Dagens Glädjeämnen 30/3
Jaaa…äntligen ombord på iFokus…det är ju ett glädjeämne…*S*..
God förmiddag alla kära vänner! blek sol och 13 plusgrader i Oshult denna dag…..glad för det….snön är snart borta helt…ännu gladare för det….vad jag är allra gladast för vet ni redan…*asg*
May your day be blessed!
BD
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Godmorg eller förmiddag ja jag håller med dig Branduir tillslut så kom man fram här inne jag har under morgonen forskat lite i va som verkligen har hänt i Bosjö och de har funnits häxor där de ligger en liten bit utanför Hedemora men har inte funnit någon specefik plats de kan har varit häxbränning men letar vidare dock. I övrigt så skall mina tvillingtöser snart iväg här på ett kalas hos en klasskamrat och jag skall försöka få väck min värk i axlar och armar som jag haft ett par dagar nu.Va skönt broder Branduir att du fick hem din skatt Grattis åter igen Bless /Kram Hias

***lägger helande händer på syster Hias axlar***

Tusen tack broderBless you
Jaa… här försöker solen lysa igenom och det är ung 9 gr. Skönt att äntligen komma in på forumet *ler* Det börjar bli lite vanebildande. *garv* Ha en bra dag alla. det ska jag ha.
Bran Duir… får jag kontakta dig för "konsultation" angående värk ??
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

Javisst får du det Anco….

Det har inte brännts så många häxor som man kanske tror. Ett ganska stort antal häxor dömdes av tingsrätten eller häradsrätten och kanske någon även av någon rådhusrätt. Men alla dödsdomar skulle fastställas av hovrätten. Där hade även häxkommenssionen också en del att säga till om.
De eventuella häxbränningar som gjordes var oftast vid den ordinarie avrättningsplatsen. Nästan alla om inte alla häxor som brändes på bålet var redan döda vid bränningen. De olika galgbackarna fanns ofta vid gränstrakterna mellan socknarna och kunde nyttjas för flera socknar eller härader. Jag funderar var avrättningsplatsen i Hedemora skulle vara. Det borde vara mot Husby rå.

#6 ja jag har inte hittat mer än att Bosjö finns och att de ligger utanför Hedemora Vart lite nyfiken eftersom den nya tvserien just handlar om en häxförbannelse som skall ha ägt rum där??? och detta väckte genast min nyfikenhet för att kolla det.

God dag mina vänner!
Har varit ute i mitt växthus och njutit en stund, varmt och skönt:) Funderar lite hur jag vill da det där i sommar.
Här står lite om Häxprosessen i Mora….
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocessen_i_Mora#Avr.C3.A4ttningen_i_Mora
MVH Isnornin

Tusen tack kära systrami #8 du är ett guldkorn hela du ,men skulle vara intressant och veta exat va som skedde där i Bosjö eftersom man nu gör en tvserie och stället faktiskt finns inget påhitt som de annars brukar vara.Kram
vilken dag hörni, soligt, varmt och sådan himmel imorse, supervackert synd man inte har nån kamera bara :p
har tagit två långa hundpromenader och börjat städa ute på verandan där det var hela 25 grader på eftermiddagen så nu wska man väl sätta sig där å fika efter amten :)
hoppas dagen varit/blir lika bra för er ^^
vilken dag hörni, soligt, varmt och sådan himmel imorse, supervackert synd man inte har nån kamera bara :p
har tagit två långa hundpromenader och börjat städa ute på verandan där det var hela 25 grader på eftermiddagen så nu wska man väl sätta sig där å fika efter amten :)
hoppas dagen varit/blir lika bra för er ^^
**Här har ni en yr häxa idag. 4+ och grått. sovit och vilat idag, är gladatt jag har lyssnat på min kropp och knopp.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag har letat lite vidare på Bosjö. I ortnamnsarkivets lappkatalog finns det i Dalarna två Bosjö. En by utanför Dormsjö i Garpenberg (inte så långt från Hedemora), samt ett gårdsnamn i Stora Skedvi. I Jämtland finns Bodsjö socken.
Jag försökte leta efter avhandlingen om häxprocesser, men den fanns inte på sin plats. Det värsta är att jag har ingen att skylla på när den flyttat sig från sin plats. Jag hittar väl den när jag inte behöver den. Men jag har för mig att inga avrättning gjordes i samband med häxprocesserna runt Hedemora, Garpenberg och Skedvi. Är inte Bosjö ett påhittat namn ? Men det finns säkert många platser i vårt land som heter Bosjö och de flesta finns nog inte på vanliga kartor. Många är säkert också försvunna som namn sedan lång tid tillbaka.

Idag har varit en helt underbar dag!!! Varmaste dagen hittills och jag har varit ute på gården och rensat bort vissna växter ur landet. Fågellivet var på högväxel och bilar från stan har stått parkerade efter vägen för att se på tranor. Blev så glad att se att kattmyntan har spritt sig. Har försökt i flera år att få den att trivas men nu kommer den upp lite överallt. Kanske inte på planerade ställen, utan mellan plattorna på mitt uteställe, men de får vara kvar. Men katten blev helt tokig när jag höll på, så vi får se om de små plantorna klarar av hennes vilda framfart. Lägger in ett kort på Vilda och kattmyntan :-)

hehe söt me tungan ute^^