Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 509 ggr
BranDuir
0

OT...Giriga Sverige

…inspirerad av Trummans förslag om cykel…*S*…så sitter jag och fnular på hur idiotiskt Sverige har blivit…

Bilisterna skall straffas med olidliga skatter och pålagor skatt på skatter osv för att de har en maskin som faktiskt är livsnödvändig i dagens samhälle…

Vi som bor på landet MÅSTE använda bilen till allt…jobb, handla, och allt annat som ska göras, av den enkla anledningen att vi inte har varken arbetsplatser eller inköpsmöjlihgheter där vi bor…och någon annan möjlighet finns inte.

Kollektivtrafiken som det pratas så vitt och brett om bland våra stockholmsbaserade politiker är näst intill obefintlig utanför storstäderna, skall du åka tåg i det här landet måste du ta dig ett antal mil till större ort för  att överhuvudtaget kunna kliva på.

Affärerna lokaliseras i jättekomplex i de större orterna helt uten tanke på vare sig människor eller miljö….

allt för LÖNSAMHETENS skull, Sverige drivs av girighet endast…allt räknas i pengar och lönsamhet….girigheten i landet leder till mänsklighetens fall, på nåt vis..

Kan inte låta bli att göra jämförelsen med Danmark och England, där varje by har i stort sett full service, om det så bara är 19 hushåll…Läkare finns i omedelbar närhet och tillgänglig dygnet runt, de gör dessutom hembesök om så behövs….kostnadsfritt…

I "min" by Humble på Langeland (en liten ö mellan Själland och Fyn) bor ca 1000 personer…där finns, utmärkt och väl fungerande kollektivtrafik,  tre livsmedelsaffärer, järnhandel, tre banker, två bagerier, läkare, två tandläkare, ostaffär, vinhandel, hotell, restaurang, två pubar…osv…..

I "min" by här i sverige, Pjätteryd, ca 800 inv, finns ingenting alls…

Så till frågan….*S*…Hur kan det komma sig att Sverige enbart styrs av denna förbannade lönsamhetssträvan, girigheten, och som jag ser det ren och skär idioti….??? 

Inte direkt Häxigt , men dock relevant för oss som fria människor som "faller utanför normerna"

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

LinaN
0

Som det vart på tapeten många gånger förr….  :)

Jag bodde i en by i skåne, Billinge, där fanns en affär, ett dagis och en grunskola nivå 1-6, 2 second hands och ett spittekaks-bageri. Affären lades ner, såldes och rustades upp, sedan rullade den i ett år tills den dåvarande ägaren sålde, och då kursade byaffären igen… Det var bra sålänge det varade. Men nu sitter det massa gamla människor som inte kan åka o handla i grannbyarna (som tack o lov har varsin välfungerande affär) för att de inte orkar bära sina matkassar på bussarna…. och det går en buss i timmen i vardera riktningen…..

Min sambo är beroende av sin bil för att kunna jobba (taxichaffis) hans kollega kan ringa kl 02.45 o säga "Du Daniel! vi får byta nu, det kommer en långkörning om en halvtimme. Jalla!" (jag är inte fördomsfull, Josef säger ALTID jalla) o inte fasiken går där en buss från vår stad till trollhättan kl 03.00 på natten! vissa serviceyrken klarar sig inte utan bil. Tex taxi som kör sjukresor och färdtjänst. just som min sambo gör….

Vi försöker kombinera våra turer ut, när vi åker till hästen så passar vi på att tanka, eller handla mat. det är sällan vi bara åker till ett ställe, det gäller o passa på när bilen är varm o inte drar så mycket bensin….. :S

utanför storstäderna, stockholm, malmö, göteborg så är nästan kommunaltrafiken obefintlig….. och sedan det kostar nästan en tusenlapp att åka från skåne till göteborg, enkel resa för en vuxen…. jag är glad att jag åker på ungdom i 3 år till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

BranDuir
0

Japp…tåget är dessutom svindyrt …*S*…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

isnornin
0

Ja och bussen med…och inte går den ofta:(

MVH Isnornin

Astrina
0

Jag bor i södra Värmland och för att vara värmlänning måste jag säga att det är tur. I ena riktningen ligger Karlstad, residensstad, i andra riktningen ligger Oslo. Det innebär att jag har relativt många bussar att välja på - såvida jag vill till Karlstad vill säga. För så är det här, turerna på diagonalen, de ner till K-d, de går relativt bra men att ta sig horisontellt är inte så lätt. Om man inte bor så som jag gör då, med K-d på horisontellen..

Låt säga att jag skulle bo längre upp i länet (vilket jag gör på halvtid) och vill förflytta mig till en annan kommun ca 3-5 mil bort, i horisontell riktning. Med bil vet vi ju alla att det går ganska så fort och således skulle det inte ta en evighet med buss men se, det gör det! För då måste jag ner till K-d först och sedan åka upp igen med en annan buss. Jag skulle kanske kunna hoppa av tidigare på en liten väntstation men risken att jag ska få vänta ett par timmar är ganska så stor.. De som bor längs Frykensjöarna (Fryksdalen) har rälsbuss att utnyttja men att få det att stämma med eventuella busstider, jisses! Som ni förstår kan det resultera i världens projekt bara för att man vill vara miljövänlig… Och dessutom, icke att förglömma. Otroligt många bor på landsbygden, ja ni kan ju gissa bussturerna..

Hias
0

Välmött här inne jag kan ju bara hålla med om att det såkallade välfärs samhället inte är för oss som dock tänker på välfärden*L* och är lite utanför så att säga..(Stolt ändå).

Jag bor liksom en liten bit nför Stockholmstad och skall jag ta mig in till stan så är det mycket dyrare att åka kollektivt än me egen bil idag ,jag som inte har körkort på bil kan inte åka så ofta till stan pgr av de höga avgiter man tar på buss och tåg.

Jag åkte här om veckan in till ISISKAMMARE i ett ärende och hade mina tvillingtjejer på 8år med mig den resan kostade mig och mina döttrar 200 kronor för biljetter in till stan och hem.(En vuxen och två barn) Kan då förstå eder som bor offside.

Vi får kanske skapa oss ett eget parti och ta över landet*S*

BlessedBe Hias

Coturnix
0

-En  "under jorden" rörelse…;)

Mycket tror jag är det kortsiktiga tänkandet, huvudsaken är att det ser bra ut nästa månad. I denna lilla by hade någon ekonomiskt sinnad klurat ut att det var stor vinst med att lägga ner den lilla folktandvårdsmottagningen för enklare undersökningar och lagningar. Det var för dyrt att en tandläkare och en sköterska tog sig dit en gång i veckan. I den ekonomin.

Men samhällsekonomiskt borde det enligt mig kosta mycket mer att varje förälder tar ledigt från jobbet och kör sina barn till undersökningarna. Och mycket dyrare att alla på servicehuset åker taxi någon annan stans, en och en…osv.

Ayena_old
0

Håller fullständigt med i dessa tankar.

Jag bodde ju några år i Jämtland i en by som heter Dvärsätt, ca 2 mil norr om Östersund. Så länge jag hade min bil var det inga problem med rörligheten, men det blev tyvärr för dyrt så jag fick sälja den. Nu bodde jag ändå ganska nära Östersund, det gick en buss i timmen ungefär. Närmsta samhälle heter Krokom och dit tog bussen bara fem minuter så detta gick att leva med. Däremot så tänker jag på alla de som bor på riktigt ute i glesbygden att de är helt beroende av sina bilar. Man lade ner vårdcentraler, brandstationer m m och många äldre levde väldigt otrygga i sina gamla hus där de hade bott i hela sitt liv. Nu är ju jämtarna väldigt ihärdiga och företagsamma så i vissa tätorter var det gott om nyföretagande.

Maud Olofsson har ju tjatat om hur viktigt det är för näringen i glesbygden men sen  hon kom med i regeringen så blev det väldigt tyst på den fronten.

Sveriges politiker måste ju en gång för alla begripa att Sverige är ett avlångt land på 280 mil (inte säker på siffran) och då kan inte all verksamhet baseras på Stockholmstänkande.

Och så länge man tänker med plånboken (sina egna) och inte med  hjärtat så blir det så här fel.