Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2619 ggr
Hias
0

Hur många ?

Jag vet inte kanske en kneppig fråga eller?

Men jag finner det lite intressant att höra efter hur många här inne som öppet 365 dagar om året som lever öppet med att vara shaman eller häxa? Jag har alltid levt som det har informerat på mina tidigare arbetsplatser vem jag är och hur jag lever osv ,jag har även informerat i mina barns skolor och mina döttar och söner har aldrig skämts över mig på något vis .Jag har exempelvis vid olika högtider även kommit till mina minsta barns klasser och fått berätta lite hur vi lever nära naturen och dess krafter . Senast idag så skänkte jag lite gröna växter och örter till mina tre minsta barns klasser och de är mycket uppskattat av deras lärare. Min 11åriga sons lärare (Kvinnlig) är mycket överväldigad i mitt sätt att leva för hon är special utbildad inom religoner och när hon gick på högskolan så talade man lite om den Wiccanska tron så hon skall ta ett tillfälle och komma hem hit och dricka lite te och bilda sig en uppfattning om wiccantron.

Många som kommer hem hit till oss kan känna en otrolig värme och tillit har de sagt och jag känner en enorm glädje varje gång jag hör det.

Så intressant att höra va ni tycker hur öppen skall man vara ?

BlessedBe/Hias

BranDuir
0

jajamensan…dygnet runt året runt…*S*…visst kan jag tona ner det lite i vissa sammahang….men står till 100% för den jag är…och bangar aldrig för att ta en diskussion med dem som ifrågasätter…*S*

Kan väl också tycka att alla ska ställa sig opp och vara den de egentligen är, även fast jag vet att det inte alltid är lätt, med tanke på omgivning och samhälle….känner många smyghäxor, som egentligen inget hellre vill än att "komma ut" för att låna ett uttryck från hbt-världen..*S*…..hmmmm…..en ***PaganPride*** festival kanske vore nåt….översvämma stockholm med häxor, druider schamaner och alla andra paganer…hihiihihihi….ljuva tanke

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Hias
0

Ja vilken himmla bra ide du kom med ärade broder/kanske något att ta en funderare på jag menar vi har lika mycket rätt att få vissa oss och att vi faktiskt finns till,Pussar och kramar extra mycket på dig sanna Broder/Hias

FantasyMoon
0

Jo jag får nog säga att jag är officiell. Tatuerad halvmåne på pannan som signalerar starkt för alla vem jag är. Tatueringens syfte var inte för det, det är en biverkning. jag får inga reaktioner så den måste ha passat sig in bra där.
Jag tycker osm jag tycker med all religion och livsförande. kör på och var stark. Men för alla gudars skull, pracka det inte på någon!
Jag gillar inte blanketter eller dörrbesök oavsett vem vilken religion som knackar på min dörr.

Jag är iofs inte mig svuren en religion heller så jag har ingen sådan att kliva ut med. Men om någon frågar så kan jag svara att jag arbetar som häxa och till viss mån medialt. Men eftersom jag precis återvänder från en lång period av isolation så undviker jag att benämna mitt arbete på något vis. Det är fortfarande oklart vart jag har mitt mål. Så mina svar blir ju lite svängiga efter det med.

Men nog tycker jag att det är underbart att folk vågar stå för något dem är, vad det än är. Det är mycket new age som vi har och tacka för att många
häxor vågar stå upp för sig. Dessvärre så ser jag att unga fortfarande inte blir tagna på allvar. Unga uthövare tas fortfarande som hippiewannabes.

Hias
0

#3 ja jag kan hålla me dig att de unga får inte den chansen i månge och mycket men så tror jag att de handlar mycket om vilket stöd de har från sina egna vuxna.

Min ena dotter på 8år är så skarp och hymlar inte me vem hon är och hon har sitt eget altare i sitt rum som hon själv har byggt(finns bild i mitt album på hennes altare.) hennes lärare vet hur det ligger till och har full respkt för det.

[trumman]
0

Jag kan inte leva på ngt annat vis än 100% så det får väl bli ett JA på att jag är mig själv 365 dagar om år :)

FantasyMoon
0

#4 Det tycker jag är helt underbart att hon så tydligt väljer sin egen stig. Det är vackert och se starten sådär.

littlemartha
0

Jag vill bara säga att det låter helt underbart att du tar religonen så naturligt och att kunna stå för det och bjuda in dina barns vänner för att uppleva olika högtider! Så där lätt vill jag också kunna stå upp för min tro. Det är befriande avmystifierande på något sätt.

Jag tror att det är en bra egenskap att kunna vara öppen, för att hemlighållandet på något sätt skulle kunna avspegla sig på något sätt och då kanske det blir en massa konstigt prat i stället.

Alvljus
0

Jag står också för den jag är, 100%. Min religion och hur jag utövar den är min ensak, jag berättar sällan om den oombedd. Men om någon frågar svarar jag. Jag bär ofta pentagram och runor som smycken, har en liten helig plats på skrivbordet med ett värmeljus och en liten figurin och mitt hem kryllar av små helgade platser med gudinnestatyer, ljus, rökelse, gröne-mannen-bilder, kittlar… Så nog ser folk att jag åtminstone inte är kristen. *ler*

Själv frågar jag mycket sällan andra om deras religion, det känns oviktigt. Var och en blir säll på sitt sätt.

Min dotter berättar förmodligen för vänner och lärare hur vi lever hemma, tror jag. Hon har en liten amulett om halsen, en sån där liten spiral man sätter in kristaller i, och i den byter hon kristall efter vad hon tycker att hon behöver. Det är hennes eget påfund. :) Den har hon i skolan och är väldigt glad över den, hon pratar ofta med stenarna hon bär i den.

Jag har hållit tillbaka lite i släktsammanhang, tills nyligen. Det kändes så privat, jag visste inte riktigt om jag ville öppna mig så för dem och trodde nog kanske att framför allt mina morföräldrar skulle tycka det var trams. Hursomhaver, nyligen frågade min mormor mig vad jag egentligen säljer, jag rabblade upp lite saker och förväntade mig nog egentligen oförståelse. Men istället ser mormor lugnt på mig och säger att hon alltid har kunnat spå med pendel. Så där ser man, man känner inte sina medmänniskor särskilt väl många gånger även om man tror det!

Panora
0

Men BranDuir … Inte sååå "öppen" att jag kan se något på din presentation? Varför? Det står att den är begränsad (och enbart visas för vissa som är godkända?) ??

Själv är jag inte "öppen" alls, är här på forumet helt inkognito dessutom. Fast kan mycket väl tänka mig att "visa mig" IRL.

Tog bort min presentation för ett tag sedan, och har ännu inte skrivit någon ny, men det kommer.

BranDuir
0

#9 *S*..att jag begränsat tillgången till min sida beror på ett antal påhopp och otrevliga skrivelser jag fick för ett tag sedan…*S*…om du provar igen nu så kan du komma in

FantasyMoon
0

På det med privasiteten på internet har med säkerhet för min familj att göra. Men jag använder samma nick överallt så särledes hemlig är jag inte om man forskar lite. Min bild är symbolik.. att lämna avtryck i världen.. Men eftersom jag
 planerar att lansera en sida på nätet där jag erbjuder en tjänst så 
kommer nog min privata aspekt att upphöra. :P Vi får se. men även
 om det finns galningar IRL med så är jag mer förberedd på dem än de
 som kan tänkas dimpa ner från nätet.

isnornin
0

#10 det var då tvär låst för mig… jag får väl fortsätta vara nyfiken;)

Menar du att fålk skrev otrevliga saker till dig? Jag blir så paff ibland att jag tappar hakan!

MVH Isnornin

BranDuir
0

varsågod och kliv in…*S*

marinelady
0

haha leva som det ja inga problem..men tala om det för varenda person jag kontaktar nej..jobbar som Telemarketing säljare så det hade varit lite jobbigt…Frågar de så svarar jag..

Panora
0

Ååh, TACK - nu ska jag genast promenera in! Skrattande

(trist med "knäppisar" på nätet)

BiGavia
0

BranDuir har provat åtskilliga gånger att komma in på din sida, menLedsendet går inte. Öppen ,tror jag väl har fövisso nyss erkänt det för mej själv, och skriker inte ut det. Men inget som jag medvetet döljer , även om jag inte ens kan  ge mej nån titel som halv häxa ens.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hias
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som sagt va de skulle kanske om de nu kan fugera att ordna en egen dag för oss Häxor shamaner druider mfl som#1 är lite inne på skall kontakta Jorlanda (alias Rosie Björkman som har en träffpunkt har i stockholm)och höra efter va hon har att säga och tycka om detta.

Hennes torn är mycket vackert och ligger i Solna .

BlessedBe hias

Gudinnan
Gud Moder vaknar. Vi kan återta vår viktigaste födslorätt, Den rena, omtumlande glädjen i att bara leva. Vi kan öppna våra nya ögon och se, - det finns inget att bli räddad från, ingen kamp att utkämpa mot universum, ingen Gud i världen att frukta och lyda. Gudinnan, Modern, vrider spiralen som virvlar oss ut och in genom existensen.
Hennes blinkande ögon är vår livspuls, Födelse - död - återfödelse.
Hennes bubblande skratt genomfar alla ting, Det fyller oss med glädje och livslust.
Hon själv kan bli funnen genom kärlek, -kärlek till träden, till stenarna, till himlen och molnen, till de doftande blommorna och de dånande vågorna, kärlek till alla de som springer, flyger, hoppar och kryper över hennes ansikte, -genom kärlek till oss själva, sammansmältande världsskapande kärlek till varandra. Var och en av oss vår egen stjärna, Unik och strålande, vackra som snöflingor är vi Hennes döttrar, söner, hennes älskare, hennes älskande, Hon själv.

**Vägbeskrivning - Tornet i Hagalundsparken.
**Med bil: Torsgatan norr ut på Solnabron, vidare Solnavägen. Höger mot Hagalundsindustriområde, in på Industrivägen. Där Industrivägen tar slut,
ta höger Källvägen efter c:a 30 m finns stor p-plats på vänster sida. Gå tillbaka i körriktningen, in genom parkgrindarna. Tornet ligger upp till vänster efter en kort promenad rakt in i parken.

Kommunalt: Pendeltåg mot Märsta , kliv av vid Solna station.
Följ de små gröna skyltarna som det står Olle Ohlsson på mot Hagalundsparken.
De leder till tornet. Likaledes ska man följa skyltarna om man väljer att åka T-bana till Solna Centrum. Tornet ligger i Hagalundsparkens sydöstra hörn.

Bappho_
0

Jag är 100% öppen häxa, 365 dagar om året. Har aldrig varit hemlig med det.

BiGavia
0

# 17 gärna med på det även omdet är långt. Vilken fin text.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Hias
0

Välmött kära systrar och bröder! Ang att leva till 100% som häxa har jag fått ytterligare en bekräfftelse på att man kan ta oss på allvar.Min 11åriga sons klass skall gå till Kristukyrka på så kallad Kristenpåskvandring och jag talade då med deras rektor om va  jag känner iför detta med tanke på att jag har svårt för den såkallade dagens kristendom och att de va många inom kyrkan som fördömde oss kloka kvinnor och män så kallade häxpekare. Mina barn är icke döpta inom svenska kyrkan och vi är icke medlemar där,så när han kom hem och sa mamma ,mamma skolan skall på påskvandring så tog jag reda på va det gällde och sa  att mitt önskemål är att han slipper gå med och man tog hänsyn till mina och sonens önskemål och han får vara i en annan klass denna dag,man sa att man får ta lika mycket hänsyn till de vi tror på som man gör med muslimer och andra religoner. De tycker jag är ett framsteg i samhället tusen tack till hans rektor och lärarina/BlessedBe Hias

Hadina
0

Jag tror att jag fegar lite.. Dock inte för mina närmaste.. dom känner ju mej.. och har alltid sagt att jag är en häxa.. Och dom respekterar mej som jag är.. Ett av mina *bonusbarn* är riktigt stolt över att jag är häxa!

Önskar bara att jag skulle våga mer utåt.. men det kommer nog så småningom.. när jag lärt känna mej själv lite bättre.. tappar bort mej själv en del ibland..

Men jag har aldrig försökt och *pracka på* någon min tro.. det tycker jag är viktigt!! Alla måste få tro och tycka vad vad som är rätt för dom..

Vandra i ljuset mina vänner!

KlaraStjarnljus
0

Hemlig är jag inte, men jag tycker det är likadant vilken religion det än är - att "visa" och "vara öppen". Visst är det intressant, men Hias… ser du inte likheten mellan inbjudan till påskvandring i kyrkan, och din inbjudan av barnens kamrater? Tänk om någon av kamraternas föräldrar skulle säga "gå inte till dem, för vi tycker inte som dem"? "Vi firar inte denna högtiden av samma anledning".

Barn är inte dumma, förbjud dem inte. Avråd dem inte, vad kan det skada? Att uppleva något arrangerat av en förening med annorlunda tro - är det fel? På samma sätt som du kommer till barnens skola och berättar om din tro.
Vad säger ni, är det okej att Pingströrelsen har föredrag för mellanstadieelever?

Svar 1: Nej, man ska inte pracka på andra sin tro, de som söker ska finna.

Svar 2: Ja, det är helt okej, människor måste bli upplysta om alla olika synsätt som finns, och det är lika intressant vilken religion det än är som vill informera.

Skillnaden är väl att ytterst FÅ hedniska religioner rekryterar på samma sätt som vissa förgreningar av kristendomen. Vi frälser inte folk, och vi tror inte att det bara finns EN väg. Snarare finns det lika många vägar sim det finns människor!

Vi samlar inte själar….

OBS: Jag uttrycker inte nödvändigtvis mina egna åsikter här, men jag ställer frågor, jag gör jämförelser. I en perfekt värld samlar ingen religion själar utan låter var och en välja den väg som känns rätt - men dit har vi inte nått, så på samma vis som barnen får lära sig att det finns många vägar, samtidigt ska de lära sig att det finns folk som ser SIN väg som Den Enda, och kommer vilja pracka på dem den.

Vet de om det, då kan de se sig omkring och lära sig genom att delta - iallafall i skol- eller sökaråldern. (Själv tycker jag att det verkar väldigt trevligt på muslimska eldfester!) Att begränsa sig för tidigt är inte hälsosamt, man ska alltid som människa ha i tanken att ens egen väg inte är Den Enda Rätta.

Själv är jag som sagt inte hemlig, men det är inget jag går omkring och pratar om. Om någon frågar och visar intresse berättar jag gärna, men annars ser jag ingen anledning.

Mitt pentagram bär jag dock alltjämt runt halsen. Men jag skiljer på min egen identitet och min tros identitet, även om de tu är integrerade.

Hias
0

#22 Jag förstår hur du tänker och inte är det så at jag försöker praka på någon utan när de velat att jag talar om det så har jag gjort detta  på deras basis och när det gäller min son nu så va det han som kom hem och frågade mig om han måste gå pågrund av att han är medveten så pass va det handlar om och inte har intresset av att följa dem till kristu kyrka vilket även två andra elever som är muslimer inte heller skulle göra.Det är inte så att jag springer runt och gör reklam utan när någon frågar så berättar jag gärna och senast idag så frågade hans lärare om jag inte kunde komma dit och tala lite om mitt levnadsätt och hur vi har de i vårt hem då skall man veta att hon är själv muslim. Jag är stolt för den jag är och kryper inte in i samhällets skal för att vara anpassad till deras ideal utan jag är den jag är och Stolt över det , bär mitt pentagram,solsmycke mina gudinne smycken med mera alltid BlessedBe Hias

Astrina
0

Jag är 100% mig året runt men inte alltid lika öppen. Jag har absolut inga problem att stå för den jag är, har bara inte alltid lika stort behov av att göra mig hörd. Vissa situationer är jag öppen, andra tyst. Även fast det är häxa jag är i själen finner jag mycket intressant i kristendomen, islam, buddism etc. För mig handlar det om samma kraft och känsla uttryckt på olika sätt. Det är hemskt det som har hänt och händer även idag runt om i världen men jag tror på framtiden och förlåtandet. Var och en är salig på sin tro och det gör bara Alltets väv så mycket mer fantastisk och vacker. Andra kulturer och religioner är så spännande att ta del av, liksom den egna trosuppfattningen. Ett av mina mål i livet är att läsa olika religiösa verk. Det mesta av bibeln är avklarat och koranen står på tur, när allt ska hinnas med vet jag inte men jag planerar att bli gammal *fniss*

KlaraStjarnljus
0

Aha :) då förstår jag närmare! Jag trodde nog inte heller att du prackade på någon något, du verkar inte vara sådan, jag hoppas inte att du såg mitt svar som ett personligt påhopp, men jag menar att man ska vara försiktig med vad man ser som rätt och fel, rent allmänt.

Och stolt, det får man alltid lov att vara!

Hias
0

#25 ingen fara systrami klart att jag tog de me ro och inget annat jag är ingen som tar det som om någon skulle göra de av ilvilja utan ser de mesta posetivt och alla har rätt att få uttrycka sina känslor som kommer i just denna stund /Bless you

isnornin
0

Jag har inga stora hemligheter. Jag är bara den jag är…..

MVH Isnornin

KlaraStjarnljus
0

Du låter ganska lik mig, i dina uppfattningar och ditt lugn. Även om jag inte är så långt utvecklad än, vid drygt halva din ålder ^^

Och ett fint sammanträffande att du använder "systrami", ett vackert uttryck som jag och ett par av mina närmaste använder till varann. Känns bra :)

Blessed be! (och anledningen till att jag inte använder det (BB) så ofta längre är att jag började söka efter ett uttryck på svenska, men ännu inte funnit något att trivas med. dumt egentligen, olika språk är ju egentligen en välkommen utökning av vokabulär, så länge man förstår varann!)

junetta
0

Jag är som jag är och står för den jag är.
Men sen, vad jag ÄR vet jag fortfarande inte själv.
Den dagen som jag bestämt mig för vilken riktning jag ska gå,
så kommer jag inte att försöka dölja det.

BlessedBe/ Junetta Skrattande

Bappho_
0

#20 Är det fler än jag som märkt att kristendomen har tagit storsteg in i skolorna och dagis. Stup i kvarten blir skolan och dagis inbjuden till kyrkan och kyrkan kommer till skolan och håller föredrag om deras tro som kan hålla på i flera dagar.

BranDuir
0

#30 som jag upplever det så är ju tvärtimot så att Islam verkar vara favoriten….

Hias
0

#20 jag kan bara instämma jag minns inte att vi gick så otroligt mye till kyrkan då jag växte upp nu är de i princip till alla kristna högtider samt skolavslutningar mm/måste bara berätta vad Oliver hade sagt till sin fröken när detta om kyrkan kom på tal*S* hon berättade detta för mig i går då jag mötte henne.

Oliver hade sagt : Mirjam jag tror inte på den där Jesus skall du veta ,jag älskar min Merlin(halskedja han bär om halsen med en trollkarl )sen tycker jag om Tor me sin hammare.Och min mamma skall du veta har massa olika guddinor och gudar så de så!!! Opsssssssss dom kan allt svara för sig .

isnornin
0

Å Hias ilket härigt svar!! Vilken kille:))

MVH Isnornin

Hias
0

Ja du de är en skön liten kille mycket jordnära och ärlig .

isnornin
0

Det är bra det:))

MVH Isnornin

Hias
0

Jag har lärt mina barn att om man är ärlig mot sig själv så kan man orka de mesta oavsett hur tungt de än må vara och framförallt vara ärlig mot alla de som står dem nära och ger dem kärlek. Ärlighet vara längst.

Bappho_
0

Min son gillade de egyptiska gudarna när han var mindre och en dag kom kyrkan till skolan och berättade berättelser ur bibeln, bl a den där då Moses ska leda sitt folk ur Egypten. De hade ett häfte till med en bild där de egytiska gudarna stod och darrade av skräck inför Moses. Och min son var så arg och upprörd när han kom hem så han satte sig ner för att rita en massa bilder på Moses istället där han blev förnedrad av Anubis. Sen fick jag följa med till skolan varje gång kyrkan kom dit (det var någon längre kurs så de kom dit en hel eftermiddag en gång i veckan i några veckor).

Hias
0

Ja #37 de är som nu i min sons klass hans lärare vill att jag skall komma förbi och tala om va jag har för tro och hur vi gör här hemma för hon menar att man talar om judendomen ,islam kristendomen mm Varför skall då inte min familjs tro få komma fram den är precis lika värd som någon annan. Nu har man ordnat så min son får vara i en annan klass denna dag och det är både jag  hans far samt han själv tacksamma för att man kan respektera detta.