pentagramet
Hur blir ni bemötta av andra om ni har ett pentagram som smycke eller liknande?
Själv så tror folk att jag är djävulsdyrkare och slaktar kaninungar på helgerna, och jag får höra kommentarer som:
- men guuu, vet du inte vad det där betyder! Är du satanist eller?
Jag tar aldrig åt mig av sådant, men det är lite tråkigt att folk är så trångsynta fast man försöker förklara vad det står för.

själv så har jag mitt pentagram in tattooerat på armen.
på så sätt har jag det alltid med mig..*S*
men folk brukar fråga vad det för något.
har inte stött på någon som trott att jag är satanist eller så..
men folk kanske tänker det..*S*
Lev väl

det är så synd när folk tror att det är satanistiskt
det är ett sent påfund av kristna…och nu använder satanister det upp och nervända
…det rättvända är mycket äldre än det upp och ner vända och har haft många betydelser
…min mamma trodde att det var en sån stjärna som finns i judendomen
…säg till dom att det är dom som inte vet vad det betyder 

Jo, folk tittar lite konstigt på en. Men det är ingen som vågat fråga än…

Själv har jag ett upp och ner vänt och ett ( rättvänt ) men
Ingen har frågat om jag är satanist eller så…. Men det är ju tråkigt att folk missupfattar hela grejen… :/

Det finns enormt mycket okunskap om pentagramet. Vilket blir ganska tydligt när man rör sig bland folk. Det intressanta är att kristendomen ligger bakom mycket av demoniseringen av pentagramet. Men samtidigt kan man stöta på pentagramet inom kristendomen.
Rättvänt eller upp och ned. Vad är rätt eller fel? Det finns inget rättvänt när det gäller pentagramet. Antingen pekar spetsen uppåt eller så pekar den nedåt beroende på vilken symbolik man vill ha i det. Båda varianterna är lika gamla. Vill bara förtydliga att det inte bara är satanister som använder pentagramdet med spetsen nedåt. Men okunskapen har gjort att den förknipas och vanlitvis används av satanister och djävulsdyrkare.
Rent symboliskt döljer sig i pentagramet med spetsen nedåt den vilda behornade guden. Spetsen nedåt visar symboliskt även strävan nedåt och bortom. Därför är den vanlig bland de som vågar befatta sig med den mörka magin (obs inte ond och svart magi) där man söker sig ned i underjorden och mörkret för kunskap och kraft. Istället som för "ljusmagiker" som strävar tillbaka och söker förening med det gudomliga så fortsätter mörkermagikern bort och vidare.

Ja, några tror att jag är jude eftersom jag har pentagram :P men men. spelar ingen roll vad folk tycker man bär ju det för sin egen skull. Eller bär man för att visa folk vart man står? hm hm

Ja vaför bär vissa ett pentagram synligt? Vad är syftet? Vad får man ut av det?

Jag har pentagram dels för att jag dras till det på något sätt och dels för att jag tycker det är snyggt precis som vem som hellst som har ett smycke synligt.
Vill bara påpeka att den judiska davids stjärnan har 6st uddar medan pentagrammet har 5
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jo jag vet att det är den skillnaden på de olika stjärnorna
problemet är att min mamma inte visste det 

Jag har ett "vardags" pentagram i en rem runt handleden för att jag tycker om det - det känns rätt att ha det där. Det är en symbol för det jag tror på och en sorts lyckoamulett. Sedan har jag ett "finare" pentagram i tenn som jag kommer att använda vid andra tillfällen - när det känns rätt att ha det. Folk får gärna fråga mig om dom undrar vad det står för (för mig) - jag svarar gärna, men ännu är det som sagt ingen som vågat fråga. 

Jag har för det mesta en alruna runt halsen.
Den säger mer om mig än pentagramet gör.

Jag tycker att pentagramet är väldigt vackert och ger mig ro och stabilitet när jag har det på mig.
Jag bär sällan mitt pentagram. Men det är ett omvänt, ack o ve vicken satanist jag är
Det har hänt att jag bär det synligt men det har aldrig hänt att någon annan än vänner komenterar det.

Till #5, skogsgubben, ursäkta en novis som undrar, men är även sk. frigörande dans en form av mörkermagi? Man får ju kontakt med en ur"kraft" och med kunskap och nog har man jord"kontakt" vid de tillfällena.
Har själv upplevt jord och vatten"väsen" vid flera olika tillfällen. Är det magi, att de söker kontakt med mig, när jag vistas i naturen? Är det bara om man själv utför någon form av rit som det räknas som magi?
Du skriver även att ljusmagiker strävar tillbaka, innebär då det att sk. mörkermagiker strävar framåt (=in i framtiden, om jag förstår dig rätt)
Jag tycker enbart pentagrammet är en fin stjärna. :) Det betyder inget för mig egentligen.

Jag bär mitt pentagram synligt för jag tycker att det är vackert och är en del av mig.
på samma sätt som en kristen bär sitt kors på sig.
därför bär jag mitt synligt. för det är ju en del av den jag är.
Lev väl
/Tekla

haxantekla: ja precis! Det är fint och står för min tro på samma sätt som kristna bär ett kors. Jag skäms inte för den jag är, men jag känner inget behov av att predika min tro heller. Däremot så gör det mig inget om folk får ett hum om vem jag är och vad jag tror på genom ett hallsband. Och vågar folk fråga så svarar jag ju gärna .)

jag håller med 16 o 17, ifs har jag inte pentagram som halsband, men jag skulle vilja ha ett….. men jag har ett sytt på min pengapung…;)))
MVH Isnornin

Jag bär mitt pentagram med en amnetiskristall i samt mitt solsmycke i trä som jag fick som gåva av en kvinna som jag läste i korten åt som tackgåva mycket vackert ,samt mina olika gudinne smycken håller #16 och 17 de är för mig som att bära de kristna korset .

#19 så fint det låter!!
MVH Isnornin

#20 du är så otroligt varm av dig du är som en glädjespruttande komet man blir så glad då man läser dina inlägg Kraaaaaaam Hias

Tror inte jag har fått några kommentarer om det någonsin faktiskt… inte sen högstadiet iaf.
Och från början är det en matematisk symbol, som blev tillskriven magisk kraft pga de extra dimensionerna, är det inte så?
Sen adopterade katolikerna det för inte alls längesen (relativt med tanke på när det först användes innan dess), och i nuvarande tid är det alltså neopaganisterna som har lånat det. Kanske med tanke på att det användes som skyddssymbol i bondesamhället (på samma sätt som allt som hade med kyrkan att göra, psalmblad uppspikade som skydd i ladugårdar var inte heller sällsynt) tillsammans med allsköns skrot som betecknades som folkmagi.
Jo förresten, en av vårdtagarna på mitt jobb frågade för ett tag sen, och jag sa att det är en symbol för min tro. Hon tyckte att det var fint.

#20 :)) Tack det samma;)) Kram:))
MVH Isnornin

ett par unga tonårstjejer på spårvagnen, var dom första som vågade att kommentera och dom villa absolut veta, var dom kunde få tag på så vackra örhängen, dom förstod symbolen.
Andra gången, så fick jag frågan om jag var judinna.
Tredje gången gillt, så var det i kyrklig miljö, jag fick INGEN kommentar, men jag kände ögonen och hur dom backade, så dom verkade också medvetna.
Annars fick jag senast idag förfrågan från en gospelkör i kyrkan om jag kunde assistera med min sång, till påsken. Japp, om dom kunde acceptera att jag är animist, så skall jag inte springa för dom heller.
Dom är väldigt öppna, med allt, inom denna kyrka, så dom är nog mest nyfikna och som jag känner dom från förut, så kommer jag säkert att få redogöra, grundligt, för min tro.

#24 det är rätta takter, jag tycker om samarbete över "gränserna" :)

Jag bär mitt pentagram om min hals.. dels för att det är vackert och för att jag känner trygghet när jag bär det på mej.. och för att det är det enda halssmycket jag kan bära utan att känna det som om jag kvävs.. eller få panik..

#26 systrami du är en underbar syster som jag haft äran att få känna en bra tid och jag vet att du är på din rätta stig även så me ditt pentagram därav att du mår bra då de faller ner som ett vattenfall på din hals Bless you /Puss i pannan från din systrami

Tack älskade systrami!.. Rätt stig! och långsam väg *L*… Å tack för att du finns vid min sida.. känner dej..
Vandra i ljuset ärade systrami!

Jag har örhängen som jag köpte nyss på tradera. De är fina, lagom stora….
MVH Isnornin

Jag har burit pentagram länge nu och bara en gång har jag fått en reaktion och då var det en person som blev rädd för att han trodde att det var en davidsstjärna.

okej, RÄDD för davids-stjärnan, vad i all sin dar, har han upplevt. I ett tidigare liv, kanske?

Tror han var palestinier eller nåt. Hur som helst mådde han väldigt dåligt när han först såg mitt halsband och vi pratde om det en stund.

hm, misstänkte det och förstår hans reaktion, då.
**davidsstjärnan har ju sex uddar, söker efter ett pentagram 5 uddar. Tänker bära det öppet, kan inte vara värre än gå barfota i stan.
**
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag är 'periodare' med mina pentagramsmycken. Just nu är jag inne i en period då jag känner att jag behöver ha det på mig, och det är väl inte direkt diskret eftersom jag gärna visar det då det är väldigt fint.
Tre gånger har jag fått kommentar om pentagrammet. Första gången av min klasskompis på universitetet, hon är mormon. Hon tyckte det var vacker och hon frågade om det stod för nåt. Diplomatisk som jag var svarade jag att det stod för beskydd (hon kunde inte ens kolla på Förhäxad fast det bara är en tv-serie).
Nästa kommentar kom från min yngre kusin: "Är du satanist?" Bara liksom i förbifarten. Näe det är jag inte var mitt svar och han var nöjd med det.
Tredje gången stod jag i kassan på cafét där jag jobbade. En kund sa spontant 'vilket fint halssmycke du har'. Inget mer. Så jag misstänker att hon förstod vad det står för.
På nåt sätt så verkar inte folk i min närhet bry sig särskilt om det. Och bryr de sig och tror saker så får de väl det. Frågar de så känner jag efter vad jag kan svara för att de inte ska misstolka nåt. Och satanist har jag blivit frågad om jag var av en bokstavstrogen kristen, bara för att jag sa att jag inte trodde på gud. Och då hade jag inte ens nåt smycke på mig… Tror man inte på det ena så tror man tydligen på det andra