Ljus av rester!
(Inte mat rester, utan stearinljus rester!)
Det är ofta man slänger ljus snuttar som blir kvar… Men spar dem och gör nya ljus…. Vi fick tipset här på Häxor förut att smälta ljusmassa och juta i mjölkförpackningar….. Jag hade lite rester av olika doftljus och ljusveke som jag brukar ha till bivax ljus….
Här är mitt ljus…
MVH Isnornin

Fint!!! Haha, jag som hoppades för en sekund att man kunde göra doftljus av komposten!

Det hade varit praktiskt och illaluktande!
MVH Isnornin

Blanda korvskinn, potatisskal och kaffesump, droppa på lite lavendelolja och - Voilá!!!

Ofta med ljus, så brinner de så ojämt ifall man tänder och släcker ofta, då är det bara att göra nya;) i stället för att slänga massor med ljusmassa som man kan återanvända…
MVH Isnornin

jo du Iram mums…..
MVH Isnornin

Jag köpte nyss ett ljus med doft av lime och basilika… men veken bara försvann…. massor med ljus kvar…. tänkte smälta det och göra nytt.
Det på bilden har jag gjort med tre olika färger, lät det gå en stund så det skulle bli lite skiftningar…
MVH Isnornin

-spara vaxet som är runt osten, rött, svart det går att göra vaxdekorationer på ljusen av det- VECKANS SOPTIPS;)
Kanonidé - å så snyggt! Jag brukade göra "ljusbrickor" förr av stumparna.
Smälte ned dom på ett tennfat och stack ned avklippta stumpar veke lite runtomkring.
Blev också väldigt snyggt, färgglatt i vart fall! :D

#7 Jag fick i present ett vanligt ljus, han hade anvent vax av julost rött.. snyggt..en orm som slingrar sig upp för ljuset av rött ost vax, jätte snyggt är det!
#8 vilken bra idé!
MVH Isnornin

oooh vad fint! :) hur mälter ni stearinet då?? och vart kan man få tag på veke?

Färgaffären! Annars postorder hobbyaffärer! ;)vekgarn alltså!;)

Jag hade konservburk som jag la stearinet i… Jag kokade upp vatten i en kastrull (inte så mycket), sen stälde jag i konservburken i kokandevattnet (vattenbad heter det nog;), som när man smälter choklad;))
Veke köpte jag på färgaffären, lite tjockare variant av veke till blockljus skulle jag rekomendera:)
MVH Isnornin