Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 737 ggr
BranDuir
0

Dagens Glädjeämnen 7/3

God Morgon alla kära vänner och Väl Mött idag!

Mitt glädjeämne denna morgon har varit att vakna pigg efter att ha sovit gott hela natten, inbäddad i ljuva drömmar.

Och att komma ut och se de fantastikt vackra isrosor som nattens frost målat på mina bilrutor…stod och tittade på dem i fem hela minuter innan jag nändes skrapa rutan ren….

Och så bryggde jag ett alldeles fantastiskt gott kaffe i morse…*S*

Blessed Be

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

isnornin
0

God morgon!

Solen skiner i dag också, det är bara så skönt!!

Jag känner mig extra glad, lycklig och tacksam i dag, för att min make har stått ut med mig i alla dessa år;)

Blessuð

MVH Isnornin

Panora
0

Solen skiner och ger "löften" i luften, fast det är kallt. Nåja, "kallt" med denna "vinters" mått mätt.

Dagens glädjeämne? Att min dag ligger öppen för mig nu. Dagen är (i stort sett) min egen, ljuvligt. Är förväntansfull inför mitt redskaps-skapande, som halv häxa har jag mycket att stå i nu. Glad

BranDuir
0

…och en sak till…hade sällskap av en vacker Korp en stund innan när jag var ute med hunden…..*S*…goda tecken..

isnornin
0

En korp kommer sällan ensam….

MVH Isnornin

Panora
0

Ja, korparna är här också. De brukar synas och höras just när våren kommer, dessa ljuvliga mäktiga stora fåglar. Älskar deras lite metalliska  kraxande.

isnornin
0

(min far brukade sjunga för mig en visa om korparna när jag var liten och skulle sova)

MVH Isnornin

BranDuir
0

Korpen är "min" fågel…*S*…mitt nick betyder just Korp - ek på gaeliska…

isnornin
0

#7 jasså, vad fint!

MVH Isnornin

Ayena_old
0

Har sovit som en stock inatt och skulle kunna sova hela dagen, men idag ska här tvättas och en del annat pyssel. Och så ska jag sätta igång med ett litet skapande arbete som jag igår fick en idé om.

Det är väldigt lugnt och lite kraft just nu men så är det ju också svartmåne inatt.

#3 - Oj vad jag blev lite avis på dig. Korpen är ju bara så vacker!

Jennix
0

#7  Jag hittade följande information när jag letade. Älskar nämligen namn och språk, och har läst Iriska, Skotsk-Gaeliska och Walesiska på Uppsala Universitet. Glad

Kul att se flera som är intresserade av kelter och keltiska språk!

Jag vill bara kommentera lite språkligt…

På Gaeliska heter det "fitheach" eller "coirbidh", vilket ju uttalas nästan exakt likadant som svenska "korp", enligt Neil McAlpine och John McKenzie - "Gaelic-English and English-Gaelic dictionary"

Ek, oak står där som "darag" eller "darach".

På Irländsk Gaeliska heter det även, "dair" - det kanske är närmare.

Duir hittade jag tyvärr ingenstans.

Bran kan vara brân, walesiska, som betyder kråka. Det är fullt möjligt att kråka och korp i detta fall är samma sak, man vet aldrig och det krävs nog mer efterforskning från min sida för att kunna berätta mer.

Det finns också en mytologisk figur som heter Bran, men jag minns inte om han är från Skottland, Wales eller Irland… Han är antagligen förknippad med nån slags fågel iallafall.

Jag hittade också denna sida om Irländska fågelnamn, där det står att "bran" är mycket gammalt:

http://indigo.ie/~cocaomh/English-Irish%20Dictionary.htm

Eftersom orden står sist betyder det oftast att man inte använder dom längre, utan de är gamla namn som folk har glömt bort. Någon som lär sig Irländska idag skulle alltså inte veta vad Bran betyder utan säga "fiach" eller "fiach dubh". :)

Jag kan också rekommendera några online dictionaries:

Skotsk-Gaeliska:

http://www.smo.uhi.ac.uk/gaidhlig/faclair/macfarlane/macfarlane.html

http://www.clanmacrae.org/documents/gaelic.htm

Irländsk Gaeliska:

http://www.englishirishdictionary.com/dictionary

http://www.crannog.ie/focloir.htm

Jag tror dom är rätt korrekta men kolla för säkerhets skull i en riktig bok, allt som står på Internet är inte sant eller korrekt. Glad

--amatörlingvist och språknörd

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Coturnix
0

Att Häxor finns. ;)

BranDuir
0

Bran är gammalt jaavisst…så även Duir som ärordet för Ek/ vis/ ur vilket ordet druid kan härstamma…jag sa ju inte att det var moder gaeliska…*S*

BiGavia
0

**Suttit  ute i solen och tagit hand om ripan jag haft  i frysen, det blev många bländvita fjäder knippen och takplasten kommer till växthuset idag
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Eiyra
0

God Morgon ehm eftermiddag o.0 (nyvaken Eiyra tittar fram)

Dagens glädjeämne är att jag ska iväg till en barndomskompis ikväll och äta mat och kika på film.

krax krax

Moonchild
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dagens glädjeämne är mina nyinköpta koppar!

Fast den gula fick vara kvar i affären. Min plånbok är tyvärr inte lika villig att ge ifrån sig pengar som jag är, hehe.

lightseeker
0

oj, så vackra rosen-koppar.

Dagens glädjeämne, är att kunna bjuda med en god vän, som stöttade mig igår, på en japansk-film-visning, på internationella kvinnodagen i morgon.

Innan dess skall vi på föreläsningar och efter det, så är det basta som gäller, passar väl bra med litet rening iom. svartmånen, kan jag tänka.

Jennix
0

#12  OK, så då är det alltså Old Irish du menar som Gaeliska eller?? Jag undrar lite över var du fått orden ifrån, en bok eller Internet?

Det vore intressant att veta ursprunget, eftersom du verkar veta en del om gaeliska och jag är också intresserad av etymologin från Old Irish (FornIriska som det kallas på svenska).

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

BranDuir
0

#12 jag har det från vår ordens gamla skrifter, och jag kan be om en kopia på dem nästa gång vi har möte…så kan jag posta det här ..det är en ganska omfattande skrift, som bland annat legat till grund för översättningarna av vår äldsta ceremonier….

Jennix
0

#18  Ja, jag vill mest veta det språkliga ursprunget, eftersom det är språk jag är intresserad av. :) Om någon i din orden kan visa var orden kommer ifrån osv. :)

Det vore kul att se, man kanske kan forska vidare på det…