Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2077 ggr
fairytindra
0

släck lampan den 29 mars 2008 kl 20

http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/1165638-earth-hour src="http://fantasy.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

TACK för att du tar detta på allvar.

Se till att din stad eller din kommun blir den bästa på att släcka ned.

Sprid vidare till alla du känner!

Earth Hour den 29 mars 2008 klockan 20.00

fairytindra
0

Hittade detta inlägg på en annan sida iFokus..Släck lampan och tv apparater och annat som drar ström och tänd lite stearinljus …kanske passa på att göra en liten cermoni när stearinljusen ändå lyser …kram tindra

FantasyMoon
0

En bra idé!
Jag tittar omkring mig och jag kan direkt räkna 3 lampor som är igång. Visserligen är 2 av 3 här lågenergi och alla andra lampor är släkta. Nej.. jag har en boa med lysdioder i sovrumet som är igång med. Elementen är av.. Utom det lilla i badrummet.Sedan är tv'n på och allas datorer ä rigång. Frys och kyl är naturligtvis igång. Tv har vi iofs inte framme till vardags, det var nu vi lyxade till det. Ja så var det ena ormens värmeslinga, men den behöver hon.
Sedan är det lite krafs som modem och någon batteriladdare. Men sedan är det faktist slut på grejer som är igång. Vi har faktist inte ens en dammsugare! :P Sparade 400kr i på elräkningen genom att kvitta den.

Nu var det inte meningen att räkna upp såhär.. men det var kul att se över vad man har igång.

Hennum
0

jag gillar sånna dagar och timmar, många blir sura, och tar det som ett personlig påhopp nästan. medans andra tycker att det är onödigt, för att det inte gör något direkt åt klimatproblemen. men det är inget av det, utan mest en slags pedagogisk grej. det är så jag ser det iaf. att stänga av allt utom det absolut nödvändiga är verkligen inget svårt och inget som vi inte kan kosta på oss att göra.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

FantasyMoon
0

Fast nu fick jag höra att det inte kommer att göra skillad där elen tillverkas med vatten eller luft. Bara koltillverkningen. Om jag släkcer ner så kommer min el i
 alla fall tillverkas.

BranDuir
0

#4 rätt men fel…*S*….elen tillverkas ju hela tiden ändå….men förbrukningen sjunker ju väsentligt så att importen av skitig kolel från Polen o Tyskland minskar på det sättet….det här tramset med "Grön El" som vi blir påprackade av Elbolagen är ju faktiskt en omöjlighet att tillgodose, eftersom vi alla är kopplade till samma nät…. men elbolagen tjänar några ören extra per KWh….Ungefär hälften av Sveriges totala elproduktion kommer från en av våra mest omdiskuterade energikällor – kärnkraften.

Vindkraften står inför sitt kommersiella genombrott i Sverige och producerar i dag 20 gånger mer än för bara 7 år sedan. År 2006 producerades cirka 0,9 TWh el från vindenergi. Det motsvarar cirka 0,6 % av Sveriges totala elproduktion.(källa: Riksdagen o Vattenfall)

2007 importerade vi 16 052 GWh (1 Gigawattimme = 1 000 000 KiloWatttimmar)  en viss export förekom också men den är svår att utläsa då där ingår transiterad el , från norge till Dk o Tyskland t.ex…men inkl. det så drygt 14000 GWh…

Tyvärr är det ju så att det har blivit ett reguljärt tjyv o rackarspel  i hela energimarknaden, vilket ju är anledningen till att elpriset fyrdubblats sedan "avregleringen"…svineri kallar jag det…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

mod13
0

Tack för påminnelsen!

Har hört att det inte blir någon energibesparing eftersom det blir en stor belastning när allt dras på samtidigt. Tycker att denna formen av aktioner har ett starkt symbolvärde som är än mer viktigt än ev energibesparing vid det aktuella tillfället.

FantasyMoon
0

#5 Tack för det fina utlägget. Jag känner att jag måste undersöka saken närmare. För precis som #6 skriver så är ju belastningen av att alla plötsligt slår igång sina grejer en faktor med.
Jag är helt för energisparning. Jag är helt för att leva så enkelt som man kan. Åka komunalt och så vidare. Men jag blev ganska osäker på 
att delta i en sådan aktion hjälper. Så sett så tycker jag det är bättre att börja hojta för 
långsiktiga lösningar.

En rättelse föressten. Vi har 200kr mindre på räkningen sedan vi slopade dammsugare, inte 400kr. Det var ganska mycket energi den drog.

mod13
0

Jag tycker att man när man deltar i en sådan aktion säger: Jag är medveten om att vi inte kan fortsätta producera och förbruka energi på det sätt vi gör idag. Jag är villig att förändra mitt beteende för att skapa långsiktigt hållbara lösningar.

Eller, det är iaf det jag har tänkt de senaste 4: åren när jag släkt ner :)

Bjornen
0

Varför tänka bara en dag. Jag släcker alla onödiga lampor hela tiden och jag har inte råd att slösa på energin. Alla belastningstoppar är besvärliga. En stor energibesparing kan göras om vi hade lite olika arbetstider. Då fördelas morgontoppen med matlagning osv. En jämnare elförbrukning minskar energiförbrukningen.

Drt finns faktiskt enstaka som har riktig Grön el, men de är mycket få. De som har egna ledningar från huvudsakligen egen kraft.

[trumman]
0

Precis #9 !!

Detta kan man göra VARJE DAG och inte bara ibland på hypade reklamdagar :)

Lämna rum = släck.

mod13
0

#9 Jag tycker du blandar ihop 2 helt skilda saker.

Aktionen är för att tala om något för makthavare och producenter. Att minska sin totala energiförbrukning är något helt annat.

Sen om vi ska ta präktighetaspekten - jag inte bara släcker onödiga lampor utan jag värmer min bostad med ved, jag kokar tvätten på spisen när grytan ändå står på där och klappar tvätten istället för att använda tvättmaskin. Har inte kyl och frys och värmer också mitt badvatten på vedspisen. Naturligtvis bär jag inte ut smutsvattnet förrän det svalnat utan tar tillvara den värmen också. Så min elförbrukning är minimal. Ändå deötar jag i aktionen…eftersom det är en manifestation som visar at jag vill något annat än det vi har nu.

[trumman]
0

#11 Du lever som jag vill leva   respect.gif

mod13
0

Kul att det finns andra som bara tycker jag är helknäpp…

Det blev visst fel - som inte tycker jag är helknäpp menade jag. Får fundera på vad min felskrivning står för.

Jag gör det inte för att vara präktig, gillar inte att vara präktig (vem gör det?;)) utan för att jag vill leva såhär. När jag flyttade hit var det en bekant som ansåg att jag gjorde det för att straffa mig själv - ja så kan det gå.

Blev visst helt OT

[trumman]
0

Vem vet, jag kanske tycker du ÄR helknäpp, eller kanske rent av VET att du är det - men jag vill fortfarande leva som du lever.

Nån gång så.

mod13
0

Avslöjad - uups!

FantasyMoon
0

#11 Ja när eldning blir tillåten inomhus i kulturmärkta bostäder så kommer även vi att återuppta den typen av syssla. Tills dess får det vara.
Däremot har vi numera bergvärme, vilken vi i det här huset inte behöver använda då det verkar värma sig självt.

mod13
0

Hus som värmer sig själv - och inte är ett sk passivhus (fanns ju inte då de hus som är kulturmärkta byggdes)! Häftigt - hur går det till? Hur är det byggt, hur gammalt? Ljggande timmer eller stående plank - kan väl inte vara tilläggsisolerat om det är kulturmärkt. Jag blir jättenyfiken, gamla hus är en passion - har du lust att berätta.

Det här blev oxå helt OT:(

Hadina
0

#11.. så levde man ju förr i tiden.. Vi är bortskämda idag

Önskar jag hade haft *orken* att leva så.. både mysigt och hemtrevligt

FantasyMoon
0

Ja exakt hur det går till har jag ingen vidare aning om. Men jag kan berätta om vad jag vet.
huset har självklart sina kalla fläckar, oftast i hörnen. Exempelvis så har ena av grannarna ett ganska kallt kök, 
medan de också har en veranda inbyggd efter husets uppkomst. Hur dem fick till det vet jag inte alls..
Vi har hela tiden haft vattenvärme och det är kvar, nu uppvärm med bergsvärmen. Men ingen i huset har sina element igång. Vi tycks värma upp oss själva.
huset är timmer och står på bergsgrunden. Stående plank. Det har skorstenar, men ingen har en kamin kvar. 
lägger vi som bor på botten mattor på golvet blir det fort mycket kallt under dem.
Fönstrena är inte orginal, men ser ut att ha fått sin ursprungliga design.

Vad mer kan jag tänka mig kan ha vikt?
Isolerat är det egentligen inte.. jag kan på kvällen höra min ena granne snarka. Den andra på andra sidan hör jag när han är i sitt kök. När en annan granne bodde ovannför vakande jag av hennes micro när den plingade. :D
Det enda som jag kan se är en värmekälla utöver berget i sig är pannan under huset. Det som värmer vattnet till elementen. Den har vi direkt under vårt sovrum så det är närmast obehagligt varmt om sommaren.
jag trodde länge att det var alla ormar som höll upp värmen här, men nu är få kvar och folk svettas fortfarande. Jag.. jag fryser för jag har bott här nu i två år. :P

OT ja.. :D Men ja. huset är magiskt. Det cirkulerar sin värme. det närmast berättar sagor för de boende. Det kickar ut folk som inte hör hemma  här och kan respektera huset. jag älskar att bo här, liten lägenhet till trots.

mod13
0

Läckert! Både värmen och att huset samverkar med sina inneboende. Det är så underbart att uppleva, tycker jag, när det som vi kallar dött och själlöst i vår kultur tydligt visar sin egen kraft/vilja.

FantasyMoon
0

Ja verkligen! :D Dem är inte många dessa hus. Men vi har hittat ett.  Det förra vi bodde i, det där vi kunde elda. Det var inte likadant. Det var ett kallt hus och eluppvärmt. 
Helt vansinne. kostade månadslöner i uppvärming och slukade ved. 
nej det var inte i harmoni med varken sig självt eller någon annan. Men här.. :D vi kan nästan känn ahuset krama oss när vi kommer hem. Att grannarna ställer sig på rad och hejjar, att vi firar högtider ihop hjälper ju inte alls för sammanhållningen och den värmande kännslan. :P