Häxor iFokus

Häxor

Etikett: huskurer-brygder-och-recept
Läst 10487 ggr
Ayena_old
2

Fråga om valeriana - vänderot

Är här någon här inne som känner till vänderot?

Min fråga är om man kan använda denna samtidigt som man använder insomningsmedicinen Stilnoct.

Jag ställde frågan till min läkare och fick till svar att det där skulle man absolut inte göra. Fick sedan rådet av läkaren att köpa rosenrot/arctic rot. Jag köpte denna produkt men läste sedan på bipacksedeln att rosenrot kan skapa sömnproblem eftersom den är upp-piggande. Nu vet min läkare om att jag har problem att slappna av och har gått in i väggen ett antal gånger.

Idag var jag på apoteket och ställde denna fråga om man kan ta valeriana som komplement till Stilnoct och fick ett svar att detta skulle man absolut inte göra. Jag frågade varför och fick till svar att det finns inga undersökningar om detta. Så man vet inte egentligen om preparaten går att kombinera, bara att det inte finns undersökningar.

Jag har nästan helt förlorat förtroendet för den svenska läkarkåren, ska inte gå in på detta här, men det kunde vara intressant vad ni har för synpunter - och om här finns någon som har erfarenhet av valeriana /vänderot.

Ayena_old
1

Skulle berätta också att  jag skickade tillbaka rosenroten till leverantören efter samtal med denne.

BranDuir
0

Om du använder Valeriana som lugnande medel skall du u inte behöva StilNoct….Valerina natt skall kunna klara dessa problem…läkaren som tyckte du skulle använda rosenrot istället kan jag bara direkt idiotförklara….skicka hem honom till läxböckerna.

Stilnoct är beroendeframkallande…och alltså förkastligt. 

Stilnoct kontraagerar med mediciner typ antihistaminer och morfin… INTE valeriana

En biverkning till stilnoct är FÖRVÄRRAD SÖMNLÖSHET!!!

Sluta använda de förb****de girighetskemikalierna …och kör du enbart på Valeriana till du kan sova gott själv!

Kram

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Ayena_old
1

BranDuir - Jag har försökt att låta bli Stilnoct men kroppen reagerar med total kaos och jag får en värk som inte går att uthärda. Min tanke var att jag skulle minska på Stilnoct samtidigt som jag använder Valeriana, därför min frågeställnig.

Jag har blivit lurad av läkarkåren sedan 1996 då jag gick in i väggen och fick fibromyalgi och morbus dercum. Då fick jag dessa Stilnoct utskrivna samtidigt som jag fick antidepressiv medicin utskriven. Nu har jag slutat med antieppmedicinen och för länge sedan insett att denna till 99 procent används av läkarna som ett sätt att slippa från vidare behandling och utredning. "Ge henne lyckopiller så slutar kärringen att gnälla"

Men detta är en annan historia, den om lyckopillren….

BranDuir
1

Ayena!   Ja du har blivit lurad icke tu tal om den saken…eftersom du bor i Malmö har du flera riktigt bra Naturläkare att gå till….Teresa Dylak är en mycket duktig kvinna med lång erfarenhet….040 - 12 66 81 om du vill ska jag remittera dig….

ag ska oxå gärna coacha lite härifrån om du vill!

BiGavia
0

Tycker du kan ta valeriana (natt) och kanske nåt kvällste, försök att koppla av med det, har du inte somnat inom en timme ta då stilnoct , vet ju inte vad dos du har, men ta en lägre.

Sen gäller de ju förstås att ha varvat ner, och tänka på spinnande kissekatter. 

Jag har haft likartande problem, men har aldrig varit beroende av mina insomningstab.Glad

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Ayena_old
0

# 5 - Jag tar 10mg Stilnoct.

Skulle så gärna vilja testa Valeriana och se hur jag reagerar. Vete sjutton varför jag har så svårt att varva ner nu. …

Men kvällste är en god idé som jag ska inhandla i morgon.

Ayena_old
0

# 4 - Jag har inte råd att gå till någon naturläkare just nu, fast jag kanske skulle behöva just detta.

Jag får fundera på vad jag ska göra, måste ju kunna sova…..

BiGavia
0

#6 Är det 10 mg tab, då kan du ju dela den.

Har du nån vetekudde för värmens skulle, de brukar vara bra för spänd kropp och själ.

BranDuir
0

#7  om du inte har råd, så skall jag ta mig an ditt fall, dock har jag ju en bit till malmö…..men jag tar patienter pro bono, och så skall jag även göra i ditt fall…resten tar vi i PM!

Jennix
0

Det jag hört om Rosenrot är att det är balanserande dvs. det piggar upp när det behövs och lugnar när det behövs.

Men jag ska inte svära på att det är sant… Själv har jag provat Rosenrot med utmärkt resultat men har aldrig fått sömnproblem av det.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

varulven
0

de gånger jag använt valerina natt har det inte hjälpt ett dugg.. vad beror det på??

BranDuir
0

#10 Rosenrot är ett stärkande och uppiggande medel likt Ginseng….något som är både och efter behov existerar inte….det hade ju i så fal avarit den ultiata "moneymakern" för de giriga läkemedelsindustrierna….

#11 "Valerina natt" är bara ett preparat bland många, och en möjlighet till att det inte fungerat kan ju tex vara att burken du haft varit för gammal….valeriana är ett beprövat medel som även används i skoledicinen…

Ayena_old
0

BranDuir - jag försöker PM:a dig men det går inte!

Laniatusleviter
0

Hej Ayena,

Det är hemskt att inte kunna sova. Jag har haft liknande problem som dina, efter att ha gått i den berömda väggen 1999.

Precis som du säger så vill gärna läkarna göra det enkelt för sig genom att skriva ut sömnmedel o lyckopiller. Detta fungerade inte alls på mig utan gjorde allt värre istället…

Jag provade då Valerina forte till natten och Johannesört (flytande) på dagen.

Detta i kombination med akupunktur och lättare träning fick mig att må bättre igen.

Det är självklart olika hur vi reagerar på olika preparat/naturmediciner, så man får ibland provat innan man hittar rätt. Att få hjälp av någon kunnig, tex BranDuir (som jag tycker verkar veta vad han talar om) kan absolut vara till stor hjälp.

Hoppas att du hittar det som fungerar för dig, så att du mår bättre och kan sova igen på nätterna  Glad

Ayena_old
0

#14 - Det har precis kommit en rapport om att de sk "lyckopillren" inte alls fungerar. Jag fick utskrivet dessa när jag egentligen skulle behövt en terapeut istället. Det är ju naturligt att reagera på olika händelser i livet, som i mitt fall då jag gick i väggen, blev sjuk och inte skulle kunna jobba igen. Hela min värld föll samman och jag fick "lyckopiller"!!!! Helt otroligt!

Mina problem just nu är att jag behöver ta bort Stilnocten och ersätta dessa med något mera naturligt såsom Valeriana. Slutar jag tvärt med Stilnocten så får jag väldiga abstinensbesvär, därför hade jag tänkt mig en övergång där jag minskar på Stilnocten och ökar på Valerianan.

BiGavia
0

Jag hade då inte klarat detta om jag inte fått "lyckopiller" eller flyvästpiller som jag vill kalla dem, men jag har  en samtalsterapeft också. Sömpiller behöver jag sällan nu. sova är så viktigt. hoppas att det kommer till klarhet hur du byter till svagare medel och att du kan sluta med allt så småningom. Kram

Ayena_old
0

#16 - En kombination med samtalsterapi och antidepp-piller kan kanske vara en bra lösning för tillfället, men att bara skriva ut pillerna och sedan tro att de ska lösa problemen måste vara helt felaktigt tänk. Jag tror att läkarna blev väldigt påverkade av läkemedelsbolagens reklam då i mitten av 90-talet. Allt detta kom ju från USA.

BranDuir
0

Kan ju dessutom hänvisa till Läkemedelhandboken…:

Vanlig dos för vuxna är 10 mg omedelbart före sänggåendet. Äldre (över 65 år) ges vanligen 5 mg.

Dosen bör inte överskrida 10 mg.

Behandlingstiden bör inte överskrida 4 veckor.

BiGavia
0

#17 håller med dej, piller är absolut inte en slutlig lösning. Ni får då inte tro att jag står upp för dem, även örtmed ska man handla försiktigt med.

Bjornen
0

Än så länge är naturen den som har skapat de allra giftigaste ämnena. Man har inte lyckats framställa värre gifter på konsrtgjord väg och inte ens lika giftig heller.

Valeriana är ju enkelt att odla och skörda själv och då minskas risken för överdosering då det inte blir så koncentrerat. Många av naturpreparat framställs genom komplicerade processer som i mycket liknar konventionella mediciner.

BranDuir
0

#20….ber om ursäkt…med det du skriver är rent trams….de allra flesta förgiftningsfallen med natrupreparat sker vid egenoddling/skörd då du på intet tillfälle vet exakt hur stark drogen är….styrkan i örten kan variera enormt mycket, beroende på flera faktorer…allt från sol och regn till jord och gödning…geografisk placering osv….

Visst är det komplicerat att framställa en del naturmedel….självfallet….men det sker ju trots allt under kontrollerade former…..från fabrikstillverkning ner till min egen lilla produktion av salvor, piller och tinkturer…..

Bjornen
0

Det jag skriver om giftiga ämnen är inget som används eftersom de är så giftiga att de är omöjliga att dosera. Det är rent allmänt och gäller mögelgifter som är dödligt giftiga i extremt små doser. Det var bara ett exempel på hur vi människor inte har överlistat naturen.

Visst kan även växter som används i droger vara dödligt giftiga men långt långt ifrån så giftiga som de giftigaste mögelgifterna.

BranDuir
1

Vill du då vara snäll att specificera de ämnen du talar om….flera av de mest dödliga ämnena används i medicinen idag , för den giriga läkemedelsindustrin har inte hittat något bättre….eller billigare att tilverka/dyrare att sälja….

Mögelgifter har ju mycket lite med naturmedicin att göra…och har få användningsområden rent medicinskt…vissa experiment görs med cancermediciner där olika aflatoxiner, Ochratoxin, Patulin, Trichotecener, Zearalenone och Fumonisin, till viss del har visat sig verksamt mot olika former av cancer….

Min kommentar gällde valeriana som du oxå skrev om…

Ayena_old
0

#18 - Jag har läst detta i FASS. Det som är skrämmande är att jag långt ifrån är ensam om detta. Jag var med i en fibromyalgi-mailinglista för ett tag sedan och samtliga där får någon form av sömntablett/insomningstablett.

Nu kan man ju diskutera vad som är bäst, att ta medicinen eller att inte kunna sova pga värken. Det är ju som att välja mellan pest och kolera och man väljer ju självfallet att inte ha värk. Och så litar man ju på läkarna att de vet vad det gör. Men nu kan man ju ifrågasätta att läkarna år efter år skriver ut dessa mediciner utan att föreslå något alternativ. Kan det vara så att läkarna får provision på läkemedlen???

Bjornen
0

Det är bland annat aflatoxiner som är extremt giftiga. De går ju inte att använda inom naturmedicinen, men används inom läkemedelsindustrin.

Valeriana är inte giftig och kan användas utan risk för förgiftning. Liksom olika läkemedel kan vara olämpliga att blanda kan också naturpreparat eller rent av vanliga växter vara en olämplig kombination och deras effekt kan bli annat än det tänktes. Men det är klart att allt är giftigt i för stora doser, liksom man kan dö av att dricka för mycket vatten (kanske omkring 7-10 liter under kort tid).                                        När det gäller valeriana så är nog största skillnaden beroende på vilken art eller underart man använder. Normalt används vanligen äkta vänderot. Det var bland annat den som man använde under apotekens insamlingskampanjer.

Bappho_
0

Vänderoten växer som ogräs i min trädgård och jag har funderat på om jag ska ta den till användning. Någon som har ett recept så doseringen blir rätt?

mod13
1

Jag skulle aldrig våga blnda valeriana och stilnoct! Stilnocten rubbar hela den kemiska balansen i hjärnan och sen valeriana ovanpå det - kan gå illa.

Vad får du för utsättningssymptom när du inte tar stilnocten? "Bara" sömnsvårigheter eller kommer ångest och depression krypande också? "Bara" sömnproblem går över, men det är ett helvete medans det pågår. Å andra sidan bearbetar man otroligt mycket när man inte sover (iaf jag) och sömnsvårigheterna kommer ju när man har mycket obearbetat…

Ta hjälp av BranDuir och samla din kvinnokraft för att möta och mota sömnsvårigheterna, jag har en känsla av att du har den kraften.

Det är fruktansvärt hur beroendeframkallande piller skrivs ut - på ganska lösa boliner många gånger. Jag gick i väggen i början av 2000-talet och vägrade cipramil. Tillslut skickade min läkare mig till en psykiater som ville skriva ut litium (!!!=galen!). Hade jag gått på det hade jag väl varit kroniskt sjuk av alla biverkningar och vid detta laget ätit 4-6 sorters piller (mot biverkningarna av det första pilleret och sen ytterligar piller mot biverkningarna av det andra osv). Idag är jag frisk och tackar Modern för vägledning.

nanna-maria
0

Jag har provat valerina natt och det hade ingen effekt. Har fått stilnoct utskrivet av läkaren (har aldrig kombinerat dessa två) men de hjälper inte till så mycket heller. Jag har haft svåra sömnbesvär sedan lång tid, ca 8 år, och jag har provat allt. Det har inte spelat någon roll om jag har mått bra eller dåligt, och jag har provat alla möjliga olika metoder. Rört på mig för att bli trött, tagit det lugnt för att bli trött, haft det tyst, satt igång lugn musik, lyssnat på buller, mediterat - ingenting fungerar! Jag tror att de flesta sömnproblem helt enkelt måste lösas inifrån, inte med hjälp av mediciner - men kan man inte sova måste man ju ta till det (om de hjälper). Det finns troligtvis i de flesta fall psykiska blockeringar som hindrar sömnen och de måste man ta itu med. Det är min personliga åsikt.

Ayena: Att du får abstinensbesvär när du är utan stilnoct borde tala för sig. Jag skulle försöka sluta med medicinen helt även fast det inte är lätt. Ta varannan dag - var tredje - minska på dosen eller gör dig kvitt dem på en gång. Det kanske blir en tuff period men förhoppningsvis går den över, och efter ett tag kan du ju gå över till naturläkemedel som valeriana - om det behövs.

blodtopp
0

Är det nån som har provat melatonin för insomningsbesvären/sömnproblemen? Jag har blivit/blir mycket hjälpt av såna tabletter i alla fall.

BranDuir
0

alla artificiella kemikalier är mindre bra att använda….det är ju lätt att konstatera…

Naturmedel fungerar inte för alla, men trots allt för de flesta…

och i samråd med en kunnig naturläkare/terapeut så brukar man kunna komma fram till en fungerande behandling.

Tyvärr är det väl så att i den såväl som i skolmedicinen så finns det utövare som går på rutin och bara kastar ur sig nåt…tyvärr är det väl i vår bransch de som ser ekonomi före patient.

blodtopp
1

Melatonin är helt naturligt. Det är ett kroppseget ämne som gör att man blir trött på kvällarna.

Tyvärr finns det inte att få tag på så lätt i Sverige eftersom de anser att det inte finns bevis på att det är ofarligt *duh* Det är ett kroppseget ämne som bildas och ombildas varje dag och vid sömnproblem kan man ha för liten produktion av det.

Ja, förlåt utbrottet. Det är bara så löjlig inställning av de som bestämmer. Och felet är att eftersom ingen kan ta patent på ett kropsseget ämne så är det ingen som vill forska på det eftersom det inte finns några pengar att tjäna på det. Samma sak gäller d-vitamin *suckar tungt* Ständigt dessa pengar…

blodtopp
1

BranDuir: Mitt lilla utbrott var inte riktat mot dig. Hoppas du inte tog dig illa vid, för det var verkligen inte så jag menade även om det kanske verkar så.
  Irritationen är vänd mot de sk vetenskapsmännen som inte vill hjälpa folk att bli friska bara för att det inte finns några pengar att tjäna.

lightseeker
0

#32, min ena doter, skall nu pröva melatonin, så vi får se vad det ger henne, har du själv testat det?

blodtopp
0

Jo, jag har provat och äter vid behov. Jag har inga stora sömnproblem längre (utbrändhetsproblematik i botten) och efter att ha testat hur tabletterna funkar i kroppen så märker jag tydligt vilka kvällar jag behöver ta tablett för att kunna somna. Så det är inte varje kväll de behövs för mig.

Så där äckligt trött man kan bli ibland på kvällarna, så där så man är yr och illamående och så får man inte gå och sova - så blir man av tabletterna. Om man inte hinner somna innan man blir så där riktigt riktigt trött. 

I början när jag åt dem varje kväll fick jag ta 1.5 tablett (dvs 4.5 mg) för att kunna somna, men vaknade ändå till på natten (alldeles för mycket stress ikroppen) och då tog jag den andra halvan för att somna igen. Senare blev jag inte fullt lika klarvaken om jag vaknade och kunde sen dra ner till en tablett. Nu tar jag som sagt bara 1 tablett (3 mg) vid behov. Man kan ta två.
  Jag hoppas hon kan bli hjälpt av dem, för till skillnad mot andra tabletter (som ssri-preparat eller såna som stilnoct) så har de här inte några konstiga biverkningar på kroppen.

BranDuir
0

Apotekets lilla bipacksedel….

Circadin

2 mg depottabletter  Melatonin

Läs noga igenom denna bipacksedel innan du börjar ta detta läkemedel.

- Spara denna bipacksedel, du kan behöva läsa den igen.

- Om du har ytterligare frågor vänd dig till läkare eller apotekspersonal.

- Detta läkemedel har ordinerats åt dig. Ge det inte till andra. Det kan skada dem, även om de uppvisar symptom som liknar dina.

- Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information kontakta läkare eller apotekspersonal.

I denna bipacksedel finner du information om:
1. VAD CIRCADIN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR
2. INNAN DU TAR CIRCADIN
3. HUR DU TAR CIRCADIN
4. Eventuella biverkningar
5. HUR CIRCADIN SKA FÖRVARAS
6. Övriga upplysningar

1. VAD CIRCADIN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Den aktiva substansen i Circadin, melatonin, tillhör en grupp av naturliga hormoner som tillverkas av kroppen.

Circadin används som behandling med endast en aktiv substans (monoterapi) vid korttidsbehandling av primär insomni (svårigheter att somna eller att fortsätta att sova, eller dålig sömnkvalitet under minst en månad), kännetecknad av dålig sömnkvalitet hos patienter som är 55 år och äldre.

2. INNAN DU TAR CIRCADIN

Ta inte Circadin

• om du är allergisk (överkänslig) mot melatonin eller något av övriga innehållsämnen i Circadin.

Var särskilt försiktig med Circadin

• om dåsighet kan innebära en risk för din säkerhet;

• om du har leverproblem;

• om du har njurproblem;

• om du har någon autoimmun sjukdom (där kroppen angrips av sitt eget immunförsvar).

Användning av andra läkemedel

Tala om för läkare eller apotekspersonal om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel, även receptfria sådana INNAN du påbörjar behandlingen, eftersom de kan påverka effekten av Circadin. Sådana läkemedel kan bl.a. vara sömnmedel och lugnande medel (t.ex. bensodiazepiner), fluvoxamin, tioridazin och imipramin (som används för att behandla depression eller psykiska problem), östrogen (preventivmedel eller hormonersättningsbehandling), cimetidin och psoralener (som används för att behandla hudproblem, t.ex. psoriasis).

Intag av Circadin med mat och dryck

Ta Circadin efter mat. Drick inte alkohol innan, medan eller efter det att du tar Circadin.

Graviditet och amning

Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel.

Du bör inte ta Circadin om du är gravid eller misstänker att du kan vara gravid. Du bör inte ta Circadin om du ammar.

Körförmåga och användning av maskiner

Circadin kan göra dig dåsig. Om det händer ska du inte köra bil eller använda några maskiner. Om du känner dig dåsig hela tiden måste du tala med din läkare.

Viktig information om något(ra) av innehållsämne(n) i Circadin

Varje depottablett innehåller 80 mg laktosmonohydrat. Om din läkare har sagt till dig att du inte tål vissa sockerarter, bör du kontakta din läkare innan du tar Circadin.

3. HUR DU TAR CIRCADIN

Ta alltid Circadin enligt läkarens anvisningar. Rådfråga läkare eller apotekspersonal om du är osäker. Dosen är en Circadin-tablett som tas en gång om dagen genom munnen efter måltid, 1–2 timmar före sänggåendet, i 3 veckor. Du måste svälja tabletten hel. Du får inte krossa eller dela Circadin-tabletterna.

Om du har tagit för stor mängd av Circadin

Om du av misstag har tagit för mycket av din medicin måste du kontakta läkare eller apotek så fort som möjligt.

Om du tar mer än den rekommenderade dygnsdosen kan du känna dig dåsig.

Om du har glömt att ta Circadin

Om du har glömt att ta din tablett ska du ta en så snart du kommer ihåg det, innan du ska somna, eller vänta tills det är dags att ta nästa dos. Sedan kan du fortsätta som vanligt.

Ta inte dubbel dos för att kompensera för glömd dos.

Om du slutar att ta Circadin

Det finns inga kända skadliga effekter om behandlingen avbryts eller avslutas tidigt. Såvitt man känner till ger användning av Circadin inte upphov till några utsättningseffekter när man slutar med behandlingen.

Om du har ytterligare frågor om detta läkemedel kontakta läkare eller apotekspersonal.

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR

Liksom alla läkemedel kan Circadin orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem. Följande biverkningar betraktas som mindre vanliga (d.v.s. att det är troligt att de uppträder hos färre än 1 patient av 100):

Irritabilitet, nervositet, rastlöshet, insomni, onormala drömmar, migrän, psykomotorisk hyperaktivitet (rastlöshet förenad med en ökad aktivitet), yrsel, somnolens (sömnighet), buksmärtor, förstoppning, muntorrhet, hyperbilirubinemi (förändringar i blodets sammansättning som kan ge en gulfärgning av hud och ögon (gulsot)), hyperhidros (kraftig svettning), asteni (känsla av svaghet) och viktökning.

Följande biverkningar betraktas som sällsynta (d.v.s. att det är troligt att de uppträder hos färre än 1 patient av 1 000):

Herpes zoster (bältros), låga nivåer vita blodkroppar i blodet (leukopeni) , låga nivåer blodplättar i blodet (trombocytopeni), höga blodfetthalter av triglycerider (hypertriglyceridemi), förändrad sinnesstämning, aggressivitet, oro, gråtmildhet, tidigt uppvaknande på morgonen, ökad libido (ökad sexualdrift), minnesnedsättning, uppmärksamhetsstörning, dålig sömnkvalitet, försämrad synskärpa, dimsyn, ökat tårflöde (rinnande ögon), lägesyrsel (yrsel när man ställer sig upp), blodvallningar, orolig magtarmkanal, kräkningar, onormala tarmljud, flatulens (väderspänning), hypersalivation (för stor salivbildning), halitos (dålig andedräkt), onormalt leverfunktionsprov (förhöjda leverenzymvärden i blodet), eksem, erytem (hudutslag), kliande utslag, pruritus (klåda), torr hud, nagelrubbningar, nattliga svettningar, muskelkramper, nacksmärtor, priapism (långvarig erektion) och trötthet.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

5. HUR CIRCADIN SKA FÖRVARAS

Förvaras utom syn- och räckhåll för barn.

Används före utgångsdatum som anges på kartongen. Utgångsdatumet är den sista dagen i angiven månad.

Förvaras vid högst 25°C. Förvaras i originalförpackningen. Ljuskänsligt.

Medicinen ska inte kastas i avloppet eller bland hushållsavfall. Fråga apotekspersonalen hur man gör med mediciner som inte längre används. Dessa åtgärder är till för att skydda miljön.

6. ÖVRIGA UPPLYSNINGAR

Innehållsdeklaration:

• Den aktiva substansen är melatonin. En depottablett innehåller 2 mg melatonin.

• Övriga innehållsämnen är ammoniometakrylatsampolymer (typ B), kalciumvätefosfatdihydrat, laktosmonohydrat, kolloidal vattenfri kiseldioxid, talk och magnesiumstearat.

Läkemedlets utseende och förpackningsstorlekar

Circadin 2 mg depottabletter finns som vita till benvita, runda, bikonvexa tabletter. En kartong med tabletter innehåller en blisterremsa med 21 tabletter.

Innehavare av godkännande för försäljning och tillverkare

Innehavare av godkännande för försäljning:

Neurim Pharmaceuticals EEC Limited

6 Fortuna Court

Calleva Park

Aldermaston

Berkshire RG7 8UB

Storbritannien

E-post: neurim@neurim.com

Tillverkare:

Tillverkare som ansvarar för frisläppande av tillverkningssats i EEA:

Penn Pharmaceutical Services Ltd

Units 23-24 Tafarnaubach Industrial Estate

Tredegar

Gwent

NP22 3AA

Storbritannien

Denna bipacksedel godkändes senast den 29 juni 2007

Information om detta läkemedel finns tillgänglig på EMEAs hemsida: http://www.emea.europa.eu

blodtopp
0

Det är väl det här som är det första som är godkänt i Europa. Jag misstänker att biverkningarna kommer från bindeämnena i tabletten.

I USA säljs melatonin överallt, på flygplatser är de väldigt vanliga att man kan köpa för att slippa jetlag och sånt.
  De biverkningar som står här är inga jag har hört nån fått av att äta melatonin.

BranDuir
0

Biverkningarna kommer av att man mixtrar med hormoner…..

BranDuir
0

blodtopp
1

Fast är det inte bättre tycker du, att äta melatonin istället för stilnoct? Melatonin är inte vanebildande men det är stilnoct.
  Och vad anser du om p-piller i såna fall? Glad

Jag håller helt och hållet med om att det är mycket bättre att försöka kunna lösa (såna här) problem på alternativa vägar, jag vill ju själv utbilda mig inom området. Men tills man hittar dessa vägar tycker jag det är bättre att försöka äta så naturliga saker som möjligt. Melatonin är naturligare än stilnocts innehåll, men valeriana kan också funka (det har jag också provat, valeriana och citronmeliss).
  I fallet med att sova bättre om nätterna så räckte inte valerianan för mig, men det gör melatoninet. Jag har heller inte kännt av en enda biverkning, och det har jag heller inte hört från andra håll heller.

Frid broder! Och gonatt! För nu ska jag sova Räcka ut tungan

blodtopp
0

Nu var jag ju tvungen att läsa länken först. Där står precis det jag är ute efter ;o) Så jag vet inte av vilken anledning du länkade, för jag känner det som att den länken motsäger din kommenatar om att fiffla med hormoner. Det kanske inte är det du menar dock.

BranDuir
0

Jag kan ju inte enbart vara negativ mot skolmedicinen heller…och fann faktiskt denna hyfsat objektiva rapport…*S*…med ett par tips om andra saker om man läser noga…om magnetfält o nattljus osv…*S*

blodtopp
0

Jo, jag förstod det när jag gått och lagt mig faktiskt ;o)

Jo, den var väldigt bra rapporten. Det är en sån jag har letat efter tidigare men inte hittat, när jag dammsugit nätet efter information. Har letat efter massor av info efter att min läkare skrivit ut zoloft till mig som jag vägrade äta, just bara för att se att jag inte behöver dem egentligen. Och efter att ha hittat en hel del info så har det visat sig att min spontana anti-känsla mot medicinen (som jag fick för mina sömnproblem - antidepptabletter till en som inte är deprimerad!) varit korrekt, och nu vet jag att jag gjort rätt som inte började äta dem.

Jag äter mycket tryptofanrik mat, går automatiskt när man uteslutit kolhydraterna (även om spannmål tydligen innehåller det också, men det hjälpte inte ett dugg på mig). Att motion och liknande ger bättre produktion av diverse serotoniner/melatoniner vet jag också. Men en sak som stod i rapporten, som jag egentligen vet redan också, var just det där med elektromagnetisk strålning.
  Att man ska 'göra kvällen' genom att dra ner på ljuset och mörklägga för att få hjärnan att bli trött har jag gjort väldigt länge. Och jag har konstaterat för länge sen att jag sitter alldeles för mycket här vid datorn. Men när jag nu fick se det i skriven text (rapporten) så gick det tydligen in i min hjärna att jag verkligen måste dra ner på det… Generad

Så tack för länken broder, för den var riktigt bra Glad

Ayena_old
0

Och hur mår jag nu då nästan en månad efter jag gjorde detta inlägg?

Jag har börjat ta Johannesört och detta har lättare för att varva ner om kvällarna. Jag kan sitta och gäspa hur mycket som  helst på kvällen. Jag har också börjat sova mycket bättre. Vissa nätter sover jag väldigt hårt och har svårt att "vakna" på morgonen. Det är bara själv insomningsögonblicket som jag har lite svårt med. Tar fortfarnade Stilnoct dock…..

Dessa problemen kom som en följd av stress-chocken och panikångestattackerna i december. Jag fick ett mycket dåligt förhållande till sömnen. Detta är också en psykologiskt bit - jag vet! När det börjar närma sig läggdags så ökar paniken  - ska jag somna? Annars vet jag att en helvetes natt väntar mig och en dag efteråt med extrem värk. Moment 22 kan tänkas…..

#42 - Jag har också fått utskrivet antidepressiv medicin fast jag inte varit deprimerad. Det där var standard i mitten på 90-talet enligt min uppfattning. Jag gick in i väggen och fick fibromyalgi. Då skrev läkarna ut 1: antidepp och 2: insomningstabletter.

Antideppen har jag lyckats sluta med men inte Stilnocten, men nu fick jag ju ett rejält bakslag i vintras. Men vem sa att livet skulle vara enkelt?

Jo, jag undrar vilken mat som innehåller tryptofan?

blodtopp
1

Den mat som innehhåller mest tryptofan är kött, fet fisk (omega3), ägg, kalkon, mjölk och tomater. Havre innehåller också rätt mycket, men jag har som sagt tagit bort kolhydraterna ur min kost.
  Sen har jag börjat ta ett tillskott av d-vitamin också, efter att ha läst denna artikel. (Den är lång som tusan, men om du skummar igenom den i rubrikerna så kommer du hitta det som handlar om den psykiska ohälsan som kan uppstå av d-vitambrist.) Jag har märkt en enorm skillnad sen jag började äta extra d-vitamin (Holistics d-vitamin). Det tog ungefär två veckor innan jag insåg att jag inte längre reagerade på samma sätt som jag gjort i nästan 1.5 år på saker som går emot mig. Och det känns helt underbart Skrattande

Kostomläggningen överlag har hjälpt mig massor mentalt/psykiskt dessutom. Och det är flera som säger samma sak. Om du vill kan jag leta rätt på några trådar om det på Kolhydrater i Fokus, eller om du kikar in själv. Näe, jag säger inte att du måste lägga om kosten, det är helt och hållet upp till Dig. Men det kanske kan intressera att se hur andra gjort.

Att inte kunna sova är inte skoj. Jag hade också en period efter jag brakade n i den berömda då jag hade ångest för att gå och lägga mig. Inte för att jag inte kunde sova, utan för att jag inte vågade gå och sova. Jag sov helst i soffan på dagtid, där kände jag mig tryggast. Men till slut, och med hjälp av sobril (som jag var ytterst försiktig med i mitt intagande av, trots allra lägsta dosen, ville knappt ta alls) så vågade jag sova i sängen på nätterna. Och jag fick heller inte ångest av att inte kunna sova för jag kom på att 'jaja, jag får väl sova i soffan imorrn annars'. Det var mitt sätt att ta mig ur nattångesten.
  Jag har som sagt ätit Relana (valeriana och citronmeliss) mot min oro när jag fick ett 'väggåterfall' i höstas, men de hjälpte inte mot sömnproblemen. Min läkare ansåg att jag absolut inte skulle äta några som helst naturläkemedel då det inte är forskat på dem och de kan vara livsfarliga, utan han tyckte jag skulle ta och äta zoloft istället… Jag nickade och höll med men tänkte att, det gör jag som jag själv vill med. Jag hämtade ut tabletterna men har inte tagit en enda.
  Nu har jag ju dels hittat det där om vilken kost som kan hjälpa till vid sömnproblemen och dels även hittat information om att de här ssri-preparaten inte alls är så effektiva som de alltid trott (misstänker att det är det du också läst). Så det känns jäkligt skönt att jag vågade lita på min intuition om att zoloften inte var nåt för mig. Sen upptäckte jag melatoninet och DET har verkligen hjälpt mig med insomningsbesvären som fortfarande dyker upp några kvällar i veckan.

Oj va långt det blev Generad 

Och jag tycker faktiskt att du borde anmäla läkaren för det han utsatt dig för. Som BranDuir skrev och kopierade från FASS, att stilnoct bara ska användas i 4 veckor max och att du nu har ätit dem i så många år, det borde vara straffbart för en läkare att utsätta en patient för det!!!

mod13
0

Mycket intressant om melatonin!

Verkar som det är mycket bättre med dig Ayena, och att det går i "rätt" riktning! Skönt att höra.