Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3085 ggr
Inanna
2008-02-24 15:42
0

Behåring

Hm, nu riskerar jag att bli idiotförklarad, men jag måste ut med denna fråga och tänkte att detta kanske är rätt forum.

Jag (kvinna) har alltid varit klent behårad, men har med åren (är nu 42) fått mer "manlig hårväxt" (ett par skäggstrån, lite mustasch etc.) och upplever det själv inte som besvärande samtidigt som jag vet att det anses oskönt av samhället och som något som borde ryckas ut och tas bort.

Tänker att det handlar om hormoner i krppen som förändras, men undrar om det även kan ses som något i en personlig/ andlig utveckling?

Och hur blir det då om man rycker bort dessa hårstrån?

Någon med liknande funderingar?

BiGavia
2008-02-24 17:59
0

Glad Visst är det hormoner. Andlig/personlig utveckling är det om DU själv anser det. Kvinnan blir mer manlig ju äldre hon bli och mannen mer kvinnlig. Med andra ord hormonerna väger mer och mer jämt.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

mimmizenobia
2008-02-24 20:12
0

Ja, jo man ser mer och mer ut som en gammal trollkärring.Känner sig mer och mer Häxlik. Fingrarna kroknar, skägget växer och mitt hår har jag inte toppat på 14 år.

LinaN
2008-02-25 00:11
0

jag är snart 23 o har et tpar strån på hakan. inga stora o svarta men de är där, o de får sitta kvar där också. Mina kära häxstrån ^^

o jag har en svag liten mustash som jag kallar för mina morrhår. De får sitta där de sitter o skulle de bli mörka får ajg väl bleka dem. Efterosm svarta strån är osköna även för mig som inte är så fåfäng. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Inanna
2008-02-25 20:29
0

Ja… För mig är det väl en blandning av tre saker:

1) Dels en känsla av att "det är ju ändå jag" - så här ser jag ut och så här får jag duga. Mina hårstrån är en del av min personlighet (liksom det där märket på vänster hand…)

2) Att hår äger kraft. Har inga belägg, men inbillar mig att detta återkommer i folktro världen över (?? kan någon hjälpa mig??)…

3) Detta med mytbilden av häxan med stort risigt hår och skäggstrån på hakan! Tack för påminnelsen, mimmizenobia!

mimmizenobia
2008-02-25 20:57
0

Ja jag gav en gång för 14 år sedan ett löfte att aldrig klippa mitt hår.Inte ens toppa det.Jag börjar väl mer och mer likna mytbilden av en Häxa.

Bappho_
2008-02-26 12:14
0

Jag har alltid känt att kraften sitter i håret så jag klipper inte håret på huvudet. (Och tänk på hur mycket pengar man har tjänat på det genom åren). Men jag snyggar till på alla de andra ställena ;-)

Och har man något ovanligt hår som växer på ett konstigt ställe eller som är ovanligt långt, då skulle jag anse att det var ett krafthår och behålla det.

LinaN
2008-02-26 17:05
0

jag toppar mig nog en gång om året o då är det mamma som klipper mig.

jag klippte av mig håret en gång o det har jag bittert ångrat, för två år sedan klippte ajg av 20 cm, men det var i samband emd en psykos, efteråt ångrade ajg mig djupt.

bara mamma kommer i närheten av mitt hår med en sax. när mor går ur världen kommer jag sluta klippa mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

trampolin
2008-02-26 19:59
0

Jag har relativt kort hår och tycker det är ganska skönt :) trimmar det även på resten av kroppen då och då. Men jag tycker det är fint med långt hår och det skulle jag nog vilja ha, men mitt hår är inte så tjockt och fint utan blir mest fult när det är längre. Jag har till axlarna nu ungefär och det är lagom, jag skulle inte vilja ha alltför kort

KlaraStjarnljus
2008-03-01 16:55
0

Det här med att kraften sitter i håret verkar vara något som återkommer i många kulturer. Håret har på många ställen på jorden ansetts hysa själen, livskraften, eller ett personligt skyddsväsen. Se bl.a. historien om Simson i Bibeln eller gamla klassiska japanska spökhistorier och skrönor - och moderna, det är ingen slump eller nytt påhitt att det långa svarta håret har en roll i t.ex. Ringu (the ring).

Här i Norden har vi förr i tiden varit noga med att inte fåglarna fick tag i tappade eller avklippta hårstrån, då man trodde att bl.a. huvudvärk kunde orsakas av att fåglarna drog i hårstråna då de använde dem till bobygge. Om trollkunniga fick tag på håret var det ännu värre ^^ Klara paralleller kan dras till klassisk voodoo och annan magi, där man kan skada eller hela en person enbart genom att ha en bit hud, nagel eller hår.

Kroppsbehåring vet jag inte, men skägg hos män har ofta varit tecken på makt eller auktoritet, och varför då inte hos kvinnor som börjar komma upp i ålder och vishet?

Inanna
2008-03-01 18:21
0

Tack Klara Stjärnljus!

Glad