Fjädrar
Hejsan!
Är det någon som vet hur man gör rent fjädrar på bästa sätt utan att förstöra dem?

Jag har lyckats med att tvätta fjädrar försiktigt med olivtvål och ljummet vatten. Pröva med en fjäder som du inte är så rädd om. Just det också, om de nu inte är direkt smutsiga så är det bra att frysa dem så att eventuella små fjäderätande kvalster förvinner,:)

Jag håller med Coturnix om frysmetoden, det tycker jag är enklast. Man stoppar fjädrarna i en plastpåse i frysen ett dygn. Sedan tar man ut påsen, låten fjädrarna tina och sedan stoppar man in dem ett dygn till. 
Frysmetoden is the shit.
Har tom använt metoden med min farfarstrumma. Då den kom hem från Nepal upptäckte jag att det var ngn liten gynnare som ÅT DEN innifrån! Ve och fasa, det var ju inge kul. Så då hörde jag mig för med en konservator på museeum och hon gav mig tipset om frysen.
Sagt och gjort, ner i en påse och låta trumman gå i ide i en par dygn. Sen hålla andan och låta den tina sakta, sakta.
Funkade kanon.

För att få bort ev. ohyra kan det vara ide att frysa i två omgångar med någon veckas mellanrum. Ägg kan ev. klara en djupfrysning. Men efter upptining och några vecckor har de kläckts och dör vid nästa frysning. Bör väl också ligga någon dag i frysen så att allt blir genomfryst.
#3 O.O läskigt värre. stackars farfarstrumman…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för alla fina tips!
Fick höra en gång att man skulle koka fjädern, men det funkade inte. När den hade torkat var den alldeles spretig och det gick inte alls att få den fin igen.
Men då ska jag prova frysmetoden nästa gång!