Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2263 ggr
Astrina
0

Häxigt på tv?

När ni vill ha er häxiga och magiska dos via film eller teve, vad ser ni då? Vad tycker ni om utbudet i "vår" genre?

Tänkte att jag kanske skulle vara så duktig och komma med något jag själv tycker om men hjärnan surrar icke för tillfället…

Iram
0

Tja, det finns ju inte precis så mycket att välja på. Helst inte om man vill ha något seriöst. Men om jag bara vill ha ren och skär underhållning och häxstämning så finns det iallafall några filmer att ta till. "Practical magic" är ju mysig. "Avalons dimmor". Eller Harry Potter! :-)

BiGavia
0

"Merlin"och "Excalibur"

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Ljusalv
0

Håller med Iram, Avalons dimmor är så bra!

LadyDarkness
0

Jan Guillou's serie Häxornas tid är ju väldigt bra, enligt mig.

Sedan finns ju serien Förhäxad. Dock har jag bara sett ett avsnitt från den serien och jag minns bara att jag inte blev särskilt imponerad, men det kunde ju bara varit dåligt timing med ett dåligt avsnitt. Vad vet jag? ^^

Buffy och vampyrerna är ju mest inriktiad på vampyrer och monster, men innehåller en del häxkonster och dylikt också.

Hm…ja, det var väl det jag kom på just nu. Får väl återkomma med mer om/när jag kommer på något. ^^

Utbudet i "vår genre" är väl lite torrt, mer finns ju att hämta i böckernas underbara värld! ^^

Astrina
0

ja hallå var var jag :) Avalons dimmor har jag hatkärlek till. Älskar boken, läste den om och om igen som tonåring, filmen är visserligen samma historia men ibland undrar jag. jag känner inte att den är gjord med den seriositet jag skulle vilja se hos den men som sagt Avalons dimmor är Avalons dimmor och det fungerar i princip alltid lika bra iaf :)

Astrina
0

#4 haha ja, det är allt tur att vi har böckerna! Annars vore det tomt..

fairytindra
1

jag ser gärna den onda cirkeln . Där finns massvis med magi. kram tindra

FantasyMoon
0

ja.. Avalons dimmor. den tittar jag väldigt gärna på inför större ritualer. Den är jättevacker och laddar fint. Just för att det är ur ett kvinnligt perspektiv så tilltalar den mig
mycket. Annars så slukar jag alla filmer med Merlin i titeln. :)
Onda cirkeln var trevlig med, ser gärna igen.
Att se på Charmed hjälper mig verkligen att hålla mina fötter på jorden. ;P men även att få en stund av fejkad gemenskap.

Bewitcehd den där nya med den blonda vad hon nu hette.. den va ju jätte mysig att titta på. :D

isnornin
0

# 8 menar du Nicole Kidman?

Magiska systrar är favoriten för min del. Mina barn har tittat mycket på Hockus pockus med Shara Jessica Parker…

MVH Isnornin

isnornin
1

Det finns otroligt mycket filmer för barn så där lite magiska! En favorit för mindel är Nanny McPhee med Emma Thompson och Collin Firth.

Harry Potter är också en favvis här i vårt hus…

Bron över Terabita….

MVH Isnornin

Tistel-
0

jag skulle vilja ha en bra och lite mer realisiisk serie (charmed no thanks)…

isnornin
0

Jag håller med dig Tistel_! Var hittar vi det?

MVH Isnornin

lightseeker
0

en häxa i familjen, är en riktig goding, för barnen och vuxna med barna-sinnet i behåll.

LadyDarkness
1

Häxorna i Eastwick är bra också…

Bappho_
0

Jag älskar filmen Häxorna i Eastwick även om jag tycker att boken är bra mycket bättre.

Ayena_old
0

Avalons Dimmor.

Sen finns där en hel serie med 52 delar som är skriven av Margit Sandemo, som heter "Sagan om Isfolket". Där finns häxor, både goda och onda, där finns trollkarlar, där finns demoner, till och med fallna änglar, ja där finns Allt! Finns till och med representanter för alla elementen när det ska utföras ett speciellt uppdrag. Där finns kärlek och spänning. Där finns också en del intressant historia både från Norge, Sverige, Danmark och till och med nere från Europa.

Min svärdotter har hela serien och jag ska be henne ta med hit nu när de kommer på fredag. Berättelsen börjar någon gång i tidig medeltid och handlar om en släkt från en hemlig dal i norska fjällvärlden. Sen får man följa denna släkt genom århundraden till vår tid och jag lovar man kan inte lägga ifrån sig böckerna!

Ayena_old
0

#16 - Nu började jag plötsligt babbla om böcker - Isfolket. Men i alla fall så kan jag rekommendera denna läsning för både gammal och ung.

Tistel-
0

#12 haha vi ska kanske göra något själva=)

nån med filmkamera?? Glad

isnornin
0

Du är klok du Tistel_

Det hade varit roligt att se hur andra häxor, wiccor (hur böjer man det?) lever i nu tiden!!

MVH Isnornin

Tistel-
0

Ja det skulle det faktiskt, man skulle nog lära sej ett o annat.. =) 

(kanske skulle sälja idén till svt) haha

isnornin
0

Ingen dum idé, så mycket drabbel som det visas på tv i dag så borde detta bli succé!!

MVH Isnornin

Tistel-
0

Haha jaa! Skulle vara häftigt!

isnornin
0

jo du;))

MVH Isnornin

Sofielunsen
0

#16.. vad jag vet är de bara 47 st böcker ;)

Ayena_old
0

# 24 - Är det "bara" 47 böcker - men då så. De plöjer man ju igenom på en kafferast Flört

Hur som helst så känner jag väldigt mycket för att läsa dem igen!

blodtopp
0

För att fortsätta på Sandemo. Hon har ju skrivit mer än bara Isfolket ;o) Häxmästarserien är också att rekommendera om ni gillar Isfolket. Och i Sagan om Ljusets Rike sammankopplas Isfolksätten med Häxmästarätten. Dessa två serier har 'bara' 15 repektive 20 böcker.
  Sen har hon skrivit en serie som utspelar sig i mer modern tid, De Svarta Riddarna. Och just nu håller hon på med en serie som heter Trollrunor. Den senaste serien har jag ännu bara de två första böckerna ur, men annars har jag de andra tre. Och jag har läst både Isfolket, Häxmästaren och Ljusets Rike minst 5 ggr (Isfolket är nog mer än 10 ggr faktiskt…)

Men TV-serier då som tråden egentligen handlar om.
  Jag gillar faktiskt Förhäxad! Den är precis så där lagom, även om det verkligen är väldigt mycket fiction över den. Men jag gillar det. Buffy gillar jag också, även om det mest handlar om vampyrer. Men Willow visar sig ju vara häxa i nån av säsongerna =)
  Häxorna i Eastwick -  är det alltså en bok från början? Hade jag inte en aning om faktiskt. Men filmen har jag sett många gånger. Det enda jag inte gillar i den är körsbären. Eller snarare kärnorna… *ick*

Devona
0

Låter ju bra med en egen producerad tv-serie ju ^^ men allvarligt, jag gillar förhäxad faktiskt, har sett de flesta avsnitten, nej särskilt realistiskt e de väl inte men jag gillar storyn och stämmningen man får när man tittra på det, men om någon hittar en seriös och verklig serie så tipsa gärna mig :)

~blessed be

LadyDarkness
0

#15 Ja, böckerna brukar vara bättre! ^^

Sofielunsen
0

#25 :) jag kom ihåg när jag läste dom för första gången för flera sommrar sen. Man kunde inte sluta läsa! En bok tog slut på 1-2 dagar sen var det bara att köpa en ny

Ayena_old
0

#26 - Tack för tips om Svarta Riddarna (trots att tråden inte handlade om böcker)

"Förhäxad" tyckte jag var mycket trevlig och spännande första omgångarna, men sen tyckte jag att serien stagnerade på något sätt. Men det är väl så att serier inte ska gå för länge, risken finns att de inte överlever sig själva.

# 18 - Kanske vi skulle slå oss ihop och skapa en riktig kioskvältare!!!

Ayena_old
0

På påskafton kl 20.00 visar TV4 en film som heter "Kung Arthur". Vet dock inget om filmen och om budskapet, men det utspelar ju sig om Kung Arthur och Riddarna kring det runda bordet.

Bappho_
0

#26 Ja, Häxorna i Eastwick är en bok, skriven av John Updike. Rekommenderas varmt. Jag läste och älskade boken innan filmen blev gjord så jag blev inte så glad över vissa saker i filmen som inte stämmer. Men jag älskar Cher och Susan Sarandon och Jack så filmen är ju fantastisk ändå :-)