Timjan
Mina underbara små timjanplantor.
Hur mycket jag än vattnar dem, vattensprayar dem och omplacerar dem så vill de inte leva.
Är det någonting speciellt med just timjanplantor som jag missat?
Tips tack!
Puss&Kram

japp…den gillar torka….sandjord..och absolut int eför mycket vatten
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Kanske ska ta och plantera om den då…

Vet inte om det är nån skillnad i vad de vill ha för jordmån, men backtimjan trivs och växer vild på Alvaret på Öland och även på Gotland. Kalkrikt alltså. Men jag vet inte om vanlig timjan vill ha det basiskt.

Min backtimjan börjar bli grön uti landet:))
MVH Isnornin

All timjan vill sandig jord. Det är viktigt att såjord för timjan innehåller mycket sand. Försök plantera om dem eller lägg lite fin sand ovanpå jorden. Vattna aldrig på eftermiddagen eller kvällen. Vattna istället alltid på morgoinen så att de snabbt kan torka upp. Kalk eller inte har inte så stor betydelse.
låter här som om timjan skulle vara svårväxt (och det är det säkert också) men ute på tomten gör vi allt för att inte få den att ta över, vi brukar säga till alla grannar på sommaren att de får komma å gräva upp så mkt de vill
men de tycker ju om torka och som det verkar hos oss mkt ljus,
hoppas det går bra för dig med plantorna ^^
~blessed be

#6 det är väl backtimjan eller stortimjan de två vilda timjanarter som sprider sig. Vanlig timjan eller kryddtimjan brukar inte vara så spridningsbenägen, snare tvärsom och oftast kortlivad perenn eller som hos mig eyttårig.

Är det någon som brukar använda backtimjan som te?
MVH Isnornin