Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 4140 ggr
BiGavia
0

Vårdagjämning (Ostara)21 mars

Hur firar ni detta?

Vet att jag är ute i god tid, men jag är väl nyfiken, eftersom jag är ny så har jag inte firat den alls. Midvinter har jag firat i 5 år nu och tänkte att det kanske är dags att fira denna högtid också.

Midvinter har vi ätit gott och tänt massor av ljus och eftersom det är änglarnas dag i Mexico den 21 dec så firar vi det med änglarna också. 

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BranDuir
0

Omkring den 21 mars firas denna högtid som sammanfaller med vårdagjämningen. Ostara, återfödelsens och ungdomens gudinna firas och tillägnas offer. Tid av balans, dag och natt är lika långa över hela vår jord. Högtidenliknar den kristna påsken, det engelska ordet Easter kommer av namnet Ostara. Ägg har en stor betydelse under dennahögtid där man även äter frukter  och dricker fruktiga viner eller friskt mjöd. Örter som används är  vårens blommor.parfymera dig gärna med rosenolja dekoreramed färgade ägg,och vårblommor. Dags att  börja hålla ritualer utomhus igen, och börja odla till sin magiska trädgård. Gudinnan Ostaras färger är isigt blå, lavendel och röd. Till högtiden hör också färgerna grönt och gult.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

KlaraStjarnljus
0

Easter kommer av Eostra, väl?

Well well, skitsamma :)

Ostara är en av mina absoluta favorithögtider, och jag brukar fira det med att vårstäda, ta långa promenader i naturen, och laga äggost!

Att börja pilla och påta med mina växter, så fröer som ska sås omkring denna tid på året, och att dekorera inomhus med blommor är också saker jag lägger stor vikt vid.

Isigt blå, lavendel och röd vet jag inget om, jo röd för solen isåfall, och rosa som Eos fingrar - Ostara kan ju liknas lite vid årets gryning, då solen flödar över horisonten. Ja, rosa känns rätt i mig vid den här tiden på året. Isblå kanske för kylan som finns kvar, och lavendel… nej jag vet inte, men det är en vacker färg :)

Men gult och grönt, för solen och uppvaknade grönska!

Alwyn
0

Jag gör allmänt våriga saker och pyntar altaret i vår-färger   :o)

Trevlig högtid!

lightseeker
1

så enligt gamla nordiska seder: är det egentligen vårdagjämningen som firades här, eller?

Är det någon som har koll på hur man tar med årshjulet, i firandet.

Till vintersolståndet, så skulle man tex. använda sig av ringarna från midsommarstånget, tända eld på dom och låta dom rulla ner för en kulle, som jag förstod det, så skulle det vara en symbol för att moder jord dör och går ner i underjorden.
Det skulle också finnas en uråldrig sed där man gick omkring med en gudinna (och hennes partner?) som man drogrunt  i en blomsterprydd vagn, i bygden.

Som avslutning så rullade man ner henne i en sjö. Tror bestämt att detta skulle vara vid höstdagjämningen, rätta mig gärna om ni är mer säkra.

Men VAR kommer hjulet in, i vårdagsjämnings-firandet, för det skall vara med, har jag förstått. Det känns som om en pusselbit är bortglömd, borta.

BranDuir
1

Hjulet har åtta ekrar…..åtta är högtiderna….

lightseeker
0

okej, #5, jag hör dig.

Men har du något exempel på hur man tar in hjulet i firandet inför ostara-vårdagjämningen, som symbol el. dyl.

KlaraStjarnljus
0

Även i fornnordisk tradition?

Midvinter, (kyndelsmäss), (vårdagjämning), (majdagen), Midsommar, (skördefest), (höstdagjämning), (själarnas fest firade vi inte vad jag vet, det finns inga spår av det whatsoever).

Jag vet ju vad de står för inom Wicca och en del gamla traditioner från brittiska öarna, men inte från här i faggorna… Nån annan?

BiGavia
1

IntressantGladfortsätt berätta detta ger ju mycket ju.

KlaraStjarnljus
0

#6 Lägg det ner, täck det med brôte och använd som påskeld ^^

lightseeker
0

mm, nu vart det ju enligt gammal sed, redan uppeldat vid vintersolståndet, så jag är inte så säker på om ditt bidrag är ett förslag eller kunskap om gammal sed.

Däremot så ligger det ju någonting bakom att tända påsk-eldar, för man sade ju att man då skrämde bort häxor och annat fans-tyg som var som mest i farten under påsken.

Det får mig att tänka på en gammal sed, som en del iranier fortfarande firar: att hoppa över elden under påsken för att rena sig från den gula-sjuka färgen och få den friska röda färgen till sina kinder.

Men VAR kommer hjulet in, jag har en STARK känsla att den skall finnas med på något vis, kan det kanske vara i denna ritual.

Kanske man borde höra med musei-folk, eller…..

BranDuir
1

#7   visst firades de dödas dag även här….om än inte på samma sätt och i samma utsträckning som i den keltika traditionen….och den stora skillnaden vad jag vet,,,är att vid denna tid offrades tiil de små för att få hjälp och stöd över den kommande vintern…..

KlaraStjarnljus
0

Jag vet faktiskt inte, min påskeld var bara ett fånigt infall. Men om hjulet var uppbrunnet, vilket hjul ska man då använda till vad? o_0

Enligt Ebbe Schöns Folktrons ABC är eldar under påsken ett hyfsat "nytt" påfund, och jag vet faktiskt inte vad vi firade vid den tidpunkten "innan kristendomen kom till bygden". Vårens återkomst och vårdagjämningen, så långt hänger jag med på att det mycket väl kan ha varit, men hur? Under vilka traditioner och vilket namn?

Seden med att hoppa över eldar tror jag finns i flera traditioner, och ska även ha funnits på våra breddgrader, även om jag inte minns var jag har hört om det. Det används inom Wicca iallafall, vid årstidernas växlingar och diverse övergångsriter.

KlaraStjarnljus
0

Offrandet till de små låter naturligt.

Och säkert kan det stämma att vi firade de döda, men inte likt keltiska traditioner, inte heller likt sydeuropeiska. Den högtid vi har nu infördes ju med att fira alla namnlösa helgon, att smycka gravar kom långt senare. Så vad gjorde våra förfäder?

lightseeker
0

Offrandet till de små mfl. lär väl vara någonting som man gjorde spontant, när man passerade vissa ställen i skogen, till vissa berg och sjöar mfl. vardagligt, som jag förstår det.

BranDuir
0

jag måste ju då inflika …vem är vi?…."keltiska"  traditioner var allmängiltiga i stora delar av södra skandinavien….enär "kelterna" var spridda över hela europa….från ankara i turkiet till de brittiska öarna….och från malta i syd till östersjöns stränder upp till stockholmstrakten…

lightseeker
0

hm, #15, antar att du avser #13 och inte mig nu?

Bjornen
0

Våreldarna var till för att skrämma både vilda djur och andra otrevligheter innan djuren kunde komma ut på bete. Tidpunkten har varierat beroende på geografiskt tillhåll. Dessutom får man komma ihåg att almanackan blev lite annorlunda när nya almanackan infördes.

BiGavia
0

Är det inte så att våra traditioner är en blandning av olika andra traditioner. Jag bor ju också ovanför dalälven och har bott i sampi ihela mitt liv min mors släkt kommer från norr och min far ? härifrån?. så kelterna föll för min del Försöker bara se om ni tillämpar några egna traditioner, mina bygger jag upp från "grunden". Och stjäl lite av det som känns bra i maggropen.

KlaraStjarnljus
0

#17 det låter logiskt, med eldarna för att skrämma vilda djur.

#15 ja, men jag tror att lightseeker menar "nordiska seder" som i vikingatida traditioner och tidigare. sedan att säkert de flesta folkgrupper är influerade av varandra pga spridning och sådär, det har du säkerligen alldeles rätt i, men hur ska man då kunna definiera något? blev kelterna kelter innan de kommit dit, och hur tidigt blev nordborna nordbor? hur tidigt utvecklades diverse traditioner, och vad har vi för bevis på vem som har utövat vad?

är du med på varför jag blir förvirrad?

lightseeker
0

joo, det stämmer klara stjärnljus, jag menar tiden före vikingarna.

Även mina rötter #18, är väldigt grundade i marken s.a.s. så jag brukar försöka att känna in själv.

Men om det FINNS gammal kunskap bevarad, så tar jag gärna del av den.

Visst är det även så att våra kunskaper är universella. Däremot så skall man inte gå omkring och tro att man är någon annan än den man är. Vi duger bra som vi är, vi nordbor, från sapmi, baltikum eller gamla vikingar.

BiGavia
0

Så sant lightseeker.Jag bor i sameland men har inget sameblod,tyvärr,.