Diskussion
Jag har funderat lite på vad som kan anses vara "häxigt" och jag kom fram till en del saker som jag har funderat över den senaste tiden.
Jag antar att den här tråden kommer att innehålla lite gott och blandat men jag hoppas vi kan hitta någontng vi har gemensamt!
Jag känner att jag behöver jobba på mina skyddstekniker, både när det gäller mig själv och mitt hem. Jag tänker i detta fall på "sköldning" om man har lätt för att ta åt sig av andras energier när man är ute och man känner att man inte kan släppa in allting. Då är en sköld bra att ha. Likaså om man går ut och ska utföra någon sorts ritual. Jag känner mig inte alltid trygg utomhus på natten så jag jobbar på att skapa en fugerande sköld och jag ska också göra en stav både till magiskt arbete och till att slå på elakingar med om det behövs. Jag tänker göra en ljusritual för att ladda skölden, kanske göra en amulett eller använda en sten som fokus eller som en "trigger" när jag behöver få upp min sköld. Använder ni er av något sådant och hur gör ni i så fall?
Skyddar ni era hem på något sätt?
Det finns ju olika sätt att göra det på, t. ex en skyddande cirkel, eller folkmagi som att strö ut salt vid varje dörr och fönster eller ha speciella kristaller där. Jag har också läst om att speglar kan reflektera negativitet. Finns det någon formel för det tro?
Använder ni er av andra metoder,i så fall vilka?
Mina andra funderingar är kring meditation. Hur ska man göra för att sjunka ner eller släppa sin egen kropp för en stund? Jag har lyckats med detta förut men nu säger det bara stopp. Jag kan känna hur det skiftar i mitt medvetende, men jag kommer inte vidare. Har ni några bra tips eller tekninker?
Den sista frågan handlar om hur man man klarar att praktisera magi eller häxkonst när man har andra människor omkring sig?
Alla har inte lyxen att kunna vara ensama varje gång de vill trolla eller göra en ritual. Andra kanske har familj, vänner eller grannar som inte accepterar det man gör. Kan ni utföra en ritual när någon som respekterarar er tro är i samma rum. Går det verkligemn att blockera bort störande element?
Jag vet inte om det var på detta forum jag läste det här men badrummet kan ju vara en bra plats för att vara ensam speciellt om man har ett badkar och många ritualer kan utföras där. Om ni bor i stan har ni någonstans i naturen ni kan vara?
Jag är så avundsjuk på alla som bor på landet eller har en bit mark att vara på och vet att de kan vara trygga där.
Nu är jag klar.
Thistle
"Den sista frågan handlar om hur man man klarar att praktisera magi eller häxkonst när man har andra människor omkring sig?"
Om det inte är en hemlighet, eller att man skäms för det man gör - så GÖR man bara.
Ibland gör jag mina grejer vid altaret mitt under Boolibompa. Grabben vet att han inte ska störa, men han vet också att han inte stör då han ser på tv. Jag bara gör min grej, så äre klart.
"Alla har inte lyxen att kunna vara ensama varje gång de vill trolla eller göra en ritual. Andra kanske har familj, vänner eller grannar som inte accepterar det man gör."
Om man nu promt måste göra ngt då vänner och/eller grannar är närvarande… ;)
Familjen borde väl endå veta om det, och respektera, annars har jag svårt att tro att de kan fortsätta vara familj särskilt länge.
Eller?
"Kan ni utföra en ritual när någon som respekterarar er tro är i samma rum. Går det verkligemn att blockera bort störande element?"
Du kanske menade "INTE respekterar er tro"? I båda fallen så JA. Jag gör vad jag gör för att jag VET att det fungerar, sen att de inte respekterar eller tror på det spelar ingen roll.
Jag har till och med behandlat folk som inte direkt trodde på det - det funkar ändå som tur är.
Och jo, visst går dett att blockera bort störande element, det är bara att vänja sig, samla fokus och vara 100% närvarande i det Man Gör, inte i omgivningens sus och dus.
Iofs är det lätt för mig, som shamaniserar, att säga - jag ÄR ju oftast det störande momentet med min trummning, kraftsjungeri och vilda dans! :D
Jag vet inte om det var på detta forum jag läste det här men badrummet kan ju vara en bra plats för att vara ensam speciellt om man har ett badkar och många ritualer kan utföras där. Om ni bor i stan har ni någonstans i naturen ni kan vara?
"Jag är så avundsjuk på alla som bor på landet eller har en bit mark att vara på och vet att de kan vara trygga där."
Jag har svårt att tro att du bor så grönjävligt inrotad i staden att du inte kan ta dig till lite skog och mark med buss, cykel eller bil om du ville?
If there is a will, there is a way, som de säger over there :)
Lycka till!
Mvh, T

Jodå, jag har någonstans att vara i naturen. Men jag tycker fortfarande att det skulle vara underbart att gå upp på morgonen och kunna gå rakt ut i gräset och skogen. En sjö vill jag ha också!!

Tänkte ta din fråga där meditation, det är så olika hur vi reagerar på meditation och vad vi tycker funkar bäst för oss.Mitt tips är visualisering, bara sätta sig å blunda, gå på en skogsväg och lägg in allt du känner ett lugn med, eller se en eldstad där du sitter lugnt coh ser in i elden, om du vill fortsätta så kan du se dig omkring efter ett tag å se om någon sitter brevid dig eller om något djur kommer tex.eller ställ dig på en klippa å låt månen stiga framför dig och insup dess krafter, ja lite tips bara :)
#2 Jag tror mig dela samma längtan. Jag bor i ett litet samhälle med skogen relativt nära inpå knuten. Okej, då är den utmärkt och snitslad men den finns iaf här. Vill jag ut i mer orörd skog får jag åka ett par minuter men jag antar att det inte är så mycket ändå. Och befinner jag mig hos min pojkvän så är avståndet till den, iaf i värmland berömda, tiomilaskogen. Såå, jag har skog absolut. Men jag drömmer om hus och trädgård som avgränsar till skogen. Att jag på min tomt har en stig som leder in i det djupa. En bit av skogen som inte besöks av så många och som jag kan få vara relativt ostörd i. Jag skriver relativt för jag tror aldrig man kan bli helt säker på att inte få besök. Och framför finns det naturligtvis en sjö - där jag kan få bada ostört. Jag är mer eller mindre uppvuxen i en båt bland öar och kobbar i Vänern så den där avskildheten är näst intill ett måste.

Att ha tillgång till träd och vatten är en sak - att få vistas ensam i naturen är en annan.
Jag bor i Stockholm. Visst kan jag åka buss till någon skog - men där kryllar ju nästan alltid av andra naturtörstande storstadsbor..!
Skulle gärna flytta härifrån och har tjatat på min familj i tio år nu. Gjorde till och med ett utbrytningsförsök för 7 år sen - men det kändes fel att splittra familjen, så jag vände tillbaka.
#2 Vi delar smma längtan, och jag är på vägatt uppfylla den! Vi planerar att flytta ihop med en annan familj (och sen fler) och starta enekoby.
Får se när det blir :D

Om du vill använda dig av en trigger så skulle jag rekommendera att du inte använder dig av en sak. Det är bättre att du visualiserar något eller tecknar något med händerna eller liknande. I allafall att du använder dig av något som alltid är med dig.
Jag skulle också inte vilja skölda mig när jag är på väg att göra en ritual för då skulle jag vilja hålla mig så öppen som möjligt, självklart beroende på vad jag ska göra då såklart.
Jag skyddar mitt hem. Nästan varje gång jag städar så passar jag också på att rena mitt hem från stagnerad energi och annat jag inte vill ha omkring mig. När jag är klar med det så brukar jag lägga ett beskydd. Då brukar jag bara visualisera och rita pentagram i luften vid dörrar och fönster. Jag är väldigt förtjust i både folkmagi och hoodoo så jag har allehanda saker nergrävda i min trädgård för beskydd :-)