Samhain
Hej alla! Har precis blivit medlemm och skriver nu mitt första inlägg. Undrar om det är någon som tänker fira Samhain här och hur kommer ni då att fira? Skulle behöva lite ideer om hur jag själv ska fira Blev jätteglad när jag upptäckte att Samhain infaller under mitt höstlov v.44 så att jag inte behöver tänka på skolan då
Förresten hur uttalar ni Samhain? Har hört flera olika sätt och undrar vilket som är det riktiga, kanske någon vet hur kelterna uttalade detta?
Kram på er/Devona

Hej hej o välkommen:)
Jag ska fira men har inte bestämmt mycket mer än så;)
MVH Isnornin

I år ska min häxkompis stå för förberedelserna av Samhain. (jag brukar säga Samhajn eller Samhejn, jag vet inte vilket som är rätt) Det jag vet är att vi iaf ska göra pumpalyktor och göra något av innehållet i pumpan :) tex rosta fröna och kanske göra pumpapaj.
På Iriska eller SkotskGaeliska så blir det ungefär "sawänj". MH är ofta ett engelskt W-ljud eller OO som i pool.
N efter mjuk vokal blir som ett spanskt ñ i mañana. :)
--språknörd

Samhain kan uttalas på flera sätt och jag föredrar att säga sov-en för att det känns bra i min svenska mun. Kommer dock inte ihåg nu vart någonstans de uttalar det så, det får jag kolla upp.

jag säger oxå sooween. Jag var i skogen idag och då funderade jag lite på hur jag ska fira samhain. Jag tror att samhain är min favorit högtid. Jag har firat sabbaterna nu i tre år och samhain var den första högtiden som jag firade. Jag tror att jag och min sambo kommer att gå ut i skogen och göra någon form av ritual under dagen. Jag hittade en jättefin plats i dag när jag var ute . Det var en liten dalsänka kan man säga i ett gammalt stenbrott. På kvällen blir det nog lite gott att äta med familjen eller kanske ev med goda vänner, samt en massa levande ljus. Jag brukar pynta lägenheten med pumpor och lite annat. Det blir nog oxå en tarotläggning. Jag gjorde det förra året för att spå kommande år så jag får ta och läsa igenom anteckningarna som jag skrev då och se hur mycket som har stämt . kram tindra
pr
ok.. det låter ju jättemysigt att vara ute i skogen, funderar själv på det, men detta ät faktiskt min första sabbat och då jag bor långt utåt landet så kommer jag nog fira själv då jag inte vet någon annan som bor i närheten..
Ok intressant att höra hur olika personer uttalar det,, ^^
men som sagt det är min första riktiga sabbat som jag tänker fira så det blir nog inte något jättestort, hoppas ¨på att fler skriver så man får lite bra ideer 
kram på er alla

Något jag gör varje samhain är att bygga ett altare med foton på mina förfäder och förmödrar. Där ställer jag också dryck och mat och tänder ljus så att de ska hitta dit. Sen gör jag det vanliga, som att baka pumpapaj och sånt. Själva ritualen är inte planerad än men några dagar efter är jag och resten av "kråkorna" bjudna på häxmiddag hos Iram.

Krax Bappho!
Jag tänker fira och ha en tacksägelse ritual tillsammans med Morrigan på kraftplatsen i skogen där vi sammanstrålade i Juni och livet tog en ny vändning :-)

Planeringen har börjat:))
MVH Isnornin

Jag ska nog bara mysa med ljus baka lite pan de los muertos och kanske gå ner till gammla kyrkogården för att slappna av och meditera, vet inte så mkt än.

pumpa-paj, har jag någonstans ett gott recept på.
Har själv firat denna högtid i tiotals års tid. Men kallade det för en ljus-fest.
Fint att hitta ett annat namn på den.
Jag brukar offra till naturandarna och småfolket.
I år har jag redan tjuvstartat i går, i samband med att indianchiefen landade då.

En liten fest blir det
MVH Isnornin

Jag brukar ha en liten bannlysningsceremoni vid samhain. Dagarna innan funderar jag över vad som hänt det senaste året, om det finns något som jag vill avsluta och lägga bakom mig för att kunna använda energin till annat. Sånt som du mår dåligt av, t ex vrede över något, sorg, rädsla, saker du ältar… Skriv detta på små lappar. Tänd ett ljus, och föreställ dig att du låter dessa negativa känslor flöda ur dig och in i de små lapparna. Bränn lapparna i eldslågan och låt dem bli aska, samtidigt som du bestämmer dig för att du nu väljer att lägga din energi på att må bra, på positiva tankar och känslor som ger dig kraft och glädje.
Du kan gärna föreställa dig att du begraver det smärtsamma i jorden eller underjorden, och hur ditt inre nu fylls med ljus. Under det kommande året, om du känner att du faller in i gamla mönster med ältande, eller en negativ inställning - tänk då på din stund vid samhain och hur den där rena, helande känslan fyllde dig när du släppte taget om det som gjorde ont. För min egen del hjälper det mig att behålla en positiv inställning och är ett sätt för mig att fylla på mina egna energier. :)
Om du vill kan du under ritualen be Hel (eller Hecate) att ta med sig din sorg/ilska/osv till underjorden och begrava dem där, så att du får plats i ditt hjärta för ljus och glädje.
Ännu ett sätt är att hålla en sten i handen, föreställa dig att din smärta/sorg/osv flödar in i stenen, som du sedan begraver i jorden. Du kan också gå ut om natten är stjärnklar, kupa dina händer och tänka dig att du fyller dem med sorg/ilska/osv, och när händerna är fulla slungar du din smärta (med kraft!) upp mot stjärnorna där energin renas och återgår till universum.
Jorden tar ingen skada av detta - tvärtom kan dina negativa energier omvandlas och renas i moder Jords inre.
Kram, Alvljus

#13 Det låter bra det ska jag komma ihåg.
MVH Isnornin
Själv så brukar jag inför Samhain/Halloween/Hels Afton (jag vet, kan inte bestämma mig för vad jag ska kalla högtiden *s*), smycka hemmet med pumpor och ljuslyktor i form av spöken eller pumpor.
Nattliga varelser som katter, fladdermöss och spindlar hör också till tycker jag. Spöken är symboler för andarna. Färgerna svart och orange hör till.
På mitt altare sätter jag svarta ljus i ljusstakarna (kanske också virar orangea band i spiral runt ljusen) och jag brukar låta foton av släktingar och husdjur som vandrat vidare, vara framme där också. Brukar tända ljusen till deras minne.
Jag går gärna ut på kvällen när det blivit mörkt. Förra året besökte vi en gammal kyrkogård, där vi tände ljus vid foten av ett träd, till ära och minne av de som vandrat på denna Jord innan oss.
Sedan gick vi ut i skogen och lade en gåva till den Mörka Gudinnan. Lämnade lite gott till djuren och naturens övriga väsen också. Samt tände ett ljus även där.
Just det, sen gick vi hem och åt gott och såg på skräckfilm. :-)
Har inte planerat något annat, men det kanske kommer till mig. Högtiden är ju lämplig för att göra sig av med sådant man inte längre vill ha kvar i sitt liv. Det kan man ju göra på olika sätt. Alvljus beskrev det bra tycker jag.
Att använda sig av elementen till detta är ju aldrig fel, för mig känns just Jorden viktig denna högtid, så att begrava något och låta Moder Jord omvandla det känns bra för mig. :-)
Hur jag uttalar Samhain? Hmm, jag vet att det finns olika sätt att uttala det på som säkert är mer korrekta än mitt, men jag gör det enkelt för mig och försvenskar det hela. Säger "Samhajn". :-)

Något man också kan göra vid samhain då slöjan är som tunnast är skrying.

jaha, du bappho och hur skryar man och vad är skrying då?

Skrying är när man tittar in i en blank yta tills man börjar att se saker. Det kan vara en kristallkula, en mörk skål med vatten i t. ex. Själv har jag tillverkat mig en svart spegel som jag trivs med.

oj, oj, oj, nu är vi inne på farliga områden, för mig.
Under många år så ägde jag ingen spegel, tittade aldrig heller i någon spegel. Jag kände att jag fastnade hela tiden och kunde inte komma loss. ÄR det unikt, eller har någon mer upplevt samma sak här?

#18 Jamen jösses Bappho jag har fortfarande inte använt mig av min svarta gudinneskål, det är ju en scrying bowl den kan jag ta med mig ut i skogen då. Kanske Morrigan visar sig i den :-) Bra att du skrev om det. Har kanske tittat för djupt i mig själv.
#19 Vet inte lightseeker men en gång för flera år sen vaknade jag mitt i natten och gick upp tände lampan och gallskrek för jag blev så rädd för en varelse i spegeln, tills jag såg att det var jag själv :-) snacka om anden i spegeln, svarta madam herself.

#18 Vad menar du "svart spegel"?
MVH Isnornin

#21 Man kan köpa dessa eller göra en själv. Ta bort spegelglaset ur en spegel och byt ut det till ett fönsterglas. Spraya sedan baksidan av detta glas med svart färg, typ sån färg man spraymålar bilar med.

#22 Aha, då är jag med! Tack:)
MVH Isnornin

Egentligen vore en svart spegel det perfekta samhainpysslet…. Man kanske skulle börja leta ram och fönsterglas istället för att tova? Förresten, man kanske kan tova ett fodral att förvara spegeln i när den inte används så får man lite textilslöjd också.

ja inte så dumt:)
MVH Isnornin

#24 Har du hittat någo bra ram än??
MVH Isnornin

I år blir det ett lugnt firande för mig.
Jag kommer att meditera lite över liv och död och sedan åker tarotkorten fram. :)

#27 det låter mysigt!
MVH Isnornin

idag har jag pyntat mitt altare inför samhain. Det blev orange och svarta ljus ..en dödskalle samt lite annat smått och gott som hör samman med denna årstid. Vi har bjudit in några kompisar som som vi ska äta lite gott ihop med och så har jag lovat dem att ta fram tarotleken. Så det får bli mitt samhainfirande. Kanske ska jag ev försöka att under meditation få kontakt med en kompis som tog livet av sig den 31 okt förra året…kram tindra

#30 otroligt vacker måste jag få säga vilken skapelse den ger ett mycket magiskt intryck Va stolt över denna Bless you

Hämtade just in den från boden för den har varit undanlagd ett tag. Men min son fick mardrömmar av den så nu har jag lovat att ställa undan den igen. Eller så kunde jag ju sy ett fodral över den kanske…..

ja ett fodral i sidentyg skulle nog ge den sin glans ,själv är jag stum av beundran den är så otroligt vacker
**#30 Den var mycket intressant, hur jobbar du med spegel, om man nu får fråga. Skulle vilja ha något liknande, men e nästa som din son , rädd för att få mardrömmar, har tydligen inte arbetat bort min rädsla än.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

Bappho Vilken otroligt vacker spegel. Där fick jag mig verkligen en funderare.. tack
så mycket för att deu delade med dig av hur man gör dem.
Jag har i alla år använt mig utav ögonlocken för scrying. Det är ju
smidigt. :P jag pratade om det i ett forum en gång och fick klart för mig att det kallas för det självklara Eyelidscrying.. men har varit nyfiken på hur det skulle vara att
använda en spegel, skål eller annat.
Mycket vacker..
Bappho - en mycket, mycket vacker spegel! Ett överdrag i sammet tycker jag vore vackert men det kanske inte är så smidigt..med tanke på damm och sånt..

Man sitter bara med spegeln i mörkret. Man kan tända något ljus men se till att inget speglar sig i ytan. Nästan på en gång blir det som en dimma som rör sig mellan dig och spegeln. Desto större spegel du har ju större blir den här dimman (eller vad man ska kalla den). Men att sen få visioner kan ta olika tid för olika personer. Det är bara att träna och känna sig fram.
Vilken vacker spegel! ^^