Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 918 ggr
Panora
0

En drömtolkning.

Jag fick ett PM, och en förfrågan att tolka en dröm. Nu har jag gjort det, och jag skriver alltsammans här.

Dröm: "I natt drömde jag att jag blev jagad av en arg elefant. Elefanten var grå o visste vart jag gick och ville bara döda mig eller fånga mig.

Hela drömmen var jag jagad av den elaka elefanten, tex jag skulle gå till sovrummet där sambon låg och sov. Så fort jag försiktigt tittade in, smög in så låg elefanten under sängen o väntade på mig. Sen var jag jagad igen…

Det var ingen trevlig dröm och när jag vaknade så slog mitt hjärta hårt."

Eftersom jag inte känner dig, eller din livssituation, blir tolkningen mycket generell. Ändå tror jag att du möjligtvis kan få ut något av min tolkning. Ta till dig det som du kan tänka dig stämmer, gör om det så det känns rätt för dig (man känner igen en sanning när man hör den) och "kasta bort" resten.

Sedan är det så (mycket viktigt!) att ingen kan tolka andras drömmar! Man kan bara ge förslag på tolkningar, och i slutänden är den enbart drömmaren själv som kan avgöra i vilken mån det stämmer eller inte.

Drömmar är ett hjälpmedel, meddelanden från vårt inre omedvetna kan man säga. Det vill säga, om vi vill kan vi använda drömmar på det viset. Deras "syfte" är nog bara "att finnas", på samma vis som blommor blommar.

Givetvis finns det ju ett syfte, men det behöver inte vara just "jag" som är tillvarons/skapelsens medelpunkt. Den existerar som den gör, i sig själv, vare sig jag vill eller inte.

Till min tolkning nu.

När vi drömmer om djur, syftar de ofta till våra egna "djuriska" sidor, dvs känslor, instinkter, livets urkraft/urdrift, den som står utanför - och fungerar utanför - förnuftet. Det handlar ofta om starka krafter och drifter. Det är krafter som för själva livet vidare!!!

En elefant är ju onekligen ett stort och kraftfullt djur, dessutom. Så det är starka krafter/drifter som skrämmer dig på något vis. (inre krafter, hos dig själv)

Vad gäller platsen, så nämner du sovrummet. Det är den plats där vi är "intima" (med oss själva eller andra närstående). Det kan ha med sexualitet att göra, eller enbart att se sig själv "naken", avklädd alla roller, sitt eget intimaste jag.

När jag säger sexualitet, kan det gälla både den rena sexdriften, men också längtan efter barn eller omvårdnad av barn och familj, dvs sånt som på ett annat vis är kopplat till sexualitet.

Din sambo sover i sängen. Det kan eventuellt visa på en rädsla hos dig att vara intim med honom (på något vis), eller kanske representerar han en intim del av dig själv, som "sover", som du inte vet om, eller inte har kontakt med? (Bara du själv vet om något av detta kan stämma!)

Min tolkning blir (obeservera att den kan vara helt fel, det är bara ett tolkningsförslag!!!) ungefär såhär:

Du har en oerhörd kraft inom dig, som driver dig, som vill utvecklas. Livet kräver att du går vidare nu. Men du är rädd och försöker slippa undan.

Du är tudelad mellan önskan att växa/mogna, utvecklas känslomässigt och intimt (med dig själv och/eller närstående), och en oerhörd rädsla inför det. (Man ställs inför "vuxen-krav/livs-krav" som kan kännas skrämmande om man inte tror sig om att kunna klara av det, gäller oavsett ålder)

Kraften (elefanten) är stor! Och den kommer inifrån, det är din egen kraft (sovrummet), inget hot utifrån.

Mitt råd blir: Ta tillvara den styrka och kraft som du har inom dig. Bli medveten om kraftens styrka, använd den (den är ju din) och vänd den inte emot dig själv. Var rädd om dig!!! Du KAN.