När börjar ni odla där hemma?
Det kliar som tusan nu i mina fingrar att börja odla fram växter till sommaren..men när börjar ni odla? Jag bor i umeå så jag får väll vänta lite till…

jag planterade ett par luktärtor i en kruka igår.. får se hur de tar sig :P kunde inte vänta längre. vill ha blommor!!!
planterade några basilikafrön också.. men jag lyckas aldrig riktigt med dem.
Jag har börjat lite försiktigt,med de som har lång utvecklingstid, pelargoner, paprika och chili , men mycket beror på hur mycket ljus vi kan erbjuda dem senare. I trädgård i focus hittar du bra fröodlingsartiklar. Och de flesta frön vill vänta till i mars.
Lycka till
Vandra i Ljus å Skönhet

Paprika och chili kan du så nu! Kanske några perenner också, på www.odla.nu finns ett forum med massor av bra tips för trädgårdsälskare. Basilika kan du ju så! Visst, de blir lite rangliga, men man nyper ju blad och skott av dem hela tiden så de blir knubbiga ändå. Plus, att de brukar gå åt så du kan ju alltid så fler plantor senare i vår. :)
Kanelbasilika, citronbasilika, vanlig grön, rödbladig… *mums*

Luktärterna kommer inte att fungera med sådd i februari. De frön du sår i april kommer att blomma tidigare än de du har sått nu. Om nu de först sådda plantorna klarar sig tills de blommar. Basilkan kan köara sig bättre men tänk på att ge extra belysning.
Läs min artikel om sådd på iForum trädgård.

Jag har satt basilika och koriander….mest för att lugna kliet i fingrarna:)
MVH Isnornin
I år gör jag min debut med odlandet. Det har väl liksom aldrig varit mitt starka område. Jag tänker börja lugnt och satsa på några få växter. När är rätta tiden för lavender?

Jojomen, nu kliar det i fingrarna. Det är såklart för tidigt för det mesta men som tur är finns det några grejer man kan så redan nu. Om man gillar physalisbär så kan de börja förkultiveras redan i februari. Likadant med chili…
Tomater är det allra roligaste tycker jag, men dessa sår jag inte förrän i början av april. Då hinner de bli alldeles lagom stora tills jag planterar ut dem i växthuset i maj.
En del kryddörter borde man förstås kunna börja med snart i ett söderfönster…Basilika förstås, som Isnornin, men kanske timjan och kungsmynta också. Det spelar kanske inte så stor roll om de första plantorna blir lite rangliga, man kan alltid så mer längre fram i vår.

Lavendel kan med fördel sås nu och efter några veckor tas sådden ut på frysning för att tas in igen. Lavendel brukar gro som bäst efter flera köldperioder.
Att så växter som bara blir långa och magra innebär ofta att när de tas ut så dör alla gröna skott och de börjar från början igen. Då är vinsten med tidig sådd helt borta och resultatet har blivit bättre med senare sådd. Onödigt att ödsla frön och tid på sånt som ändå är ogjort. Kungsmynta är ju härdig i så gott som hela landet och behöver inte förodlas alls. Timjan har en något sämre härdighet beroende på art och kan därför lättare användas som inomhus kryddväxt. Den övervintrar knappast alls inomhus heller men man kan odla den som ettårig växt. Även vid milt klimat blir inte kryddtimjan någon långlivad växt. Enda sättet att hålla den vid liv längre tid är genom sticklingar eller möjligen avläggare.
Många av de härdigare kryddväxter gror bättre vid lägre temperaturer och bästa resultatet sker oftast i ett kallhus med varma dagar och kallare nätter (många tål enstaka minusgrader utan problem).
Koriander kan med fördel sås på friland och tidig sådd innebär knappast att det går att få dem i blom och frö.
Det är ju så svårt att vänta… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

det har inte börjat klia i händerna på mej än. även om det börjar lukta vår ganska mycket så vill jag fortfarande ha vinter i nån vecka till. gärna en massa snö! och sedan kan den försvinna och så kan det bli vår. men inte vår än.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Väntar intensivt på ramarna till mina odlingslådor….det blir en ganska stor örtagård här….***klååååååååda***
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

# 11
Luktärterna klarar sig nog ganska bra så länge de står inne men när de kommer ut brukar allt det gröna vissna och de ska börja grönska igen nerifrån rötterna. Det är klart att strax före utplanteringen kan det vara svårt att hålla dem vid liv som meterlånga rankor också. För att det skas finnas en chans att de ska klara sig även vid utplanteringen bör temperaturen sänkas ordentligt och det får gärna vara bara 5-10 grader varmt med ändå ljust och bara lagom med vatten. Luktärter härstammar från Sicilien där de växte vild när de fördes till England. Själva plantorna tål någon minusgrad om det inte blir en chockartad upplevelse. Knopp och blommor är känsligare för frost än vad plantan är.
Basilkia ska ha det varmt och soligt och de ska stå riktigt ljust och vändas helst dagligen för att minska risken för ranglighet. Det är inte fel att komplettera med extra lampor också. Basilika måste få kraftiga stjälkar annars klarar inte stammen att hålla plantan uppe och den knäcks i stammen och dör. Om det blir en period med mycket mulet och grått väder är det stor risk för angrepp av svampsjukdomar och stjälkarna kan bli svarta som innebär att vatten- och näringstillförelseln uteblir och de dör därigenom.

Jag längtar också att få plantera.Rockyboy

-Nu sår jag mina Alrunefrön!…hoppas, hoppas ;)

jag började nu , det är tid för att sätta de tidiga fröna.
dock inomhus försås ;) dessutom är månen rätt för sådd i typ 2 dagar till tror jag….

#15 var det de som behövde kyl perjod?
MVH Isnornin

sådda mina alrune frön i går =) *hålla tummarna*

#17 Ja de behöver vara ute i kylan en sväng. Det är också bra att lägga snö över, för när snön smälter sedan så hjälper det fröskalet att luckras upp. Det gjorde jag när jag satte mina alrunor en gång i tiden och det funkade bra.

#19 Tack för tipset!!
MVH Isnornin

Ska häxört också ut i kylan???
MVH Isnornin

I Sverige finns tre vildväxande arter av häxört (bara två går att så från frön den tredje arten är en steril korsning). De blommar på sensommaren och de hinner knappast naturligt komma ner i jorden förrän under våren. De växer ju ofta i områden med riklig lövförna och jag antar att deras normalt kommer i jorden under snösmältningen och därför är de knappast frostberoende. Visserligen är själva plantormna ganska frostkänsliga men jag tror inte de normalt kommer i jorden förrän på våren under snösmältningen då de följer med vattnet ner till öppen jord.

#22 tack
MVH Isnornin

Ang. Alrunefrön som ska sås ute ett tag. När är det okej att börja sätta ut dem? Just nu är det 14 minus här och det är väl för kallt? Har aldrig sått dem förrut, så lite tips skulle inte skada Bor förresten i norra Sverige så våren kommer väl i maj eller nått 

Frön som behöver stratiferas (frysas) ska sås så att fröna tar åt sig vatten. Sedan ska det bli frost några minusgrader eller 40 spelar inte så stor roll det för att fröskalat ska sprängas av frosten. Lite förenklst förklarat. Många gånger är det mycket mera komplicerat och vi vet inte riktigt hur det fungerar. Det varierar också mellan olika arter eller underarter och ofta är det även olika som behövs för att bryta frövilan.