i själva verket fortfarande håller på i världen :/

Tistel-
0

mår dåligt över hur människor är!!

Tistel-
0

mår dåligt över hur människor är!!

FantasyMoon
0

Ja.. Jag hörde om en som fasade över att kinesiska bebisar blev matade med engelska från 4 månaders ålder, iförd skoluniform och allt. Att dem inte fick leka på söndagar och skall skolas med piano lektioner från 4 års ålder.. Så nog sklal man alltid vara källkritisk. ;P

Men visst förekommer detta som denna artikel visar. Det låter som någonting som kan ske å våra skolgränder. Om än i mindre skala. Detta är männskligheten i ett nötskal.
En gång såg jag en dokumentär som påvisade att det skall ha funnits fler människosläkten, därav vi var en av dem. Det finns bara en idag, vi. den våldsammaste. Vi skall enligt dokumentären ha helt enkelt slagit ihjäl all konkurens. Tror det var vetenskapens värld som hade gjort en dokumentär baserat på teorier. Men nog tycker jag att det kan fungera.. För är det iinte så vi gör?
Skrik och hota.. fungerar inte det så slå dig fri? I värsta fall spring dig fri.
Vad finns det  att göra?

Ja man kan bara fortsätta att utveckla sig själv och sitt sinne. Aldrig stå still, aldrig stanna sin utbildning. Inte predika förändring, utan sprida en tanke. Använda sin fantasi för att så frön avnytänkande, utan fördömning.  Sedan är det bara att iakta medan fröna växer. En stark blomma kommer alltid att vinna över den svaga, det är ingen skam i det. Så vi kan vatnna våra frön ochse dem blomma, göra vårt för att hindra vardagsorättvisor. Stå inte bara och se på när vuxna misshandlar barn, eller barn andra barn.

Var inte rädda för att erbjuda hjälp. Detta är det enda vi kan göra. För vem gav oss makten att diktera en hel värld? Vi ha rmakten att så frön av förändring som får växa med sin värld.

svartmask
0

Bra skriver #16.

Och om vi sprider tanken vidare, som du nämnde där, så tillslut är vi så många som vill skapa fred att de andra som vill kriga måste ge upp. Det är en härlig tanke^^ inte sant.

FantasyMoon
0

#17 härlig och möjlig.. bara inte nästa vecka. ;) Visst skulle väl en reformfårn förra veckan vara roligt inom vissa områden. Men utveckling tar sin tid.. inget att göra åt.

[trumman]
0

#8 Rätt eller ej beror på kultur och tradition. För dom i artikeln, och många andra folk som levt med häxkonst (den elaka sorten) och svartkonst i eoner är ofta straff, eller döden det vanliga att utdela.

I amazonas är det t.ex. fortfarande så att man skjuter elaka shamaner än idag. Pang!

#11 Nej det var jag inte.

lightseeker
0

hm, vid ett tillfälle i afrika, så kom det en utmattad pappa, med sitt svårt sjuka barn till sjukhuset.

Jag var där med mitt eget sjuka barn och såg hans vånda. Huvudvärk hade han också och satt och jämrade sig: Oii, mi cabesa, oiii! (mitt stackars huvud)

Så jag ville erbjuda honom en huvudvärkstablett och litet vatten: nej, sa min sk. tolk. Om någonting går snett med honom, om han blir sämre el.dyl. då kommer du att bli anklagad för svartkonst och det blir farligt för oss.

Han fick en huvudvärkstablett, tog tacksamt emot den och tackade mig flera gånger om, när vi efter många timmar kunde lämna sjukhuset.

Häxa, eller inte, gränsen är hårfin. Det är nog i betraktarens ögon, bara, som häxan finns.

För blir man botad, då är det bara en ängla-hjälp.

[trumman]
0

#20 Sant, övertron (spec i Afrika) har varit svår för många som fått sota.

Men allt vi ser via tidningen är ju det fruktansvära brott att prygla en kvinna (och jag hoppas verkligen ingen läser in medhåll från min sida i det!) och vi vet ju inget om vad hon GJORT för att "förtjäna" det.

Hon kanske har skadat väldigt många, dödat kanske, svärtat och sotat, gjort illa och förhindrat, slått split och farit med förbannelser.