Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 1202 ggr
isnornin
0

Häxigt i böcker?

Det finns många trådar innan, men eftersom att vi är inne på tv:n, så kan vi ta böckerna medans vi håller på;)

Diana Gabaldon är en underbar författarinna som har gjort bla Outlander serien, första böken heter Främlingen på svenska, å så bra!! Jag har läst hela serien, nu håller jag på att lyssna på den, får inte nog, vill se den på tv! Men…  Hennes hemsida

http://www.its.caltech.edu/~gatti/gabaldon/gabaldon.html

Jag hade sådan tur att hitta hela serien om Häxmästaren av Margit Sandemo på Myrorna för ett tag sedan, det ska bli ett nöje att läsa.

Vad har ni för tips på böcker?

MVH Isnornin

BranDuir
0

Diana Gabaldon är helt suverän….Isfolket/Häxmästaren är oxå kanon….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Astrina
0

Med risk för att bara återupprepa men Marion Zimmer Bradleys triologi om Avalon, främst Avalons dimmor.

En annan jättebra serie är Marianne Fredrikssons Paradisets barn - Evas bok, Kains bok och Noreas saga.

Bappho_
0

Facklan med Marion Zimmer Bradley är bra, gillade inte alls de två sista böckerna i trilogin om Avalon, kändes som hastverk.

För er som är dragen till Egypten så skulle jag vilja rekommendera Fjärran Nätter av Norman Mailer. Huvudpersonen är Menenheten som är sorts magiker och som lärt sig att födas på nytt i dödsögonblicket och man får följa hans fyra liv.

Astrina
0

Håller med dig Bappho angående de två andra böckerna i triologin.. Facklan har jag aldrig fått tag på men så var det oxå många år sedan jag försökte sist..

Fjärran Nätter låter intressant…

Bappho_
0

Facklan finns på bibliotek så det är bara att låna :-)

Astrina
0

Nej, inte här men såg att det finns inne i Karlstad, liksom Fjärran nätter.

Pisan
0

Diana Gabaldons böcker är ju helt underbara! Främlingen är min favoritbok, har läst den om och om igen, den är fantastisk. Har ännu inte läst den senaste, den står i bokhyllan och väntar på att jag skall kunna koncentrera mig, har svårt med det emellanåt. Avalonserien av Marion Zimmer är också en favorit + böckerna om Freja, Idun och Saga av Johanne Hildebrandt.

Tack för tipset om Fjärran nätter! Den skall jag läsa. Älskar egyptiskt.

Bappho_
0

Skall bara tillägga att man inte får vara allt för pryd om man ska gilla Fjärran Nätter ;-)

Ceriadwen
0

#8 Nej det hörs ju nästan på namnet! ;-) Den blev jag också sugen på.

Jag älskar Facklan av Bradley. Den talade mer till mig än Avalons dimmor faktiskt.

Tänkte tipsa om en bok jag faktiskt inte har läst, bara hört talas om: Faunen av Anna-Karin Palm från 1991. Hittar ingen recension, bara en kort beskrivning som gör mig ganska sugen: "Faunen är tre romaner i en: medeltidsroman, 1800-talsroman och samtidsroman. Huvudpersonerna är hela tiden kvinnor, miljön är engelsk. I Faunen är det bäddat för en riktigt trevlig gammaldags läsning; med te, scones och brasor, men inte utan oroväckande spegeleffekter, intrigflätning och oväntade perspektiv."

Den välkända Dion Fortune har också skrivit fantastiska skönlitterära böcker. Jag har läst The Sea Priestess och Moon Magic. De är verkligen inspirerande! En liten varning för engelskan som i början kan kännas lite knepig (det är också väldigt lite dialog) men man vänjer sig tycker jag. :)

blodtopp
0

Man bör inte vara allt för pryd om man ska läsa Isfolket heller då… *S* Jag lånade ut serien till en kompis när jag pluggade i Kalmar. Hon klarade knappt av att läsa böckerna just för att de var så erotiska.

LadyDarkness
0

Häxa, och Häxa bortom tiden är två väldigt bra böcker av Celia Rees.

fairytindra
0

tack för tipset om fjärran nätter….har beställt den på bokbörsen och väntar nu med spänning på att den ska komma. Att den innehåller erotik är väl bara ett + …eller???Skrattande kram tindra

Bappho_
0

#12 Erotik ála Norman Mailer. Faller inte i allas smak :-) Ordet köttslighet står på baksidan av boken och det beskriver bättre än ordet erotik.

Jag läste den första gången när jag gick i gymnasiet och sedan dess har det varit min favoritbok nr 1.

lightseeker
0

häxa och häxa bortom tiden, är verkligen fantastiska böcker!!!

Raxic
0

läs isfolket först.. sen häxmästaren sen solens rike. margit sandemo är underbar när det gäller de böckerna!