Syfte med att vara häxa?
Vad är ert syfte och mål, det vill säga, vad är det ni önskar uppnå med att vara häxa och liknande.
1. I relation till er själva.
2. I relation till andra människor.
I relation till naturen frågar jag inte efter - det tar jag för givet, men ni får givetvis svara även på det, om någon vill. Alltså, självklart får vem som helst svara vad som helst, som frågan väcker!
Själv sitter jag här just nu och har trevligt, när jag kan vara ute i det underbara vädret och ha trevligt. Så nu ska jag ut och ha trevligt itsället.
På tal om trevligt, så tycker jag att ni här är riktigt trevliga!!! 
Jag uppnår inget med det, jag bara är mig själv och jag råkar ha insett att jag har mycket gemensamt med människor som kallar sig häxor.
Jag har som mål i livet att må bra och ha kul, att förstå mig själv och min omvärld. :)
Dessutom kallar jag mig inte det hursomhelst, ser inget syfte med att ha en stämpel på mig…förutom mitt namn möjligtvis. Jag har aldrig haft en önskan att vilja skrika ut min tro eller mina åsikter, däremot vill jag dela av mig med diverse människor ibland.
Men jag är rätt privat och komplicerad så det får bli över nätet oftast…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Syfte; Det är bara som det är, Vad jag vill uppnå; att vara som jag är.
Har läst igenom äldre trådar här, vi pratar om religioner, om kristendomens makt över människan. Om tron på att det blir bättre sen och "bli vid sin läst". Att människor i svåra lägen inte kunnat överleva eller skulle ha funnit sig i sin situation om det inte funnits en högre makt som hållt dem tillbaka, I detta fallet kyrkan.
Och hur är det idag? Reflekterar över en kommersiell tv kanals reklamrunda. Den speglar vid en anings analys vår livsstil. Det skulle möjligen vara mitt syfte att inte bara dras in, med, i det budskap det förmedlar,inte låta mig sövas och bedövas av den nya tidens "högre makt".

Hmm.. syftet med att vara häxa?
Ja att kalla mig själv för häxa är någonting jag nyligen har börjat med. Fast jag idag arbetar på samma sätt som jag gjorde för flera år sedan. Jag kallar mig för häxa just för alla dessa saker som jag
bedriver min tid med. Det är först de senare månaderna som jag
har börjat utforska offrandet och grejande till en gudinna.
Det kom sig av att min hälsa blir sämre i sammband med andligt arbete. Så för att försöka hitta en balans har jag nu slagit in på en mer religiös stig. Vet inte om jag stannar på den däremot.
Så vad är det jag vill uppnå?
Jag lever nog mest bara ut mig själv och mina behov. Min egen nyfikenhet. När jag väl har börjat på en stig vill jag inte sluta innan
jag har kommit så lång tjag kan på den stigen.. vad gäller en häxas arbete så är det livslångt så även för mig.
Vad gäller gentemot andra.. jag hjälper de som droppar in.
Jag hjälper inte vem som helst med vad som helst. Jag är inte het säker på vad jag kommer att syssla mest med i framtiden. Om det är magin eller det mediala. Ser heller ingen anledning att utesluta något då allt egentligen väver in i varandra.
Jag helt enkelt nog bara måste häxa mig lite.. :P

Jag vet inte om jag har något syfte eller mål med att vara häxa. Jag har alltid bara vetat att jag är en häxa och har alltid kallat mig för det. Jag har ägnat hela mitt liv till det, my passion in life…. 

Jag kan nog bara instämma med #4 jag visste redan som liten va min väg var och jag går än idag på den stigen.Vill inte påstå att jag har något speciellt mål eller syfte med de utan de har liksom varit helt naturligt för mig/Hias

Instämmer i kören med #4 och #5. Det är min väg i livet.
Måste man ha ett syfte med allt?
Vad är folks syften med att vara moderater, scouter, heterosexuella, motorintresserade, djurälskare, förstående, trädgårdsintresserade eller esteter? Vissa saker bara är man, ibland är det självvalt, ibland inte… men visst är det trevligt :) glad att du trivs, Panora!

Tack för era svar!!!
Här finns mycket jag delar. *Funderar vidare*
Det finns alltid ett syfte och/eller mål med allt människor gör. Ibland är vi medvetna om det, ibland inte.
Allt vi gör, ger oss något. Annars skulle vi inte göra det. Till och med våra mest negativa handlingar ger oss något, annars skulle vi inte göra det.
Att sedan förstå vad det ger oss, varför, och på vilket plan, det är en helt annan historia.

Om det är något man själv valt så har man nog ett mål och syfte, men det vi känner är kanske att vi inte valde att bli häxor, utan att vi var häxor redan från början. Eller kanske att någon annan valde oss till det här.

Kan åter igen bara instämma med #8 och så är de en gåva vi fått . I min släkt så har de i princip funnits antigen en samisk shamanism eller så har de varit häxor av olika slag och även tre av mina barn har fötts me gåvan och min 18åriga son är mycket inom shamanismen och min 8åriga dotter har ett mycket starkt och jordnära i sig. Jag vet att de finns en mening med att vi födds för att föra våra kloka kunskap vidare och inte låta de gå i tomma intet. Nu gäller de oxå att vi får komma fram och visa vår kunskap och inte bli missförståda som våra förfäder .
BlessedBe /Hias

Jag skulle vilja rekommendera en bok här. Persuasions of the Witch's Craft av T. M. Luhrmann. Luhrmann är en antropolog som begav sig till London för att leva med häxor och magiker i några år för att kunna studera dessa människor och ta reda på varför moderna välutbildade människor valde att bli häxor och magiker. Boken retade upp en hel del människor när den kom, men den är definitivt intressant läsning.
Jag håller med Bappho och Hias. Det är någonting som har varit självklart hos mig sedan barnsben. Jag är som jag alltid har varit men det var först när jag började bli äldre som jag insåg att det fanns en "benämning" för det. Jag har aldrig valt ur någon annan synpunkt än att vara mig själv.
Bappho, det där låter som en mycket intressant bok! Skulle gärna vilja läsa den framöver.

KAn ju säga att min tråd "en bra grej om druider" förklarar rätt bra vad det gäller mig…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

hm, medfött och aldrig självvalt, förrän jag upptäckte att det fanns en benämning av min personlighet. Instämmer med 8 och 9

Okej. Jag förstår. Tack.

Astrina, gör det, jag rekommenderar den varmt. Måste erkänna att jag kände igen min egen personlighet i hennes beskrivningar.

Jag säger att det är medfött och det ända jag vill uppnå är att kunna vara mg själv och om nån har nått imot det så är inte det mitt problem det får dom lösa själva…

Klart att det kanske finns ett underliggande syfte med saker man väljer att bejaka i livet, men jag tycker nog att frågan är lite onödig.
Om någon har ett stort intresse eller väljer en viss väg i livet så är det väl underförstått att det är för att man tycker om det? Med frågan om ett "syfte" låter det mer som om vi skulle ha någon typ av mål att uppnå med vägen vi vandrar. Jag väljer vägen för vägens skull, för att jag trivs att färdas på den. Inte för att förändra världen, påverka något eller någon, få bekräftelse eller andra medvetna syften. Jag tänkte inte när jag valde min väg som häxa, det var liksom inget vägskäl, utan bara en fortsättning på den vägen jag alltid gått på.

Man är den man är. Det jag önskar uppnå är att vara sann mot mig själv och leva som jag vill leva. Inget mer.
Kram Iram

Mitt mål är vägen, själva resan. Utforskandet, lärandet… Vart stigen leder mig är oväsentligt, vad jag upplever längs vägen är allt.
I relation till andra människor… Den enda som betyder något för mig i just detta sammanhang är min älskade, som vandrar jämte mig. Var och en på sin väg, men ändå tillsammans. Det är ett samspel mellan oss, som när mig och ger mig så otroligt mycket inspiration och livsglädje.
I övrigt saknar det relevans för mig vad andra människor tycker om mitt val av väg, liksom jag själv är oengagerad i deras val. Var och en blir säll på sitt sätt, ungefär så.