Blivande pumpor:-)
Har i dagarna nu satt pumpafrön och jösses va de växer
så om någon kanske känner att de vill driva fram Pumpor under sommaren så har jag dels lite frön kvar samt att jag lär nog ha en och annan planta att ge bort under tiden jag får gallra kommer inte ha plats för dem alla senare på balkongen så bor ni i närheten eller har vägarförbi(Haninge) Stockholm så hör av er och frö kan jag sända via posten inga problem alls/BlessedBe Hias

Hej!
Jag är definitivt intresserad av pumpafrön eller planta :) Säg bara till så har jag gärna vägarna förbi.

De växer och frodas som bara de här hemma i mitt lilla häxkök!

Jag är rädd att du inte har en enda planta kvar i livet när det är dags att sätta ut dem. Pumpa bör inte sås förrän omkring 1 månad före utplanteringen.

Bjornen tack för din omtanke men av nån andledning så har de aldrig hänt för mig att nån av mina växter dött jag har tillomed salvia kvar ute på balkongen som stått där hela vintern och inte gett upp alls.
Vet inte men jag vårdar mina plantor och växter me mycke kärlek och ömhet säger dom lite magiska spells och de visar mig sin tacksamhet tillbaka.
BlessedBe.

#4 haha you go girl ;)

#5 en värmande kram till dig /Bless you Hias

Pumpafrön brukar växa utav bara den. Men mina dog tyvärr när jag satt ut dem :( Jag hoppas det går bättre för dig. Du får uppdatera här så vi får veta hur det gick. Ifall det funkade kan du gärna dela med dig av framgångsreceptet till en pumpadödare :)
jag har köpt halloweenpumpafrön i skolan som vi ska odla:):)

Gurkväxter har mycket känsliga rothalsar och om den första delen av stjälken är det minsta försvagad bryts ofta stjälken precis under markytan och plantan dör. Sådd inomhus innebär att de växer snabbt mn stjälken blir för svag. Utplantering kommer att bli mycket känsligt och några timmars intensivt sol under de första dagarna innebär ofta döden.
Ett lagom tid mellan sådd och utplantering är ungefär en månad när det gäller pumpor och något längre på gurka, kalebass och meloner. Extremt ljust läge kan förbättra chanserna för att sådder inomhus kan göras något tidigare.

Förr brukade jag sätta en gurkplanta vid var sida om sovrumsfönstret i varsin stor kruka. Det är ett söderfönster. Sen lindade den sig upp och runt "gardinstången och gurkorna hängde så fint. Snygg och rolig "gardin"!;) Det ska jag göra igen! Tack för inspiration! ;)