vilken salvia gör sig bäst?
Ja jag tänkte faktist göra ett försök att dra upp lite salvia. Som jag förbukar den är det lika bra.
Brukar göra några försöka varje år att dra upp lite av varje.. nu var jag sugen på salvia.
Det finns ju. Blåsalvia(S.patens), ängssalvia(S.pratensis), kranssalvia(S.verticillata) och broksalvia(S.vindis).
Den jag är van vid är officinalis - kryddsalvia. Men någon av de andra kanske är effektivare?
Vilken föredrar ni? Eller kanske vilka? :P
Gör sig bäst på vilket sätt? Utseende eller användning.
Officinalis står ju för medicinsk. Men jag vet inte om det är någon större skillnad. Vind,vatten,jord och värme påverkar nog kvaliteten mer.
Ska så en del salvior i vår ,salvia patens- safirsalvia,salvia officinalis, salvia apiania- röksalvia, salvia pratensis-ängssalvia
En del för att de bara är vackra, skönheten är inte att förakta.
Vandra i Ljus å Skönhet

Totalt finns det omkring 900 arter av salvia. Jag skulle tro att mer än hundra arter kan odlas i vårt land på friland åtminstone på sommaren. Ingen salviaart är normalt vildväxande i vårt land, men ängssalvia finns förvildad på enstaka ställen. Kryddsalvia är ju den vanligaste i odling som kryddväxt och härdig upp till zon 4-5 på torra och väldränerade platser. De flesta salvia-arter odlas som ettåriga i vårt land då många är frostkänsliga. Några är också tvååriga men odlas som ettåriga t.ex. silversalvia. Några är perenna och härdiga på väldränerade platser som ängssalvia, stäppsalvia, skogssalvia, kranssalvia och klibbsalvia som trivs på fuktigare marker.
Ja det går att fortsätta ytterligare med ett antal sidor, men jag stannar här.

#1 Ja jag ser att jag var en smula slarvig i min formulering. :P
jag tänkte ha den i mitt arbete. Alltså mitt magiska och intuitiva arbete. jag brukar mest ha salvia
som rökelseoffer så det är ju inom den kategorin jag tänker.
#2Nu drog jag upp några exempel där just för att det finns
sådana oerhörda mängder av arter. Ser ingen nytta att sitta och rabbla dem alla när de som har en favorit kan nämna den. Begriper inte varför du ens känner det nödvändigt att försöka knäppa mig på näsan utan att ens nämna en egen favorit? Oförskämt Bjornen.

Det var inte menat att vara oförskämt utan jag uppfattade att du ville ha råd vilka du skulle odla. Då du inte angav hur de skulle odlas eller var så skrev jag som jag skrev. Jag ber om ursäkt.
Jag ha några tiotal olika sorter växande i trädgården varje år. Några favoriter är silversalvia (Salvia argentea) om de överlever vintern och blommar, broksalvia (S. viridis) den gamla rosa sorten, ananassalvia (S. elegans) om de lyckas blomma, eldsalvia (S. fulgens), daggsalvia (S. farinacea) gamla gärna ursprungssort från Nordamerika, scharlakanssalvia (S. coccinea), praktsalvia (S. splendens Salsa Burguny) och blåsalvia (S. patens). Den jag skulle helst vilja ha är den gulblommande Salvia africana-lutea men den är inte lätt att få tag i och inte lättodlad heller.
Röksalvian kan ju kanske då vara intressant,. Det är väl den som är tänkt till rökelse. (h0ppas jag) det är då därför jag ska prova att odla den.
Vandra i Ljus å Skönhet

Hur är det med vit salvia (S. apiana enligt wikipedia *ler*), är den härdig här hos oss? Eller kan man bara odla den som anuell?
Vit salvia/ Röksalvia( s. apiana) det vore underbart om den vore härdig, men har inga större förhoppning dock.
Vandra i Ljus å Skönhet

Salvia apiana är en buske som växer på torr mark vid kusten i södra Kalifornien och Baja Kalifornen. Det lär dröja innan vi får sådant klimat. Med de internationella zonbeteckningarna borde den gå att odla i Frankrike och England, men jag är tveksam till att de ens skulle överleva där.

Bjornen.
Ja men då ber jag om ursäkt över min felaktiga tolkning.
Förlåt_ mig.
_Men då borde den ju gå och dra upp inomhus i alla fall.
jag hade i alla fall tänkt använda ett tomt terrarie för att dra upp de örter jag vil hålla barnen borta från. Det vill säga alla. :P Deras gröna fingrar har inte mognat till ännu.
Egentligen borde jag nog verkligen skaffa mig kunnskap om deras beståndsdelar. Det hjälper ju en del i utval och frambringande. Men vart skall jag finna den tiden då? *sigh*

#9 Prova med lite olika sorter och se efter vilken du tycker bäst om. :) Det är nog det bästa sättet, att prova sig fram och lära sig efter vägen. Du får gärna berätta hur det går och vad du tycker om de olika sorterna! Du kan ju alltid prova att ha lite känsliga sorter i kruka som du kan ta in om det blir kallt. Så brukar jag göra med basilika som är lite petig med kylan, det funkar bra för mig. Man får så nytt varje vår men det har sin charm det med. :)
Själv odlar jag också kryddsalvia, tycker den är så god i te.

ja.. kanske det är lika gott att köra på med flera istället för att försöka välja ut en. Det är ju återkommande tema här.. att dem är så många.
Ja det är bra förslag. jag bor i lägenhet i ett kulturminnesmärkt hus. Vi kan alltså göra lite som vi vill då det är ganska privat, men det behöver också kunna skyddas.
Tyvärr så har även vi i lilla byn börjat märka av skottlossningar och drogpåverkade inbrott.. bara lgh brevid bröts det sig in i för några veckor sedan.
Det bor strax över 5000 inv i hela komun.. hur kan man irritera utomstående när man är så här få?
Har inget med salvia att göra.. moving on.. jo.. kunna plockas in och få vara ifred var kopplingen där ja. :P