Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2415 ggr
LadyDarkness
0

Satanism!

Med anledning av dcpowers senaste inlägg "nu vet jag vad jag ärO-O" skriver jag härmed detta inlägg för att protestera mot er negativa syn mot satanismen. Jag står inte på någons sida i detta ämne, förutom min egen, då jag blev negativt överraskad av era reaktioner gentemot satanismen som religion.

Jag håller med er om att man borde lyssna till sin egen röst. Men om ens egen röst säger åt en att satanismen är rätt för en, är det så fel och hemskt då? En persons ljus är den andres mörker. Inte sant?
Jag håller även med om att dcpower borde läsa på mer om satanismen innan hon bestämmer sig för att ge sig in i det, för hon verkar inte riktigt ha koll på vad det handlar om.

Ni om några bör väl förstå att en religion inte är sämre än den andra och att främlingsfientlighet inte är något roligt att bli utsatt för.
Om en religion fungerar för en person men inte den andra så är det väl inget fel med det?

Varför ni bestämt er för att klassa satanismen som en "mörk" eller "svart" religion har jag svårt att förstå då satanismen handlar mer om åsikter än om tron på en specifik gud eller profet. Det är  inte bara en religion utan även till stor del en filosofi.
Kan det vara så att satanismen är ett tabubelagt ämne inom dessa kretsar? I så fall; varför?
Satanism är definitivt inte samma sak som djävulsdyrkan, som många, som svävar i okunskap, tror.
Satanister tror inte på att satan är en personifierad gud eller liknande. Dock gör djävulsdyrkarna det, men de kallar vanligtvis denna personifiering Djävulen och inte Satan. Och som tidigare nämnt är satanism och djävulsdyrkan helt skilda saker!

Och att vara satanisk häxa är fullt möjligt, ska jag även få be att påpeka! Läs bara satanismens 7:e regel på Jorden (enligt Anton Szandor LaVey): **Bekräfta kraften av magi om du har använt den med framgång, för att få tag på dina begär. Om du nekar kraften av magin efter att använt den med framgång, kommer du förlora det du skaffat dig.
**Det korta stycket räcker väl som bekräftelse?

Satanister gör heller ingen skada på små barn och djur. Djur håller de för övrigt högre än människor.
Detta bekräftas av satanismens 9:e och 10:e regel på Jorden (enligt Anton Szandor LaVey): Gör ingen förstörelse på små barn. Samt: Döda inte icke-människodjur om du inte är attackerad eller för föda.

Satanismen förespråkar även att man ska behandla andra så som man själv vill bli behandlad. Deras största synd är idioti. Är detta dåliga saker?

Dessa mycket få fakta jag lagt fram här är hämtade från LaVey-satanismen, vilken är den mest praktiserade (vad jag vet) inom satanismen. Och ska jag uttala min egen åsikt om detta anser jag att LaVey-satanismen är bra mycket vettigare än många andra religioner, som t.ex. islam.
Själv är jag anti krist med intresse för det ni verkar vilja kalla "den mörka sidan". Tycker ni sämre om mig för det?
Ska jag vara ärlig är jag grymt besviken på er och era negativa inställning till detta ämne. Jag trodde detta var en samlingsplats för vidsynta människor som var öppna för det mesta och respekterade folk som de är. Innan ni uttalar er igen om detta föreslår jag att ni läser på ORDENTLIGT innan ni börjar predika den "ljusa sidan" och kritisera den "mörka sidan".

Ta detta som en utskällning!

LinaN
0

*ler*

Tack för att du drar mig jämsmed en jämn kam…. *retas* Jag är själv väldigt inspirerad av LaVey's satanism eftersom den förespråkar en hälsosam egoism, en egoism som jag får bekräftad även från andra ställen.

Ursprungssatanismen vart ju Aliester Crowley's skapande under första delen av 1900-talet, Crowley lade cokså grunden till iaf nån form av Wicca om jag inte missminner mig. Nu är det snart 10 år sedan jag läste på om ämnet.

Ibland får jag litet tuppjuck på allt ljus och kärlek som flödar här på häxor ^^ Men det hör till bladn ljusfantaster, men de flesta accepterar både det ljusa och mörka. Och för mig är det inte nödvändigtvis något negativt med mörker.

Jag är mig själv, och försöker fortfarande hitta mig och mina rötter coh mina arbetssätt. Jag är nog på god väg men med tanke på att ajg fick en trumpinne upprepade gånger i pannan så har jag en bit kvar. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bappho_
0

Jag läste om tråden och såg att det bara var en som skrev lite negativa ord om satanismen. Och som sagt, det är många medlemmar här på häxor, så döm inte alla efter en enda person. Många av inläggen handlade om tidigare diskussioner med dcpower och inte just om satanismen.

Själv gillar jag att hålla mig informerad så jag har läst både The Satanic Bible och The Satanic Witch av Anton LaVey. The Satanic Witch gillade jag inte alls, The Satanic Bible var väl läsvärd i allafall. Har inga åsikter i ämnet förövrigt.

LadyDarkness
0

#1 Jag drar ingen jämns med en kam. Blev bara så trött på att allt här ska vara så sliskigt gullegull med kärlek och ljus och att allt som är mörkt är negativt. Vill dcpower ge sig in i satanismen så låt henne göra det! Skadar hon sig så drar hon förhoppningsvis lärdom av det.

LadyDarkness
0

#2 Jag menade inte vad som sades just i den specifika tråden utan vad som sägs här i forumet i största allmänhet. Här verkar folk fördriva mörkret och istället ska det bara finnas plats för ljus och kärlek och sliskigt gullegull.
Jag dömer ingen efter en enda person. Jag har bra mycket högre intelligens och medvetande än så, må du tro!

Ljusalv
0

Satanister och djävulsdyrkare kanske skulle starta ett eget forum? Namnförslag: Satanister i fokus..

LadyDarkness
0

#5 Ingen dum idé!

varulven
0

äh jag har då inget emot satanismen och kan till och med, till viss del, hålla med dej, LadyDarkness. Mycket snack om hur trångsynta andra religioner är, men allt snack om deras trångsynthet hr i sin tur lett till att andan här på häxar troligtvis kan uppfattas som en aning trångsynt den oxå.

Jag tycker absolut man ska vara tolerant och öppen mot andra religioner och filosofier än sin egen, men jag tänker ändå skriva precis det jag tycker om dem. Det har jag rätt till :)

Jag tycker XXXX inte har fått alla rätt nämligen bla bla bla, MEN jag accepterar och visar hänsyn för det dom tror på.

varulven
0

Jag tycker även att bla bla bla i regel är riktiga rikspuckon, men dom måste ju oxå få finnas ;)

Ljusalv
0

#4 För övrigt tror jag många wiccaner, häxor, shamaner och druider tar avstånd från den dualistiska världsbild som kristna och satanister (och djävulsdyrkare) har, dvs att tänka i termer av ljus eller mörker, svart eller vitt, gott eller ont, Gud eller  Satan/djävulen..

En klok wiccan och häxa - Doreen Valiente skrev i någon av sina böcker, att all magi är grå (dvs vare sig svart eller vit). Med det menas att det är våra intentioner och handlingar som avgörande för hur resultatet ska bedömas.

I naturen finns både de livgivande och destruktiva krafterna, de är inte varandras motsatser utan förutsätter varandra.

Bappho_
0

#9 Det enda satanismen har med kristendomen att göra är väl att satanismen föddes i en protest mot kristendomen och det hycklande kristna samhället. Något de delar med många häxor kan jag tänka.

BranDuir
0

Kan ju tillfoga här att jag på intet sätt fördömer Satanismen, däremot om man satt sig in i situationen med den ursprungliga frågeställaren i den andra tråden så är det ju kanske  av vikt att bromsa…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Iram
0

Efter vad jag har förstått så är satanismen (precis som LadyDarkness beskriver) mer en filosofi än en religion med nån slags avgudadyrkan. Egentligen står den för någon slags "sköt dig själv och skit i andra", åtminstone om man läser dess budord och regler. En slags hardcore-egoism. Bry dig om de som förtjänar det, skit i resten. Vänd aldrig någonsin andra kinden till. Varna den som ofredar dig, men lyssnar vederbörande inte - förgör.

Lagen skall vara: Gör vad du vill.

blodtopp
0

Jag repekterarar allas tro (vetande) oavsett vad de väljer att bekänna sig till. Väljer nån att vara kristen - helt klart upp till den personen. Väljer nån att vara satanist, varsågod! Väljer nån att bli buddhist, taoist, muslim eller ateist - samma där. Bara de respekterar mig också.

Håller med #9 i den mån att magi är grå, och att den får färg av intentionen bakom. Men jag håller samtidigt med #10

Min mening med mitt svar till tjejen i den andra tråden var av informationsupplysning så hon själv kan läsa på. Jag har även läst den andra tråden av samma trådstartare och vet vad som hänt. Är det nu så att hon väljer att kalla sig satanistisk häxa, så önskar i alla fall jag att hon gör det av egen vilja och inte för att nån annan säger till henne att vara det eller att hon skulle passa som det.

Personligen blir jag vansinnig på allt detta fluffiga, ljusa och ständigt kärleksfulla. Har varit medlem på ett forum där man inte ens fick nämna ordet mörker för då pratade man om ondska… Fundersam
  Jag lämnade det forumet när alla diskussioner till slut bara handlade om att man ska tänka på ljuset och bladidabladida. Jag tycker synd om dessa när de en gång kommer upptäcka att allt inte är så ljust och kärleksfullt som de vill tro, men jag känner även att det är synd om dem som inte får se allt i denna värld. De missar väldigt mycket med den inställningen.

Iram
0

Det här är inget forum enbart för människor som anser sig själva som "ljusa". Detta forum vänder sig till alla slags häxor, och jag tror nog ändå att de flesta faktiskt inser att man inte är "ljus" eller "mörk" utan en blandning av båda elementen.

Sedan finns det människor som av någon anledning alltid vill hålla sig på den ljusa sidan, och vi ska inte döma dem heller. Var och en har sin väg och det får vi respektera.

Mvh Iram

Iram
0

Och en sak till: Häxor anses ofta som vidsynta. Vi försöker ofta att inte döma ut andra religioner, kanske för att vår egen religion (eller hedendom överhuvudtaget) genom tiderna har utsatts för mycket förföljelse och terror.

MEN - Även häxor har faktiskt rätt att tycka till om andra religioner. Jag tycker själv att vissa religioner är klart sämre än andra (och det behöver inte alls gälla just satanismen). Det har jag RÄTT att tycka, trots att jag är en häxa.

Dessutom är häxreligioner och satanism inte alls samma sak, de är inte besläktade och ska inte blandas ihop. Häxor behöver inte gilla satanismen mer än de gillar kristendom eller islam eller något annat.

Därmed inte sagt att häxkonsten ska vara fri ifrån mörka inslag. Naturligtvis finns både ljus och mörker. Men att vara en häxa som arbetar mer med den mörka sidan är ICKE detsamma som att vara satanist, eller ens en orsak att behöva gilla satanismen.

/Iram

BranDuir
0

**Applåderar**

BiGavia
0

**Helt rätta svar. Har inget att säga annat än att man måste se båda sidor hos sej själv och bejaka dem, för att komma nån vart.
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Bappho_
0

Det är en skillnad dock om man är kritisk mot något man vet nåt om eller nåt man inte har en susning om.

Jennix
0

#14 #15  Tycker jag låter bra, jag vill inte ha nåt fördömande åt nåt håll. Alla har väl rätt till sina åsikter? :)

Jag tycker jag har så jävla mycket mörker i mitt liv och har haft det sen jag var liten, för mig är det mörker iallafall.

Om jag väljer att fokusera på det som jag anser vara kärlek och ljus, skulle jag vara mindre värd eller mindre häxa för att jag inte väljer att hämnas eller att jag hatar en massa (det kanske jag gör ändå men jag väljer att inte fokusera på det eller att utnyttja det).

Jag gillar inte etablerade religioner, jag gillar faktiskt inte förbund överhuvudtaget - det betyder inte att jag OGILLAR dom PERSONER som deltar i sånt, det betyder att jag ogillar själva företeelsen…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

varulven
0

#15 jaaa, precis. det var något sådant jag försökte få ur mig tidiare :)

KlaraStjarnljus
0

Iallafall Wicca är ju till stor del inriktat på själva balansen mellan mörker och ljus/yin och yang… Jag förstår protesten mot fluffighet, jag hade nog aldrig kunnat leva i en ständigt-trevlig glättighet jämt och ständigt själv, jag måste få ha mina egna mörka vrår, gudinnans mörker, nattens mörker…

Anledningen till att folk lade sig i dcpowers inlägg är nog att hon tidigare skrivit om "ondska" som något väldigt negativt som gjorde henne illa inifrån henne själv. Och att dras till något man själv tror är fel (skam, skuld och allt vad det för med sig) och som man mår dåligt av, det är inte bra. Sen behöver hon väl inte lindas in i ljusgult fluff för det, men INGEN ska behöva tro och lida av att själv tro att man är "ond" på fel sätt.

Jag har själv studerat LaVey-satanismen, och har både kunskap och insikt och ingenting emot att folk väljer att leva sitt liv så.

BranDuir
0

Kan ju återigen rekommendera skrivandes i denna tråd att gå in och läsa gamla trådar från samma skribent…det finns en bra förklaring till varför vi bromsar ner hela denna entusiasm som vi gör…av förklarliga skäl så får ni själv leta men läs alla trådar så kanske bilden klarnar…

LadyDarkness
0

#7-#22
Jag har inte på något sätt antytt att ni inte har rätt till era egna åsikter! Självklart har ni ju det! Jag blev bara så paff över den negativa stämning runt mörker och ondska som verkar ligga som en tunn slöja över detta forum också.
Jag kan dock förstå era reaktioner över dcpowers' uttalande om att hon var inne på satanismen efter allt annat hon och ni skrivit i tidigare trådar. Jag har läst dem alla, så tro inte att jag inte vet vad hela dcpower-prylen handlar om. Och såhär tycker jag om saken: Låt henne hållas! Låt henne göra som hon vill! Förr eller senare lär hon sig vad som är rätt och fel för henne.

Jag har varken sagt att häxreligioner och satanism är besläktade eller samma sak. Men det GÅR att vara en satanisk häxa eftersom många satanister utövar magi, men det behöver ju inte betyda att häxreligioner och satanism har något att göra med varandra.

Coturnix
0

Tala tredje person.:(

[dcpower]
0

jag försökte va inne på den ljusa magin men den mörka passar mig mkt mer jag vill bli en demon efter dödenFlörtjag hitta inte riktigt vad som passa mig först men nu har jag hittat det*äntligen*Skrattande

FantasyMoon
0

Jag hinner inte läsa igenom allt ni har skrivit. Men jag såg det jag med och personligen så är jag för 
naturen. i natuen finns inte ondska.. det finns inte godhet. Det finns
 naturlig överlevnad. 
Laveys bibel räddade mig en gång i en mycket svår stund. Men där stannade det också. man ka vara satanistisk häxa 
naturligtvis. Har vi inte redan en gång kommit fram till att häxeriet är 
brett och kan inte stämplas under en linje bara?

Bappho_
0

Putt!

littlemartha
0

Nu har jag läst hela tråden här. Det verkar som alla har rett ut saker och ting och är nöjda.