Hur tacklar man detta?
Idag kommer Emmi hem från skolan och är ledsen(8årgammal) för att hon fått skäl av sin fröken pgr av att hon svarat henne på en fråga . Dom har tydligen i över en veckas tid talat om Jesus och han korsfästning och varit till en kyrka utan att vi veta om detta och idag så hade fröken börja ställa massa frågor kring detta och Emmi som då av egen fri vilja börja gå i samma spår som mig säger till fröken att hon inte förmå sig att svara på dessa frågor kring Jesus eftersom hon inte tror på han. Då får hon sig en utskällning och mer eller mindre en moralpredikan om att hon skall minnsan tro på Jesus och gud allt annat är ont tänkande. Mamma som jag är och dessutom har min bästa Häxsyster här på besök rusar ju till skolan och ifrågar sätter hennes fröken va hon menar och hon svarar mig att de finns inget annat än kristendomen och Islam som är en riktig religon."SUCK" då vart jag hysterisk mer eller mindre så jag hämtade min sons lärare (han är 11år) som är speclärare i religon och gav Oliver ledigt förra torsdagen då han inte ville me till kyrkan för han inte tror på Jesus utan för han är Tor den stora Guden.Tack o lov så kunde hon förklara att wiccan faktiskt är en slag religon som man även läser om i högskolan. Då kan man undra vem hade fördomar och varför mata in de i våra barn om dom säger nej????
BlessedBe Hhias /Tycker man skall få välja helt själv oavsett ….

Jag hade reagerat på samma sätt….
MVH Isnornin

Tack #1 för de jag blev helt förstumad även så min häxsyster som va här på besök hur kan man bara göra så det är som jag skulle tvinga alla mina 6barn att dom skall bli häxor eller liknande de väljer ju förfasiken själva och Emmi har den känslan och är mycket nära moder Jord.

Det är så skönt att höra att det finns föräldrar som verkligen bryr sig om sina barn! Bra gjort. Hade jag haft barn och råkat ut för samma sak hade jag gjort så också. Nån måtta får det vara på saker och ting.

Tack för din omtanke #3 bless/Kram Hias

Ibland ser en del lärare inte längre än vad näsan räcker. Jag minns när min son gick i ettan och terrorist attacken den 11 november precis hade hänt. Då fick alla barnen berätta i skolan vad dom hade gjort den dagen och vad de tänkte på.
Min son var hos sin pappa den dagen och de var på besök hos ett par muslimska vänner till honom. Nu var det så att dessa vänner blev glada och firade lite den dagen och det berättade min son sedan i skolan.
Och oj vilket rabalder det blev. Jag fick komma på specialsamtal och lärarna var såå bekymrade över min son. Och det enda han hade gjort var att beskriva det han hade upplevt den dagen och han var bara sju år.
Stå på dig Hias!! Och ut med kyrkan från våra skolor! Vad har de där att göra?

#5 tack för dina ord tänk va alla skall stöpas i samma form för att passa in i samhället jösse man blir ju lätt orolig för framtiden …Bless
Jag utbildar mig själv till lärare och tycker det låter helt förskräckligt. Antingen pratar om olika religioner och trosåskådningar utan att lägga in värderingar i dem eller så utesluter man dem alla från skolan. Skolan bör för 17 vara en fredad plats, där man får vara den man är utan varken guldstjärna eller pekpinne i den frågan. Skolan som den ser ut nu är en förlegad och gammal institution kan jag tycka. Det bör hända saker med den för att det ska kunna börja frodas i den. Det är min uppfattning.

ja man blir matt. Många lärare tror att deras jobb är att uppfostra barnen, inte att undervisa dem!
MVH Isnornin

Jag tror att många föräldrar är ovetandes om att kyrkan har tagit sig in i skolan på det här viset. Och skolan verka tänka, ja men det är väl mysigt att gå på den här teaterföreställningen (eller vad det kan vara de lockar med) för barnen. Och det är inte bara svenska kyrkan, utan de jobbar tillsammans med frikyrkor också som pingstkyrkan och liknande.

Ja tyvärr så är de nog så som ni båda skriver #7 och 8 men då är de skönt att de finns lärare som min sons som kan ta till sig att de finns ett annat tänkande i samhället och hon har nu även bjudit sig själv hem till oss för att se hur vi har det hemma och vill låna lite av mina böcker för att få sig en uppfattning av de hela ,hon läste lite om Wiccan då hon gick på högskolan så hon va medveten om detta och för henne va de inga problem utan gick till våran rektor och förklarade varför Oliver inte skulle me dem till kyrkan och han fick ledigt,nu vill hon så gärna att han skall berätta lite om vår levene i skolan istället ..(hon är själv född muslim skall tilläggas)

#9 Det har du nog rätt i…
MVH Isnornin
Jag skulle ringa rektor och be att läraren slutar med religiös propaganda.
Det är religionsfrihet i Sverige och tror man inte på Gud och Jesus så ska ingen tvinga en till det, allra minst ska man tvinga på sina åsikter på barn!
Detta är för mig som jobbar med barn både kränkande och moraliskt förkastligt.
Såna här lärare ska anmälas!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#12 Väl talat!
Den läraren låter farlig. Vi har religionsfrihet i detta land. Fast en av mina söner protesterar när jag säger så eftersom han inte tycker det är nåt val vid skolavslutningarna. Läraren som du beskriver klev över gränsen både då det gäller trosfrågan och yttrandefriheten, va bra att du tog tag i det.
Vandra i Ljus å Skönhet

#12 just va min Häxsyster sa oxå hon tyckte det borde anmälas skolan kan ju anmäla föräldrar då de tycker att något verkar fel och inte är rätt mot barnet och då kan man ju tycke att de är samma sak för min dotter för hon kände sig verkligen kränkt hon säger till mig vi middagen men mamma måste jag tro på Jesus nu så fröken inte är arg på mig??? Jag vill ju inte det mamma ,jag känner inte att de blir bra då….de va hon säger me tårarna i ögonen.
jag tyckte det va hemskt så ska INGEN lärare bete sig
Hej Hias, jag tycker din dotters lärare har överskridit sina befogenheter (så vida det är en kommunal skola och ingen friskola med kristen profil). Hon borde naturligtvis ha meddelat er föräldrar om studiebesöket i kyrkan och ska under inga omständigheter propagera för en viss religion. Bra att du reagerade!
För övrigt tycker jag det är bra att barn och ungdomar i studiesyfta besöka kyrkor, moskeer, synagogor och tempel..

#14.. Här i våran lilla by.. Här har det alltid kommit hem lappar från skolan (information)när de kristna högtiderna ska firas eller vid skolavslutningar.. Och de barn som inte tillhör den kristna tron har fått slippa följa med.. gäller inte bara muslimer.. utan Alla..
Bra Hias.. att du står upp för dina barn!!!! Kram!!

Blessed you be Sistermine
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#21 tänkte på det, man vet aldrig vad det finns för folk på nätet. Tösa kanske ska ha en kjol eller ett par byxor på sig? tröjan är litet i kortaste laget…..
Tänkte att alla är inte lika vettiga i huvudet som vi här….. tänker på alla otäcka peddo-nissar….
*värnar om barnen*
Frid och äring
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Tusen varma kramar till er alla och tack linaN för din om tanke vi glömde helt byxorna för hon ville så stoly visa sin mantel/kåpa men du har helt rätt Kramar om er alla Bless

#22.. Men hallå!!!! Så avklädd är hon INTE!!
Hur avklädda bilder är inte sommarbilder!!!
Hon är jättefin!

Tack #24 jo hon är en kopia av mig som liten

Jag kunde knappt hålla mig ifrån skratt när jag läste min dotters kontaktbok i går kväll….. Där stog det " tisd. Morgonsamling i kyrkan". Det ska bli spännande att höra hur den var;)
MVH Isnornin

jag tycker det var bra gjort! Stå upp för barnen och skrik ifrån om det behövs. Jag pepper mig själv inför liknanden händelser om ca 6år ellerså.. Mina är ju 3år och 1 år.. :P
Kanske ser saker lite annorlunde ut då? Mycket hinner händ apå 5 år.
Men så är jag och min man ganska bestämda utav oss och sprider gärna det vidare. Jag är den glada pricken i familjen.. min man har är
mer primitiv. *love that*
Vi är mycket förberedda inför allt tänkbart med skola och dagis och vi informerar dem gärna redan från start ett att vi är inte dumma, inte blinda och inte hunsade.
Ingen i det här hushållet har missat hur kyrkan finns.. att det inte behöver bortförklaras som tradition utan att det skall granskas.
Vi minns vår skolgång.. vi minns vår tid på dagis. Vi har våra egna minnen att starta med. Vi VET vad som försegår på dessa platser.
ändå anser jag dem viktiga och behövda.. men absolut inte under blind tillit.