Häxor iFokus

Häxor

Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 2250 ggr
[Dandelion1000]
0

Vampyr.ifokus??

Hej, e det bara jag som e intresserad av vampyrer?

Tänkte att det kanske finns någon där ute som också e intresserad o kanske öppnar en vampyr.ifokus??

Alwyn
0

Jag e intresserad  :o) 

Buffy e bäst  :oP

[Dandelion1000]
0

Buffy??

Bappho_
0

Vi har haft en vampyr här tidigare på häxor, Gog666 tror jag hon kallade sig.

LinaN
0

"2 Buffy, the vampire slayer, en amerikansk serie.

vad för vampyrer tänker du dig?

riktiga dracula-vampyrer, anne rice-vampyrer, underworld vampyrer?

Eller de faktiska energivampyrerna som huserar runt i världen?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Coturnix
0

varulven
0

oooyyyyl!

Tistel-
0

tror gog666 var en man…?

BranDuir
0

ja jösses amalia….*S*

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

isnornin
0

#7 de var ett par…

MVH Isnornin

Bappho_
0

Jag var ut på hennes myspace sida hon länkade till och där var hon kvinna.

[Dandelion1000]
0

Jag är sj vampyr.. Tillhör en stor klan i sverige ;)

Bappho_
0

#11 Berätta gärna mera :-)

[Dandelion1000]
0

**

#12 okej, klart jag kan. Jag e en svensk vampyr. Här e en famal text som jag skrev till en kompis för att hon skulle förstå mig. Sj tillhör Deadwalk.. =) Svarar gärna på frågor.  

Svenska vampyrer:

**Svenska vampyrer är människor som valt att offra sitt liv till natten o det mörka. För vissa är det en förbannelse o för andra välsignelse. Oftast är det människor som inte vill leva på det "naturliga" sättet och därför väljer att övergå till att bli vampyr.
De flesta vampyrers mål är att överleva som en vampyr - Att leva på den mörka/svarta energin.

I Sverige har vi två olika vampyrsekten, Deadwalk och Nigthwalk. De två olika sekterna har olika traditioner och bestämelser. Alla vampyrer behöver energi men det finns två olika energier. Den mörka energin tillhör Deadwalk och den svarta energin tillhör Nightwalk.

**

Deadwalk:

**

I Deadwalk är den mörka enegrin viktigast. I Deadwalk får du energi av tystnad och blod.
Det kan låte allvarligt när man nämner blod, men det som menas med det e att få se, känna o smaka blod.

De e det som får Deadwalkers att leva ett "normalt" liv. Det är som en basgrej i deras liv. Att få dela med sig av blod o tysnad, och få ta del av det.**

Nightwalk:

**

Inom nightwalk andvänder man svart energi. Den svarta enegin får du utav människor När du får övertag över dem och så får du energi av dess känslor. Även så får du energi utav blod. Helst blod från Deadwalkers. I Nightwalk andvänder man knappt sektens blod, utan blodet tillhör ofta andra människor. Alltingen sånna som förstår oss vampyrer, eller dom som vill ge oss energi. Du känner energin mentalt i hela kroppen. Och Nightwalkers vill helst smaka på blodet.

Belladona
0

Alltså åh, tack för att du drog upp ämnet<3, Jag bara Älskar vampyrer eller som är intresserad ;)

[Dandelion1000]
0

#14 Då har vi något gemensamt.. Gillar du "sagornas" vampyrer eller den männskliga livsstilen?

Romana_12
0

Bra idé Kamilla (:

[Dandelion1000]
0

Visst e det :D  LEEEER tack rorro

Tiwar
0

Vampyrer är intressanta entiteter. Inte många belägg existerar idag till deras fördel, men inte särskilt många emot heller såvitt jag erfar.

Dessa är något alldeles extra. Mystiska och hemska, starka och törstiga. Inte konstigt att tanken på dem inspirerat till sådan litteratur och film. Till sådan exklusiv romantisering. Men, vem fascineras inte?!

Själv såg jag filmen "En Vampyrs Bekännesle" för ett antal år sedan och var helt förlorad. Vilken historia! Sen när man sett Bram Stokers "Dracula" filmatiserad i modern form tar elden än bättre fart. Jag blir stormförälskad i tanken. Tanken på att de verkligen är och finns, särskilt efter att ha utrett saken på enklast tänkbara manér genom böcker och annat historiskt nedtecknat material. Vilket till viss del stöder dessa horribla historier.

Prins Vlad, Vlad Petes. Vlad Pålspetsaren från Transylvanien, mannen som verkligen fanns och levde. Han som faktiskt (enligt vedertagna källor) gjort själva grunden till hela kulten som vi känner den idag. Något uppsminkad och möjligen en smula tillgjord, men inte desto mindre kittlande.
Intressant läsning för den som intresserar sig för historia! För alla och envar som ännu hyser aldrig så lite utrymme för lite spekulation och fantasi.

Ingenting är uteslutet som inte motbevisats!

Så, finns de eller inte? Ingen som inte låsts in på anstalt, lobotomerats eller hånats tillräckligt hårt i det öppna atablerade att de valt att tiga och/eller förgöra sina ideer för eftervärlden lär veta. Än mindre alla som dött eller försvunnit i dess spår.
Kort sagt, ingen vet. Desto fler tror, eller inte. Om möjligt än fler spekulerar…

Tror gör man i kyrkan, vet gör man i hjärtat..

Detta är min enkla ståndpunkt i frågan. Tack för ordet.

varulven
0

jag har tänkt på just det där du säger Tiwar "Ingenting är uteslutet som inte motbevisats!"

kan man egentligen någonsin bevisa att något inte finns? Går det att bevisa en ickeexistens?

Bappho_
0

Tack för att du ville berätta mera :-)

Jennix
0

Själv gillar jag vampyrer som finns på TV. :)

Blod smakar inte särskilt gott, tycker jag, och även om jag älskar kött så vill jag nog har det lite mer tillagat. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tiwar
0

Intressant tanke. Måste å andra sidan verkligen allt bevisas?

För egen del tycker jag nog världen skulle bli bra trist och avmystifierad ifall ALLT gick att bevisa med lupp och lampa.

Lysrör och vetenskap i all ära men själv föredrar jag bestämt en verklighet där både saga och fakta går hand i hand. Extremer är sällan bra på någon sida, lagom mittemellan gör sig allt som oftast bäst i det stora hela.
Det som är mystiskt och höljt i dunkel är, tror jag, så beskaffat av den enkla anledningen att det så skall vara. Vad vore ett fängslande mysterium förutan mystiken?
Allt underkastar sig inte logikens lagar, inte så som vår mänskliga hjärna tolkar dem i alla fall. Det finns fler bottnar i världen än de man kan fingra på.

Vad som är verkligt i min sinnevärld kan vara rena vansinnet för en annan, och vice versa. Världen är stor, sinnevärlden oändlig..

Njut av mystiken, dissikera den inte! Vampyrer och tomtar ter sig lika rimliga som allting annat, det beror bara på hur man närmar sig dem. De är skygga, intelligenta. Förmodligen långt mer utvecklade och smarta än oss köttiga klossar till människor som har så svårt med allting, vår självuppfattning och världsåskådning. Ack, om man var en eterisk entitet…

Trevlig tråd det här förresten.

Länge leve det obskyra :)

Jennix
0

#22  Jag får en känsla av att du tycker det är fult att vara människa?

"oss köttiga klossar till människor som har så svårt med allting, vår självuppfattning och världsåskådning. Ack, om man var en eterisk entitet…"

Jag är mest nyfiken på varför det måste vara finare att vara en eterisk entitet eller vampyr än vanlig människa? Det verkar vara vanligt att man antingen tror att människor är högt stående och överlägsna ELLER tvärtom. :)

Själv är jag jädrans nöjd med att vara människa även om det är svårt och jobbigt. Om jag inte ville vara människa skulle jag nog ta livet av mig, för jag kan inte se att man vill leva om man inte vill vara människa - som man ju är…

Det känns för mig som den ultimata självföraktet, att förakta hela sitt släkte. Så enkelt att göra, men rätt meningslöst att förakta sig själv för vad man är.  :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Alwyn
0

Jag gillar tanken på vampyrer…men är helt övertygad om att du Kamilla och de sekter du talar om är människor. Inte för att vara elak alls men lite wannabes kanske? För mig är vampyr och människa helt skilda saker. Som Katt och hund. Om riktiga vampyrer finns eller inte har jag ingen aning eller åsikt om men det vore häftigt om de fanns  :oP

[Dandelion1000]
0

Ingen i våra sekter tror väl att dom e vampyrer. Men det är en livsstil för oss. Som vissa vill tillhöra livsstilen goth..
Egentligen är vi inte så lika vampyrer, iaf inte sagornas vampyrer.

De enda vi har gemensamt är att vi gillar blod på ett väldigt underligt sätt.
Så vf ska vi inte döpa om livsstilen till typ blothstyle?? Ne, vampyrer, de passar oss. Lite tillbaka dragna i mörket o blodälskare.

Men det är klart att det finns vissa som tror dom är vampyrer. Men vem kan sätta emot det?? - Jag ska äta upp mig egen hatt om någon kan bevisa att dessa mörka varelser inte finns. :D

Bappho_
0

Det finns de som känner att de är vampyrer och de som känner att de är häxor.

Bappho_
0

Här är två länkar till de som är intresserade att läsa mer om dagens vampyrer. Den ena sidan är till en författare som heter Michelle Belanger och jag har två av hennes böcker som är väldigt bra, även för mig som häxa. Mycket om att arbeta med energier. Den andra sidan är till hennes klan House Kheperu.

http://www.michellebelanger.com/

http://www.kheperu.org/

[Dandelion1000]
0

Blir nyfiken på häxor. #27 kan du förklara för lilla mig??

Alwyn
0

Jaha då förstår jag Dandelion  :oP

Men häxa kan man ju vara, det är inget konstigt med det. Man ägnar sig åt att arbeta med naturen och energier. Vampyr är ju en helt annan art eller vad man ska säga. Häxa är fortfarande en människa.

Bappho_
0

Häxor är för många bara en sagofigur.

[Dandelion1000]
0

Ja, och en vampyr e idagens läge också en människa. Du lever mentalt/psykiskt på blod. De e varken någon sjukdom eller fantasi. Utan en människas stil i utseende, tankar mm.

När jag fick reda på vampyrer så trodde jag inte på den. " man kan inte vara vampyr, de e inte mänskligt".. Men nu ändrar jag mig verkligen, klart man kan leva dom en vampyr..

Idoola_
0

ÅÅÅÅÅH vampyrer bara ÄÄÄÄÄÄLSKAR vampyrer :D tackar för info ;)

Alvljus
0

För mig, som är oinsatt (jag läste artikeln du länkade till Bappho, det är väl i princip det enda jag läst i ämnet) känns det helt fruktansvärt att det kan finnas andra människor som verkligen lever på att frossa i att dränera folk på livsenergi. Bevare mig för dem, jag har nog med folk i mitt liv som skadar mig som det är.

Det är min åsikt i frågan, måhända jag är simpel i mitt sätt att tänka men tanken på att falla offer för rovdjur (vare sig det är faktiska rovdjur, vampyrer, våldtäktsmän, förtryckare eller andra) gör mig illa till mods.

Att vampyrism finns betvivlar jag inte, men det betyder inte att jag måste gilla det.

Bappho_
0

Det finns en annan subkultur som går under samlingsnamnet otherkin. Det är individer som känner att de inte är människor utan något annat, t ex älvor, feer, drakar, olika djur osv.

Här är en länk:

http://www.otherkin.net/index.html

Tiwar
0

#23  Homo sum, humani nihil a me alienum puto…   ;)