Katedralen i Amiens

Mmm verkligen. Det uppochner-vända pentagrammet är (har varit?) min makes släkts bomärke, vilket är lite intressant med tanke på att några av dem var inkvisitatorer för lääänge sen.

Mycket intressant, katedralen är från tidigt 1200 tal så det är kanske inte så konstigt att gamla symboler fortfarande var starkt förankrade.
skulle kanske berätta att förr när katedraler och kyrkor byggdes så gjorde dessa byggverk under tvång….bybor tvingades av högre prästeskap att bygga på sina gammla heliga platser medan prästerna stod bredvid och predikade hotande om djävulen och satan, nervärderade deras gamla hedna tro osv…de som byggde gillade inte dessa predikningar utan ville beskydda sig och byggde in skyddssymboler som här t.ex ett pentagram…man kan hitta dessa pentagram på dopfuntar, kyrkofönster, gravstenar osv….men också många andra symboler och Gudinnebilder/Gudar
Vilket underbart arbete…vackert

Ja vad intressant Lady-Oona.Ja kyrkorna byggdes ofta på kultplatser.När inte folk gick till kyrkan utan fortsatte vallfärda till sina kultplatser byggde prästerskapet kyrkorna på kultplatserna.Smart drag av prästerskapet.Därav ligger väldigt många kyrkor på Lejlinjer har jag fått vetskap om av slagrutefolket.

Hedna tron smög sig allt in i allt.
Jag minns slutet på en berättelse, där en prästinna log för sig självnär hon såg Jungfrumaria och Jesubarnet.
Modern kommer alltid att finnas, till kyrkans förtret.
#5 är det Avalons dimmor du menar? När Morgaine inte längre kommer in i Avalon och inte vet vart hon ska ta vägen reser hon till klostret i Glastonbury, och får se en staty av Maria. Det är en väldigt bra bok tycker jag, helt klart läsvärd för alla häxvänner. Men scenen är förstås tagen ur en filmatisering, jag tänker på miniserien fårn -01