Ceremoni...
Fick en fråga förut om våra druidiska ceremonier….tänkte att det finns kanske fler som är intresserade…detta är en "standardceremoni"…och används rätt flitigt….slit den med hälsan!
Standardceremoni
Denna ceremoni kan utföras ensam eller i grupp efter behag.
Utrustning: Liten klocka eller trumma, brännkärl eller ljus, rökelsehållare och rökelse, bägare med
välsignat vatten, en sten för att representera jorden (om inomhus), trädsymbol eller stav,
gudabilder, dryckeskärl, offerskål, (om inomhus), offergåvor, (mjöl eller bröd, silver,
olja) och öl eller mjöd till offer och dryck!
1: Ring nio gånger i klockan eller slå nio ggr på trumman, buga sedan tre gånger med
ansiktet mot norr. Lyft händerna mot skyn och säg:
Vi är här för att hedra Gudarna, Välsigna oss, Högt Ärade, i vårt arbete!
2: Offra en bit bröd eller mjöl till jorden. Säg:
Moder Jord, mäktiga Dannaan, vi är Dina barn, Allts och allas Moder, tag emot
detta offer och välsigna oss idag!
Tänd ljuset, lägg din högra hand på hjärtat och säg:
Dagda Fader, träd in i min själs boning och skärp mina sinnen så att denna rit blir
av skönhet endast!
Offra en skvätt Öl söder om elden och säg:
Alla ni i de andra världarna, ni som bidar bortom ljuset, tag emot detta offer och stör
ej vårt arbete.
3: Jorda och fokusera dig/er, ett par minuters tystnad.
4: Klargör avsikten med ceremonin, säg:
Vi har kommit hit som våra visa förfäder kom, för att offra till makterna och för att
……………………………: Så må det varda!
5: Offra ett silverstycke i det välsignade vattnet, och säg:
I djupen flyter vishetens källor, Heliga källa fyll mina sinnen!
6: Tänd rökelsen och säg.
Vi tänder den heliga elden med visdom, kärlek och kraft, heliga eld brinn i oss!
7: Cirkla rökelsen runt trädsymbolen eller staven och säg:
Från djupaste djup till högsta höjd sträcker sig världsträdet, heliga träd väx i oss!
8: Sprinkla välsignat vatten över altaret och säg:
Med vattnets renande kraft, låt intet begränsa vår krets, låt havet vara lugnt och visa
bort allt ont!
9: Håll upp rökelsen och rita Druidsigillet med röken, säg:
Med den heliga eldens kraft, låt den glittrande skyn vara taket för vår krets idag, låt
icke himlen falla ned och visa bort allt ont!
10: Vänd dig mot altaret och säg:
Vid den heliga Elden och det välsignade vattnet, låt den heliga jorden vara grunden
för denna vår krets och visa bort allt ont! Eld, Vatten och Helgade Träd; rinn, brinn
och gro i oss, på land och i vatten, i skyn, lågt och högt! Sålunda är nu vår krets
helgad. Så må det varda!
11: Offra olja i elden och säg:
Detta offer är till portarnas väktare! Förena Era krafter med våra och låt elden
öppnas som en port, Låt vattnet öppna sin port, och låt träden bära detta offer till
andarna. Med dessa gåvor och vår kraftt, låt Portarna öppnas!
12: Fyll dryckeskärlet med öl och höj det, säg:
Jag offrar till besläktade i alla världar, Låga som Höga, till Andarna på land, i
vatten, och i luften.
Hör Era sanna fränder, och kom till oss när vi kallar som vi kommer till er, kom
ihåg oss som vi mins Er!
Förfäder, Andar tag emot detta offer!
Häll lite öl vid altaret, höj sedan kärlet igen och säg:
Andar i alla världar, hjälp oss som vi hjälper Er!!
Tag emot detta offer!
Offra öl!
Gudar och Gudinnor från fordom, Hedra oss som vi hedrar Er!!
Helgade, Tag emot detta offer!
Offra öl!
Gudar och Förfäder och Andefolk
Makter på Jorden, i vatten och skyn!
Vi Elden och källan och det helgade trädet!
Vi offrar till Er!
Så må det varda!
Låt min röst stiga med röken från den heliga Elden
Låt min röst spridas som ringar på vattnet!
O Ärade Gudar,
Hör oss nu när vi skänker våra offer,
Tag emot vår vördnad, och dyrkan!
Ge oss tillbaka det vi ber om och välsigna oss och de våra!
Här finns utrymme för en predikan eller ett tal eller rent av ett gästabud: som
avslutas med ett par minuters tyst begrundan!
Därefter avslutas ceremonin med:
Ärade Gudar, mäktiga förfäder, andar i alla världar!
Vi tackar er för er närvaro och ert stöd och välsignelse!
Vi tackar er alla för våra krafter!
Portarnas Väktare, Visdomens Herrar, vi tackar er ödmjukt, låt nu portarna stängas
till alla världar!
Tre cirklar med staven eller rökelse!
Eld, vatten, och Helgade träd, rinn och brinn och gro i oss, på land, i vatten och i
skyn, lågt och högt! Sålunda är nu vår krets helgad, I fred och med välsignelser, vi
slutar denna ceremoni. Så må det varda!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Tjo, jag skulle inkalla Luft i texten iaf, men ok :) det var ju intressant läsning - det liknar mycket annat man läst från många andra kulturer och traditioner. Nästan ända ned till orden i sig.
Sånt är kul att se - för det skvallrar ännu tydligare om vår allas gemensamma andliga grund och är ett starkt bevis för vårt allmänmänskliga utövande av andlighet.
Tack för detta, T

Luften är ju med i form av skyn….*S*…visst är det likt i mångt och mycket….min yngste son namngavs av hövding Geronimos dotterdotter, en medicinkvinna, och ceremonin, trots cherokee, var ganska exakt lik….
Hade en underbar dialog -97 med likasinnade från hela världen på ett stort möte vi hade här i sydsverige….och från Maori via Irkutsk och Skandinavien över Brittiska öarna till Sydamerika så var det is tort sett lika….egentligen bara utanverket som skilde…det var en stor och härlig känsla när vi höll avslutningceremonin allihop på 12 olika språk men med samma innebörd…..mäktigt!
Ja men precis! Så är det ju, den shamanska myllan som alla andra grenar växt upp ur är tydlig. T.o.m. i de religiösa sederna och ritualerna ser vi ju rester efter vårt gemensamma andliga arv.

JAjamensan…det är ju också en av anledningarna till att jag gillar samarbetet mellan oss alla…det blir ju så jäkla rätt för det mesta…i stället för att alla gnetar på med skygglappar och bara ser sitt eget….
"Luften är ju med i form av skyn….*S*…"
Tänkte mer på luft i formateringen av texten ;) ett litet skämt bara som gick förlorat.

hahaa….ja det kan jag ju hålla med dig om….för tidigt på morgonen för att min åldrande hjärna skall kunna fatta det bara…***ASG***
Stackars gamle man, se här: en käpp, en gåstol och lite valium :)

Det var en vacker och givande stund… Läste, blundade och såg det framför mej.. Tack!
Det är som ni skriver här.. allt går ihop på ett eller annat sätt Har samma uppfattning jag.. många liknelser, oavsett vad man *kallar sig*