Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2011 ggr
Iram
0

Pryd? Läs ej denna tråd! :-)

Jag tycker att Sofielunsen tog upp ett intressant ämne under rubriken "The Naughty Nymphs", och jag skulle vilja vidareutveckla den frågan lite (Ja den om häxor och prydhet).

Hur tänker ni om häxor/wicca/hedendom kontra sexualitet? Kan vara intressant att veta.

Anledningen till att jag frågar är att jag iallafall har fått den uppfattningen att vi häxor och hedningar överlag är ganska frigjorda till sinnet. Vår religion är ickedömande. Dessutom går de flesta av våra högtider och riter ut på samspelet mellan det kvinnliga och det manliga, fruktbarhet och sexualitet.

Inom kristendomen är sexualiteten ännu i våra dagar något lite skamligt som på sin höjd får förekomma mellan gifta, heterosexuella makar (under täcket med lampan släckt). Wicca (för att ta ett exempel på hedendom) vill istället hylla fruktbarheten och den nakna kroppen. En klar skillnad alltså.

Min egen privata mening är att en häxa bör sträva efter att lägga bort alla kroppsliga och sinnliga hämningar. Nu menar jag inte att alla häxor måste gå omkring nakna eller leva i sexuella kollektiv!  (Men vilka spännande träffar vi skulle ha då!) :-) Men jag menar att om man sitter fast i skam och komplex så är man inte naturligt fri, och just det här med frihet och naturlighet tycker åtminstone jag är en central punkt inom vår religion. Sedan kan man mycket väl leva som gift och trogen, det betyder inte att man är ofri eller pryd. Bara att man hittat den man älskar. :-)

En klok häxa ser inte sexualiteten som något fult och skamligt, utan som någonting naturligt. Hon eller han skäms inte över sin kropp och dess åldrande utan ser den som själens gudomliga tempel, värd att älskas och skötas om. Inte fyllas med botox eller silicon. Kanske borde vi gå omkring nakna oftare, åtminstone hemma? Det vore säkert en bra träning i att våga se sin egen kropp.

Vad har ni andra kloka sexiga häxor för tankar om detta?

/Er Sajtvärd Generad

LinaN
0

hihi^^

här har du en nakenhäxa. Jag går omkring naken rätt ofta hemma. förutsatt att jag itne vädrat lägenheten då är de tliiiitet för kallt för mig.

min sexualitet är viktig och kräver mycket underhåll fårn sambon ^^ annars blir jag regelrätt grinig och tämligen osamarbetsvillig i hushållet. självlek hjälper bara korta stunder ^^

Men som kvinna är man en väldigt sexuell och kraftfull varelse, man är bäraren av liv, man har vackra mjuka mysiga bröst, höfter, och rumpa. Det vackraste som finns för mig är höfter rumpa och bröst ackompanjerat med långt hår. Min sinnesbild av Gudinnan, likväl har jag en sådan bild av Guden (förkroppsligad) välmusklad men inte biffig, smidig och stark, långt hår och varma mjuka ögon.

Tillsammans under måsnkensljus så uträttar dessa två under på sänghalmen. Men det är rätt privat så att säga.

Jag har en i övrigt väldigt öppen sexualitet, jag tycker kvinnor som män är vackra, kan älska bägge med övertygelse och äkta känsla. både fysiskt och psykiskt. jag framhäver gärna det som är vackert, och är tilltalande ^^ Men vilken kvinna gör inte det?

forrestqueen.jpg Queen of the forrest picture by Caija

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fairytindra
0

Jag tycker att ju äldre man blir desto säkrare blir man på sig själv. Det var nog efter att jag fyllt 30 som jag fick mer självkänsla. I mitt fall handlade i och för sig det mest om att jag kom ur ett förhållande där min partner tryckte ner mig och "hånade " mig. Min syn på sexualiteten är att det är ok med vilka konstalationer som helst så länge alla parter är med på det hela. Jag skulle nog själv inte klara av att leva i en grupp där alla hade sex med alla för jag har nog lätt att få känslor för den jag har i hop det med och då skulle nog svartsjukan komma som ett brev på posten.

Jag tycker att sexualiteten är något fint och inget att skämmas för. Och som jag skrev förrut så är allt ok så länge alla är med på det hela .. kram tindra

Jennix
0

GladJa, det finns en hel del poänger i det du säger. Framför allt, det som jag vill fokusera på är: att lära sig att älska sig själv och vara stolt över vem man är och hur man ser ut.

Sen har vi ju alla olika syn på sex och nakenhet, det tycker jag inte man ska tvinga fram heller om det inte finns där.

Själv skiljer jag starkt på nakenhet och sex. Antar att det har med uppfostran att göra men jag ser inte en naken kropp som direkt sexig bara så där. Har stått krokimodell och det är inget erotiskt med det alls. Har settt mina föräldrar nakna ofta och är van vid det.

Jag har ju insett att folk inte har samma åsikter som jag men jag tycker själv att det är naturligt och okonstlat…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

isnornin
0

Vacker bild LinaN.

Jag är nog inte så blyg av mig. Uppväxt med stor badkultur, alla till badhuset, ingen går i badet förren den har skrubbat sig med tvål, sen får man ta på sig badkläder! Annars kommer badvakten och talar om för en att ta av sig och tvätta sig! Vem vill vara med om det!?

Var med om det i sommras, Duschrummet var fullt i kvinnor, sen kom in tre turister torra i baddräkter, o så kul jag hade när badvakten försökte att få de att fatta att de inte fick gå ut och bada förrän de hade tvättat sig!;)

MVH Isnornin

skogsgubben
0

#3 Instämmer mycket i det du skriver.

Att älska sig själv. Vara stolt över vem man är och hur man ser ut. Nakenhet behöver inte alltid betyda sex. Jag tycker om att gå omkring naken. De är någon form av frihetskänsla. Man tillåter sig att bara vara. Vara den man är.

Man ska kunna ha en avslappnad attityd kring nakenhet. Nakenhet är i grunden något naturligt. Vi föds nakna och dör nakna. En kvinna ska kunna gå omkring i hemmet naken utan att mannen automatiskt ska tro att det är fritt fram och att kvinnan vill ha sex.

Sex och sexualitet är något som ska komma naturligt från hjärtat. Det finns inget rätt eller fel. Ingen synd och skam (som kristendomen bankat i oss). Heterosexualitet, bisexualitet, homosexualitet. Monogami, polygyni, polyandri, polygynandri, polyamori… Inget är mer rätt eller fel. Det viktiga är vad man känner i hjärtat. Att lyssna på vad ens hjärta vill.

Jag vet vad jag känner och vill i hjärtat. Jag vet hur jag vill leva som heterosexuell monogam. Men jag dömmer inte andra för att de vill leva och tänka på ett annat sätt.

lightseeker
0

#1, har gett en bild av kvinnan och sensualiteten som jag känner stämmer med min egen uppfattning.

Som #2, så blev 30-års gränsen, en brytning även för mig, men på sådant sätt att jag insåg varför min sexualitet hade sett ut som den hade gjort och att jag pga. sexuella övergrepp och en skev kroppssyn borde koncentrera mig på det känslomässiga istället. Så jag har levt i celibat, under många år nu.

Hur jag personligen tänker ang. kring sexualitet, det är att det är min vilja som bestämmer och inte någon annan som styr och drar i trådarna.

Mina drömmar kanske jag inte förverkligar, men ingen kan heller ta dom ifrån mig.
Det jag uppfattar som erotiskt, kanske står bara för mig, eller inte, men att ha möjlighet till att dela ett bra samliv med en partner, är min högsta önskan. Dock kräver jag mycket mer, en själslig samhörighet, är ett krav för mig idag.

Annars har jag nog i min tidiga ungdom, levt ut mycket och anser inte att någon har rätt att döma någon annan för dess val.

Så länge som det är självvalt, så tyst, alla andra.

M

Sofielunsen
0

Jag håller med vad ni säger till punkt och pricka. Det svåra är dock att leva som man lär.

Jag tror att jag lyssnar för mycket på samhället när det gäller hur en kvinna ska se ut. Konstigt egentligen, jag ser väl ut som jag ser ut. Inte mer att göra åt det :)

BranDuir
0

Underbart att se så många kloka ord och lika tänk som mitt eget….är själv inte ett dugg pryd, och försöker väl i görligaste mån leva som jag lär, vilket som Sofielunsen säger ÄR svårt, men det är ju dagens samhälle som sätter gränserna, och någonstans så måste man ju försöka anpassa sig till det oxå…

Som druid hyllar jag ju Dualitet, Guden och Gudinnan och ser ju det sexuella som den ultimata hyllningen till dessa båda, sammansmältningen av man och kvinna…

(hmm …är jag då mindre troende som singel ***ASG***)

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Coturnix
0

Jag tycker om det du skriver Iram. Och jag känner igen mig. Jag är frimodig och glad att kunna springa naken i regnet utan att det stör någon!

Alvljus
0

Vilken bra tråd, Iram! :)

Jag känner ungefär som du och tyckte detta var väldigt bra sagt: "En klok häxa ser inte sexualiteten som något fult och skamligt, utan som någonting naturligt. Hon eller han skäms inte över sin kropp och dess åldrande utan ser den som själens gudomliga tempel, värd att älskas och skötas om."

Mitt i prick tycker jag. Sen om man väljer att njuta av sexualiteten på egen hand, med en partner eller flera, det är upp till var och en. Jag själv njuter av att leva i ett monogamt förhållande med min make, vårt samliv är helande för oss båda. Hur andra vill ha det intresserar mig inte, så länge det handlar om möten mellan vuxna människor som vill och njuter.  

Nakenhet. Hm. Jag har inga problem med nakenhet (min egen eller andras) men är väldigt frusen så vanligen har jag kläder på mig. Det är ju svårt att känna sig väl till mods när man huttrar. :)

BiGavia
0

Pryd är jag inte, men samhället(vi) har gjort nakenhet till något fullt.

Nakna kroppar kan vara mycket vackra, speciellt gravida kvinnar.

Men springer naken gör jag inte i andras åsyn, folk blir så störd av det. Fundersam

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Alwyn
0

Jag är inte det minsta pryd :)  tycker att sex är något trevligt och naturligt!

FantasyMoon
0

Ja.. I min mening kan det vara svårt att uppnå resultat om man inte kan slappna av i sitt arbete. inte omöjligt.. men visst försvåras det om man sitter och tänker över sina komplex.

Innan två blev betydlig fler tillbringande jag ganska mycket av min tid i mitt hem utan kläder. Oftast bara en filt runt för det där snabba skyddet. ja och kyla.. :P
 Kanske mest av lathet tror jag.. tillbringar massor av tid i badet/duschen. :D
men särksilt frigjord vill jag nog inte säga mig även om jag tror att de av de mer naturlagda livsstilarna mer upptäcker behovet av tro på sig själv.. sann tro.

Hennum
0

en gång blev jag kallad för pryd, det tog jag som en väldigt hemsk förolämpning för det är jag absolut inte! :P fast det kanske kan verka så utåt ibland… vet inte riktigt.

jag är ju då knappt 20, så något större mogenhet har jag inte. är extremt missnöjd med min kropp, i mina ögon är den avskyvärd. ser inte alls ut så som jag vill se ut, med stora bröst, snygg rumpa och midja. men det hindrar inte mej från att trivas naken och kunna ha ett nåt så när bra sexliv, det som ibland hindrar mej har inte med min kropp att göra, utan något jag inte vet vad det är. press tror jag.

men det där med kroppen… tänker mycket på att det skulle kunna gå att skaffa sej stora bröst tex… men jag är så kluven där, tycker det är väldigt onödigt, men undrar om jag kommer kunna bli nöjd med mej som jag ser ut nu.

jag och en vän hade en regel att vi skulle bli "fina tjejer" främst för att hindra oss från att knulla med vem som helst, för att ge oss själva lite värde. det är stor skillnad mellan att knulla runt och vara frigjord :P så nu har vi lärt oss det oxå ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Iram
0

ååå, vilka intressanta svar ni har skrivit! Ni är så kloka allihop.

Jag tycker också att nakenhet inte alltid betyder sexualitet. Det kan däremot betyda en jätteskön känsla av frihet! Skulle gärna gå omkring naken hemma oftare än jag gör, men dels fryser jag och sen är jag omgiven av folk jämt känns det som. Däremot gillar jag att skippa underkläder. Helst på kvällen om man har tagit en skön dusch men inte vill lägga sig efterråt, då är det skönt att bara dra över sig en lång t-shirt eller liknande och låta allt där under få vädra. :-) Man kanske kan se det som en liten kompromiss…

Jag är som de flesta andra kvinnor. ibland är jag lite pryd, ibland inte. Jag har komplex över ditt och datt, önskar att kroppen vore lite mindre där och lite fastare här osv. Har trots allt fått två barn och det syns ju. Men huvudsaken är nog att man STRÄVAR efter att tycka om sig själv som man är. Att ha en kropp som bär spår efter graviditet och barnafödsel- det är ju gudomligt egentligen att man har skapat liv! Och kroppen blir inte sämre sexuellt för det, snarare nästan tvärtom.

Vad som däremot INTE är gudomlig (enligt mig) är sönderopererade, silikonstinna glamourmodeller med extrema jättebröst och läppar som anknäbbar. Ni kanske tror att jag bara är avundsjuk, men då får jag väl leva med det då… :-)

Jag har också stått krokimodell. Det var en ganska speciell upplevelse, något jag faktiskt rekommenderar. Ett perfekt sätt att helt ofarligt tänja sina egna gränser lite. Att stå ett par timmar, spritt språngande naken, framför kanske 10 personer som studerar en ingående och skissar för glatta livet- det är lite halvjobbigt. Inte bara psykiskt. :-)