Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 2886 ggr
[trumman]
1

Barfotafolk & männ-i-skor

Jag gillar att gå barfota överallt och hela tiden. Det har blivit en livsstil jag trivs riktigt bra med. Att gå barfota är inte bara skönt, bra för rygg och knän utan också KUL!

Vi barfotafolk känner marken under oss när vi går, skillnaden mellan våt jord och solvarm asfalt eggar oss. Grus eller hårda skarpa klippkanter intresserar oss! Undrar om kullerstenen där är varm eller kall!? En underbar närhet som skärper sinnena. I början är man nog lite nojig på glas och vassa stenar, och med all rätt - det gäller att vara försiktig - men till slut utvecklas en slags intuitiv känsla och fötterna börjar "se med egna ögon" - rätt var det är tar man ett långt steg, eller går en 45 graders sneddning och undrar: varför? Jo där låg det en glasbit och blänkte i solen, foten såg, kroppen följde efter.

Fördelarna är många - många fler än fördommarna tack och lov.

Barfotafolk är inte mer ohygieniska än vanliga männ-i-skor utan tvättar ofta sina fötter en par gånger om dagen (eller helt naturligt när vi går i daggvått gräs eller efter en överaskande, sval och för fötterna förfriskande regnskur) - hur ofta tvättar du dina skor?

Barfötter svettas och luktar inte illa, det gör bara instängda tår. Skavsår slipper vi också. Fotsvamp med.

Det är heller inte olagligt (som många försöker få oss att tro) utan man har full rätt att gå med bara tår var man vill; på restauranger, på bion, i McDonalds eller varför inte kyrkan t.ex.

Osunt är det heller inte - fötterna mår inte bra av att stängas in i varma strumpor och täta skor där fotsvamp och skavsår trivs. Fötterna luftas, musklerna blir starkare och det är ju ett sammelsurium av nyttiga akupunkturpunkter under fötterna, fråga vilken zonterapeut som helst!

Jag har gått barfota i många år och njuter fortfarande varje steg. Nåja, kanske inte fullt så kul i den norrländska -40C vintern med snö upp till midjan, så då är det sko och sockor på.

Jag brukar säga att "skor är för fötterna, vad handsken är för handen." Då jag i Indien klev ner i ca 2 kilo koskit en mörk natt var jag glad jag inte hade dyra skor på mig! Hade jag haft skor på hade de nog varit förstörda - foten tvättade jag raskt ren i en vattenpöl.

Ett tag hade jag till och med så starka fötter att jag utan problem kunde knastra iväg över krossat glas - men jag kunde inte så mycket om barfotande på den tiden, och den hårda huden ledde till smärtsamma sprickor och infektioner så jag filade bort elefanthuden och mina dunderfötter blev bäbisfötter igen och jag fick börja om från början. Men det var det värt.

Nu börjar det äntligen "gå till sig" igen som man säger och det är snart vår (premierdag brukar vara runt vårfrudagen) så jag ser fram emot många barfotaår!

Mvh, T
barfotafilosof

www.barefooters.org

http://www.barefooting.eu/

members.aol.com/bhthom/hikertxt.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Barefoot

[trumman]
0

Vill du börja gå barfota?

Det är enkelt, roligt, nyttigt och skönt att gå barfota. Allt du behöver göra för att komma igång är att sparka av dig skorna!

Börja med att gå lite åt gången. Fram och tillbaka till tvättstugan, från bilen in till macken och tillbaks, då du är ute med hunden i skogen så ta av skorna och gå en sträcka på stigen (passarej för kottar!) t.ex.

Skynda långsamt.

Prova olika underlag, unvik riktigt jobbiga underlag som grovgrus, butiksgaller och liknande ett tag. Asfalt är som marmor, skogsstigar underbart varierande.

Foten innehåller 26 ben, 33 leder och mer än 100 muskler, senor och ligament plus ett intrikat nätverk av blodådror, nerver skinn och mjukdelar. De är en fantastisk uppfinning, som gjord att gå på! :D

Kolla efter sprickor

Sprickor i hårdhuden kan gå rätt in i köttet och transportera in lort från utsidan. Därför är det viktigt att man tvättar och filar (trimmar) fötterna noga. Man vill ju ha hårda, vältränade fötter så man kan gå obehindrat på de flesta underlag, men man vill inte låta det gå så långt att självsprickorna kommer.

Fila därför fötterna, speciellt runt kanterna då hårdhuden börjar komma. Var barfota så mycket du kan, och var inte rädd för att gå i varierad terräng - det är bara nyttigt!

Mer sen.

Lycka till! -T

Astrina
0

Går du barfota även i städer?

fairytindra
0

När jag var barn så hade mina föräldrar ett sommarställe någon mil norr om tylösand och dit kom även några pojkar från stockholmstrakten som jag älskade att leka med. Den äldsta av pojkarna var jämngammal med mig och vi lekte allra helst för oss själva. Han och jag brukade ha sk barfotadagar då vi bestämde att oavsett vad vi skulle göra så skulle det göras barfota. Så vi plockade jordgubbar och gick genom skogen till stranden barfota. Det är härliga minnen som jag har kvar från barndomen. Man kanske skulle ta sig en barfotadag snart igen…dock har vintern varit väldigt mild men jag får nog vänta ett tag till kram tindra

[trumman]
0

#2 Som sagt: överallt.

Ijin
0

Så sant så. Jag gillar också att gå runt barfota och brukar göra det mest hela tiden, utom under vintern.. tror inte att mina fötter skulle gilla mig då:/

[trumman]
0

#5 Det kan faktiskt vara rätt skönt :)

Testade att "vada" rätt över en åker förra vintern - nysnön var som ett fint fint pulver som formligen silades mellan tårna precis som vatten. Det var en enorm känsla.

Eller som den gången jag gick till Coop, fullt påstyckad med mössa, vantar, halsduk, tjockjacka, dubbla brallor - men barfota! Det var runt -35 och folk stirrade kan du tro :)

Annars blir det en hel del barfotagång för mig på vintern, så mycket jag kan: fram, och tillbaka till bilen, tvättstugan, affären etc.

Skönt och uppfriskande.

Mvh, T

Ijin
0

#6 Mjo, men om man inte har tillräckligt med kläder så får fötterna en så obehaglig blå färg=) Jag har varigt ute under vintern, väldigt skönt, det kan jag hålla med om!

FantasyMoon
0

Hmm.. barfota.
jag är barfota nära på jämt inomhus. Men just för knänas skull har jag sandaler. Annars är barfota en grej som jag gillar. Men mest av allt så gillar jag nog ditt inlägg. Det var väldigt bra skrivet. *tummen upp*

FantasyMoon
0

Näe jag måste få tillägga.
Jag sitter nu och ser på min etåriga son hur han dansar omkring här hemma.. Han svassar fram och tillbaka över golvet och känner efter hur saker känns under fötterna på honom. Hur olika saker känns olika och hur han behöver parera olika efter vad som hamnar under hans fötter.
Jag tycker det är så vackert! Hela tiden lyser upptäckarsolen i honom och han bara ler.

LinaN
0

Vilken dag är vårfrudagen?

däremot så de senaste dagarna härhemmavid har formligen skrikit "gå barfota storasyster!" gå barfota! ropar myrorna som yrvaket tittar upp ur sina gömmor.

Till helgen blir det kanske litet barfotande…. vi får se ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Moonchild
0

Vårfrudagen = Maria Bebådelsedag dvs den 25 mars

Då ska man ju äta våfflor :) Blev lite sugen på lite barfotatraskande med, så det blir det nog!

[Hana]
0

JA!! Dethär ska jag prova på!?

synesthesia
0

Verkligen inspirerande inlägg. :)

BiGavia
0

Det finns inget som är så ljuvligt som kittlande daggvått gräs mellan tårna. Då har fötterna semester.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

[trumman]
0

Och LERA! Som sipprar upp mellan tårna. Eller våta fötter i sand som sedan självtorkar mot het asfalt så att mer och mer sand faller av och lämnar en alldeles känslig och mottaglig för minsta smekande vindpust… mmm.

Eller barfota på BIO! Oh ljuvliga dagar!

Ijin
0

#15 Lera är så skönt att gå i, men gå i skogen barfota är ju favoriten..

LadyDarkness
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker jättemycket om att gå barfota. Så fort det är tillräckligt varmt slänger av av mig skorna och går barfota nästan överallt och nästan varje dag! När det regnar på sommaren är det jätteskönt! =)

Jag får ofta smått negativa reaktioner från "männ-i-skor" eftersom man, enligt dem, inte ska gå barfota inne i stan. Dock har jag på mig skor när jag är ute på krogen då golvet ofta är kladdigt av utspilda drinkar och annat, vilket inte är så mysigt att trampa i när man är barfota, enligt mig. Plus att folk lätt trampar en på fötterna, vilket inte är så skönt. På konserter är det också skor på fötterna, gärna med stålhätta då det som känt kan gå rätt vilt till på rock- och metalkonserter. ^^
En annan anledning till att jag gillar att gå barfota är att man kan göra fötterna fina med tåringar, ankelkedjor och att måla fina motiv och mönster på fötterna och naglarna. =)

Jag råder definitivt folk till att gå mer barfota! =)

Coturnix
0

Semester 2005 065.jpg

Bra inlägg! Gör så! Gå barfota. Fötterna blir så naturliga så de går aldrig någonsin in i ett par italienska finskor! ;)

LinaN
0

En del är ju barfota även i stallet :)

Image00016.jpg picture by Caija

man kan se tårna sticka ut som små vita köttbullar nertill :) Detta var våren förra året. typ i slutet av mars början av april. längtar till våren o att hagarna börjar torka upp så man inte sjunker till knvecken i iskall gödselblandad lera…. annars är nya hästbajsar finfina o ställa sig i. spec om det börjar bli för kallt om fossingarna.

dock är inte sambon lycklig när jag sätter mig i hans bil med dessa fötterna, trots avtorkning i halm och avsploning i vatten ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ayena_old
0

Nog föredrar jag att ha skor på fötterna när det är kallt ute och skulle inte filja gå barfota i stan heller.

Däremot så finns det inget så underbart som att gå en varm sommardag vid strandkanten och låta vattnet skölja upp på fötterna då och då.

Kommer ihåg en sommar då jag var i Larnaca på Cypern i tre veckor. Stranden ligger ju mitt i stan och varje kväll tog jag en promenad längs strandkanten. Faktiskt så kände folk igen mig som den tokiga barfota kvinnan, när jag så småningom satte mig på en av tavernorna längs stranden.

Längtar jag efter sommaren eller längtar jag efter sommaren *suck*