Kristaller och stenar
Hej alla!
Jag har alltid varit intresserad av stenar och samlat en hel del, men jag har aldrig använt dem i något speciellt syfte.
Jag har inte lätt för att helt släppa taget om mina skeptiska tankar och slappna av, så jag har aldrig riktigt försökt utforska krafterna och energierna som mina stenar innehar.
Någon som har förslag på hur jag kan känna och förstå stenarnas egenskaper och energier?
Hoppas någon förstår mitt svamlande ;)
Blessed be!

Jag skulle börja med att rena dem innan jag sätter igång med mer arbete med dem. Det finns flera sätt av diverse svårighetsgrad när det gäller rening.
Det lättaste är att hålla dem under rinnande kallt kranvatten, det är väl i det närmaste snabbvarianten. Man kan lägga dem i saltvatten också över natten eller i nån timme. Eller i rent salt. Eller så kan du gräva ner dem i jorden ett dygn ;o) Där går gränsen för mig, då jag bor i stan.
Det finns många böcker om vad de olika stenarna står för. Vissa sorter har samma betydelse i alla böcker, men andra har helt skilda beskrivningar. Så det bästa är precis så som du vill göra nu, arbeta med dem själv.
Det du kan göra som exempel är att du sover med dem (eller ja, en och en skulle jag rekommendera överlag, kan bli lite mycket annars ;o) under kudden ett par nätter. Man kan också ha dem i en liten påse hängandes runt halsen, eller ha dem liggandes i fickan. Här rekommenderar jag att du i såna fall har dem i vänster ficka (om du är högerhänt) då det är den sidan som är den mottagande (tvärtom om du är vänsterhänt).
Att meditera med dem är också ett sätt att känna in energierna. Om inte annat kan du öka din känslighet för dem på det sättet.
Om du vill testa att ladda stenarna för att se om det blir nån skillnad kan du lägga dem i fönstret i sol- eller månskenet beroende på vilken energi du vill ladda dem med.
Tja, det finns säkert fler sätt än de här (lika många sätt som människor skulle jag väl säga), men det var dessa jag kom på spontant.

Är det någon speciell sten eller kristall som du tänker på?
Jag har skaffat mig lite information om de vanligaste kristallerna och stenarna.
Annars är det som blodtopp ovan här skriver, att man kan meditera med någon. Eller lägga en utvald sten under huvudkudden. Man kan också lägga en i bh:n, det brukar jag göra om det är något speciellt jag tycker jag behöver styrka mig i eller lugna ner mig. Ta dock en sten i taget!
Du får fråga vidare, förhoppningsvis finns här massvis med kunskap!

Tack så hjärtligt för de kloka svaren! :D
Jag ska först och främst se till att de blir renade och sen får vi se hur jag går vidare.
#2 Jag dras väl mest till bergskristall och tigeröga.Om du vill berätta det du vet om dem så blir jag mycket tacksam! :) Sen har jag faktiskt några stenar som jag inte vet vad de heter som är väldigt vackra och tilltalar mig.
Jag hade min bergskristall i vänstra byxfickan när jag skulle hålla ett föredrag inför skolan (vilket normalt inte är något jag gör) och kände att det gick mycket lättare än jag hade trott. Det hjälper att veta att stenen finns där, om inte annat..

Bergskristallen
Skapar energi och öppnar upp för det goda och positiva i tillvaron. Stimulerande på intuitionen. Bra healingsten eftersom den innehåller alla färger.
Tigeröga
Skapar mod, skydd och lycka. Förankrar och jordbinder. Hjälper till att ta beslut. Skyddar mot alla slags faror. Stimulerar kroppen.

Bergkristallen är i mångt och mycket en allroundsten. Den är väldigt kraftfull.

Boken Kristallnyckeln av Jette Holm är jättebra! Där kan du läsa om alla stenar och vad de är bra för.
Trevlig helg på er alla! 
Det som funkat bäst för mig är när jag bara bär med mig stenen eller håller den i handen när jag mediterar - eller inte ens mediterar utan bara tittar på den och blir medveten om dess existens och energi.
Man kan också utföra kristall-healing m.m. Det finns en del böcker bl.a. av just Jette Holm som Pisan nämnde, kristallnyckeln är som ett uppslagsverk över stenar, medan andra böcker handlar mer om hur man använder dom.
Jag har intresserat mig en del för kristallhealing och jag är övertygad om att stenar och kristaller besitter energier och egenskaper som man kan känna av och bli påverkad av. Dock är jag väldigt skeptisk till böcker och sånt som generalliserar. Har svårt att tro att man kan säga i förväg vad en sten av ett speciellt slag kommer ha för egenskaper, det kan nog variera en hel del. Jag tror stenar är individer, och att även deras storlek, form och slipning påverkar vad dom förmedlar. Men att bara säga att det här är en rosa kvarts, den gör si och så, det tror jag är att göra det lite för lätt för sig…
Kan man sen lite gemologi (läran om ädelstenar) så är det lätt att bli fundersam. Ta t.ex Citriner och Ametister. Enligt dom flesta böcker jag läst så anses ametisten vara en starkt lugnande sten, den är bra mot stress, spänningshuvudvärk och insommningsvårigheter.Det är en femenin sten. Citrinen däremot är dess motsatt, den är väldigt enrgigivande och uppigande och bra för kreativitet och motverkar trötthet. Det är en maskulin sten. Låter ju onekligen som två väldigt olika stenar! I verkligheten är det enda som skiljer ametister och citriner åt färgen. Dom har exakt samma kemiska uppbyggnad och samma fysiska egenskaper. Citriner är dock väldigt ovanliga så 99% av alla citriner på markanden (särskilt dom lite billigare tummlade stenarna du hittar i newageaffärer) är i själva verket ametister som man på konstgjord väg hettat upp så dom skiftat färg och blivit gula. Har väldigt svårt att tro att dess magiska egenskaper förändras så radikalt lika lätt som färgen…. :-P
Så var skeptisk till det som står i böckerna. Inspireras av det., men kom ihåg att det inte är en exakt vetenskap. Var framförallt skeptisk till billiga tummlade stenar som säljs till healing, ofta är dom manupulerade, färgade eller säljs för att vara något de inte är. Välj stenar inte efter deras namn och utseende utan låt stenen välja dig. meditera med den och känn hur den påverkar dig. Så hittar du dom bästa stenarna :-)
//stentokig :-)
Här håller jag helt med dig Casiopeia. Jag tycker heller inte om att kategorisera stenar på det sättet, men böckerna är bra som generella riktmärken. Dessutom tycker jag böcker som handlar om kristallhealing är bra därför att man får vägledning i hur man kan arbeta med stenarna, vilket inte alls är lätt att veta när man inte kan något om det. Sen hittar man automatiskt sina egna vägar framåt och upptäcker stenens individuella krafter.
Själv letar jag aldrig upp information om stenar och sedan springer och köper dem - jag dras till dem helt oplanerat och då vet jag att jag bara måste ha just den stenen. Sedan renar jag den och känner dess energi - först senare brukar jag läsa om den. Och det är sant - ibland stämmer egenskaperna inte alls in, men ofta gör de det ändå.