Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2852 ggr
Vaka
0

Vem är häxa?

Hej, jag är en 25 årig tjej som har en hel del mystiska saker för mig, jag vet inte om jag är häxa - men jag tänkte att jag kanske kunde lista ut det om jag gick med här. Wicca har jag kikat på och det är inte min grej - jag ligger närmre den svenska folktron. När jag hör ordet häxa tänker jag snarare på häxor i sagor - fast ni verkar ju skriva om allt möjligt mystiskt.

Ljusalv
0

Hej Vaka, jag tycker du ska börja med att läsa om olika slags häxkonst/häxtro. Jag kan rekommendera Häxans handbok av Dannie Druehyld, A Witch Alone av Marian Green samt Häxan som steg av tåget av Eta Christensson.

Sofielunsen
0

Häxan som steg av tåget håller jag på att läsa nu. Väldigt bra, rekomenderar den varmt. Känner mig precis som huvudkaraktären väldigt ofta. :)

BiGavia
0

#2 Vad handlar den om?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Sofielunsen
0

Den handlar om ja.. dels om viktoria som inte vet vad hennes plats i livet är. Sen träffar hon på två kvinnor som berättar för henne om häxkonst. Eller egentligen inte bara om häxkonst utan ett annat sätt att leva. närmare naturen. Den går inte att förklara. Den måste läsas helt enkelt :)

Vaka
0

Tack för boktipset, men det var ju inte riktigt svar på min fråga. Är böckerna intressanta för mig? Jag har tillräckligt med böcker med fantastiska titlar att bli kritisk mot vad man menar med olika ord. Det är så mycket som diskuteras, shamanism, wicca, druider, ja jag vet inte. Men vad menar ni med häxor. Jag är inte van att använda ordet, så för mig är det väldigt neutralt. Jag är inte särskilt svag för Harry Potter till exempel - den typen av magi är ju barnböcker. Men det finns fantastiska saker - och jag har lärt mig mycket bara sista året. Vad är en häxa? Blir jag en häxa bara för att jag spår?

FantasyMoon
0

Ja hej Vaka och välkomen till forumet. :D

Ja som de andra har försökt visa på så är det inte bara så enkelt att säga, vad som gör en till en häxa. Det är ganska brett spektra och man blir inte en häxa för att man utför magi eller spår, eller använder spetsiga hattar eller går barfota på sommaren. Det är så otroligt mycket, det är en livsskådning.
Jag kan däremot berätta varför jag kan anse mig själv vara en häxa och på så vis kan du jämställa lite på egen hand. För det att vara häxa innebär väldigt mycket att se till sitt inre, ransaka sig själv. Notera nu att jag absolut inte talar för alla eller ens andra.

Jag kan med och kalla mig för häxa mycket tack vare mitt intresse för sten och örtmagi. Men även för hur jag ser till naturen och dess egna magi. När man frågar mig får man sällan svaret att kolla 
i en bok eller film. Inte för att dem är dåliga tvärtom.. böcker 
och filmer kan vara väldigt hjälpsamma. Nej jag rekomenderar
nästan aldrig litteratur för hur jag har vandrat min egen väg. 
Där jag använder min intuition för att finna svaren på mina frågor. Jag arbetar magist, medialt eller liknande varje dag.. 
De dagar jag inte arbetar lägger jag ner i det minsta några tankar på miljön och natur. Inte på grund utav något tvång, utan för att det är 
sådan jag är. Mitt liv är mycket om att leva i harmoni och 
balans inte bara med mig själv utan med allt.

Så nej det går inte att enkelt svara på om du kan definera dig själv som en häxa. Det är faktist ett avgörande endast du kan göra. Du får genom tid och reflektion själv känna efter och se vart du ställer din hatt.

Men.. för all del, låt oss följa din väg i sökandet efter din definition. :D Får jag fråga.. vad spår du i/med?

Moonchild
0

#5 Jag tycker att de böckerna är intressanta för dig, för att de speglar ju väldigt mycket vad häxkonst är. En närhet och respekt för naturen och jorden vi lever på. Jag håller även med fantasymoon om att man själv måste bestämma vad man är, det kan ingen annan göra.

Bappho_
0

Jag tror att man är häxa när man känner helt utan tvivel att det är just det man är. Jag skulle aldrig kalla mig för något jag känner mig osäker på om jag är eller inte. Du kan säkert hitta svaret inom dig.

Vaka
0

Intressanta svar, och ja ska kika på böckerna när jag hinner. Att jag skulle känna mig som häxa när enda jag förknippar med ordet häxa är en hemsk varelse som bor i pepparkakshus och äter barn är nog otroligt. Jag tror inte det är det ni menar - men det är ordet häxa som jag har hört.

Egentligen bryr jag mig inte vad man kallar saker för - jag behöver inte kalla mig häxa eller någonting alls. Däremot kan jag behöva lära känna vänner som tror som jag och som jag kan dela mina funderingar med. Jag lever med naturen runt mig och är en del av den - och jag förstår mitt liv utifrån en massa saker som inte passar in. Då vill man hitta sina lika - sen om de kallar sig häxor eller vad det är - det spelar ingen roll. Men vad de tror, det är viktigt.

FantasyMoon: Du skrev mycket klokt, jo jag spår, lite olika vad jag vill veta, både små ritualer som frambringar drömmar och i andra saker, som fåglarnas flykt.

BiGavia
0

**Det jag och många med mej på detta forum står för, är respekt för allt levande, och att leva i harmoni med året och naturen. Njuta av livet . Vara bra medmänniskor och hjälpa och trösta så gått det går. Stå för de goda energierna….
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

FantasyMoon
0

Ja tack så mycket Vaka. Det är alltid trevligt att kunna stå till tjänst.

Det är ganska svårt att identifiera sig med en bild av en gumma med krokig näsa och vårtor. Dåliga tänder och kråkor kraxande runt sig. Jag ser inte ut så i alla fall. ;) Så du gör mycket klokt i att vidga din bild av häxan, vilket 
avmystificerar den nog ganska mycket. Med tiden.. 

Oh så intressant. :D Du använder ditt seende i hela naturen. Det gör vi här med. Vi låter oss gärna lyssna på naturen och vad den vill. när jag inte gör det använder jag tarotkort. Har lagt ner många år på att få korten att fungera 
som verktyg. Varit en smula knepigt att få till när jag är så van 
att arbeta på andra vis. 

Du får gärna berätta mer om dig själv och din livsfilosofi. Vore intressant att läsa om. Eller så kanske du vill spara det till att visa lite här och där i inlägg lite här och där.. ;P

Moonie
0

Detta kan man läsa om ordet Häxa…

http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xa

Nu säjer jag ju inte att jag köper det men *ler*….

Brukar själv kalla mej Häxa då baserat på att jag är medial, älskar örter och gör egna salvor osv…. Vilket man enligt myten förr blev stämplad som häxa för….*s*

Håller med #8….man vet om det är rätt att kallas sej så på nåt vis…..

Ljusalv
0

Vaka, anledningen till att jag rekommenderade läsning av olika böcker om häxkonst/häxtro, var just för att du skulle få en nyanserad bild av vad detta med att vara häxa är och vad det kan innebära.

fairytindra
0

att vara häxa är för mig ett levnadsätt. Visst firar jag jul och andra "kristna" högtider men jag firar även de hedniska så som ostara beltaine litha mm mm

Jag följer månens faser och uppmärksammar dem …ibland med en ritual. Jag har viss örtkunskap och försöker hela tiden att lära mig mer för att kunna utnyttja naturens resurser. Jag vistas ofta i skog och mark och pratar ibland med träd och dylikt samt lyssnar till vad naturen har att säga mig.

Det finns så mycket som kan sägas i detta ämne men det var några definitioner om varför jag kallar mig häxa kram tindra

KlaraStjarnljus
0

Tindra, du säger alltid så mycket bra…!

fairytindra
0

tack vad snäll du är kram tindra

KlaraStjarnljus
0

#16 snäll måhända, så gott jag kan, men ärlig :)

kram