Hjälp
Vad kan jag göra för att ge min son skydd från mardrömar och onda tankar.
Det är så att min son är offer för sexuellt offredande och misshandel
Jag gör allt jag kan för att ge honom de skydd jag kan men nu behöver jag hjälp att skydda honom i drömmarnas värld
Terapi kanske? Där han får prata om drömmarna?
Jag tror inte mardrömmar i sig är något dåligt, drömmar visar ofta på vad vi behöver reda ut och jag tror inte han mår bättre av att ta bort drömmarna och enbart drömma fina saker…
Jag tror på att lyssna till vad hans kropp och hjärna vill säga honom, och då är mardrömmarna viktiga.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag rekommenderar också terapi, proffshjälp. Det är ovärderligt för att få hjälp att ta sig vidare och bearbeta skuldkänslor och skräck - jag talar av egen erfarenhet.
Det kan vara skönt att prata med någon utomstående som dessutom är utbildad för att hantera såna ämnen. Det är inte säkert att han känner att han kan eller vill dela det med dig eftersom du är hans förälder, det kan vara jättejobbigt att prata med närstående om sånt.

läs mycket kring sexuella övergrepp, självbiografier och så, ta personlig kontakt med människor som har kommit vidare, det är den proffsigaste behandlingen.
Enig med lightseeker här.
Det kan också vara så att det heller inte alltid är det bästa att försöka "bli av med" drömmar av den här karaktären eftersom de kan vara en vesäntlig och viktig del av läkningsprocessen.
Du skriver att din son ÄR offer för sexuellt ofredande och övergrepp.. men jag hoppas du menar att han "VARIT" det. För det pågår väl inte fortfarande?
Du ska nog inte skydda honom från drömmarna (det vore som att stoppa i en med benbrott smärtstillande utan att gipsa) - utan ge honom tid och plats att tala ut om det - utan att överföra dina, förståeliga, rädslor, nojor och oro på honom via de samtalen. Kan vara svårare än det låter, men jag är säker på att du klarar det!
Lycka till!

Jag förstår verkligen din önskan här. Men jag tror att din önskan handlar mer om att skydda dig än honom. Du kan tyvärr inte göra så mycket mer för honom nu än att stötta. han behöver själv bearbeta sina upplevelser. Om du nu sätter upp ett skydd för honom förhindrar du säkert bara processen och det kan skada honom långt mer som person än att han drömmer.
Så just för det här har jag inget att föreslå än att vara ett stöd.

jag bara tänkte.. att vara ett offer kan ju lika mycket handla om vart man är i processen än bara vad som fysiskt pågår. En del är aldrig offer medan en del förblir det livet ut. Att det kanske ligger till på den linjen.

Javisst kan drömmarna hjälpa oss att bearbeta en fruktansvärd verklighet. Men ibland kanske man faktiskt behöver en rogivande lugn sömn också…

#6 Ja, det var väldigt klokt sagt tycker jag och skriver under på det.