Barndop./en medsyster
Hej igen alla ,nu tänkte jag bara höra om någon av er har varit med om ett barndop inom Häxsed?
Jag har en medsyster som nu till sommaren skall döpa sin dotter och kom till mig i dag och ville att jag skulle dels sy dotterns dress i lavendelfärgat med dess blomster i samt att jag skall vara ett av elementen vid cermonin.
Visst är det en stor ära att få deltaga men dock första gången för mig så jag skulle bara vilja höra om någon annan varit med på ett sådant dop.
BlessedBe/Hias

ja på sätt och vis har jag varit med om något sådant…fast dop har väl mest med kyrkan att göra och det jag var med om kallades för namngivningscermoni. Det var på förra beltane och vi var vid en tjärn i göteborgstrakten. Vi var kanske ett 50 tal människor. Några kände varandra men ingen kände alla. När det var mörkt och ugglan hoade så hölls cermonin. Barnet visades upp av föräldrarna inför gudinnan och guden och vi sjöng lite. Innan cermonin avslutades så fick alla viska något i bebisens öra eller lämna en liten gåva. Det var ungefär så det gick till kram tindra

finns en del att läsa om det. (jag som alltid tjatar om böcker..)… men jag antar att det varierar en hel del beroende på vilken tradition man tillhör…
Vattenösning på barnets huvud är en gammal nordisk sed, så det kan göras.
Knäsittning hos fadern är också gammal sed. Barnet tas upp i knät av fadern som då visar att han accepterar (eller, erkänner, som det var en gång i tiden) barnet som hans.