Trädgårdstankar...
Ute faller snön men vad gör det? Jag går i ljuva vårliga trädgårdsplaner! Tror jag äntligen har kommit på var och hur jag ska anlägga min blivande häxträdgård.
Med häxträdgård menar jag en särskild avgränsad yta med magiska medicinalväxter och kryddor. Bredvid mitt växthus har jag en ful stor rabatt med perenner och medicinalväxter som jag liksom bara kastat dit i väntan på att placera dem vackrare någon gång. Jag ska ta upp de växter jag vill behålla och jordslå dem i en tillfällig rabatt så länge, och så ska jag anlägga min nya häxträdgård där den gamla rabatten låg.
Min magiska plats ska vara omgärdad av ett vitt staket och en liten grind. Det är viktigt att man går IN i trädgården, att den är en särskild plats.
Där innanför ska mina häxväxter bo och så ska jag lägga någon slags stenbeläggning där också så att man kan ställa dit ett bord och ett par stolar. Kanske låter jag ett hörn av "rummet" bli ett plank istället för staket, som vindskydd och insynsskydd.
Nu gäller det också att försöka komma ihåg vilka växter jag redan har, och vilka jag ska köpa som fröer och så under våren. Varför skriver jag inte ner saker bättre?? Har iof gamla fröpåsar som borde ge en hint, men ändå. Jag VET (nästan säkert) att jag har:
- malört
- libbsticka
- isop
- läkemalva
- kungsmynta
- johannesört
- nyponros
- daggkåpa
- timjan
- citronmeliss
- humle
- ålandsrot
- vänderot
Sedan får vi se vad jag ska införskaffa.
Snälla, berätta, hur ser era häxträdgårdar ut? Eller häxbalkonger? Vilka örter kan ni inte leva utan? Det kommer en temavecka/månad? som ska handla om magiska och medicinska örter längre fram, men det är kanske lite tidigt ännu.
Kram Iram

Så härligt att läsa, har också drömmar om en RIKTIG inhägnad häxans trädgård! Myskmadra, vinruta, gurkört, åbrodd,renfana, kyndel….

Iram! Du har knappast timjan utan möjligen hade. Det är väl backtimjan eller stortimjan du har som är härdig där du bor. Vanlig timjan eller kryddtimjan är inte härdig i våra trakter och är föresten oftast kortlivad även i Skåne.
Bland mina växter i visningsträdgården som har använts i olika magiska sammanhang finns väl några hundratal olika arter
Backtimjan växer hos mig i zon 7. Men jag har många ettåringar.
Ett tips att komma ihåg hur det ser ut och vad man har är att ta kort.
Jag fotar hejvilt på våren, sommaren och hösten. Men ska även jag få ordning på örterna. även om jag vill ha en del ska jag rör vid dem när jag paserar och kan känna doften.
Kan ej vara utan Libstickan, Ringblommor, citronmeliss, Basilika, Myntor, älgört….
Vandra i Ljus å Skönhet

Jo jag vet att timjan knappt är härdig, men det har min planta tydligen inte fattat. Jag är säker på att det är kryddtimjan, och ändå har den kommit tillbaka i minst 3 år i rad. Dock blir den mindre för varje år, även om den brukar repa sig framåt sommaren. Kanske kan dess relativa överlevnad bero på att jag har sandjord och att min nuvarande kryddrabatt är upphöjd plus att det är snö här varje vinter.
Ohh jag med! Vill ha trädgård och vår NUUU!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ojdå.. undrar vilken zon jag bor i?

bor man i "fel" växtzon…får man använda sig av zonterapi!;) Ähh…men man kan lura växter ibland så att de tror att de kan leva fast de egentligen inte kan det!!! Vi har en hickory! Det ska inte gå i våran zon!:)

# kan ju svara direkt att du bor i zon 6 eller möjligtvs 7….boden är lååångt norrut…*S*
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

#8 hehe ja jag har ju avancerat till luleå ny fast det är ju inte mycket bättre

Nog går det stt trolla med växtzoner. Jag bor själv i växtzon 6 och nog odlar jag växter för zon 2 och jag har också provat växter för zon 0-1 och något år gick det. Nu brukar man prata om växtzoner när det gäller vedartade växter. Perenna växter klarar sig oftast bättre, men blöta höstar och vintrar dödar åtskilligt mera än kalla vintrar.
Kryddtimjan brukar räknas som halvbuske. Den vill ha väldigt torrt, magert och väldränerat. Kalkrik jord förbättrar härdigheten åtminstone med en växtzon och särskilt genom att avmogningen startar tidigare genom högt pH-värde (bland annat genom att det binder kvävet som gärna påvrkar växten att växa längre än vad som är hälsosamt).

Jag älskar min trädgård! Min örtagård är mysig tycker jag men inte klar, lite gott och blandat, blommor och örter mm….
I vår blir det ett nytt land, vid husväggen. Ålandsroten jag fick av Iram trivs inte där jag satte den.. ska ha massor med ringblommor (behöver till salvan). Ska sätta solrosor där också och lavendel. Jag är så stolt över min lavendel!!
Ny har jag en hel del frön som jag har bytt till mig av snälla häxor här! Ska ladda och försöka få ner några i jorden!
MVH Isnornin

#10 visst går det bra…bodde själv i zon6 för nåt år sedan och odlade det mesta då oxå…..en del blev till o med bättre tack vare det myckna ljuset!
Och med den ickevinter vi haft hittills så tvivlar jag på att något överlever tills våren….

Ramslök. (Allium ursinum) i folkmun:ramsk,ramma,brigittaelök,björnlök,munklök.
Ingen växt på jorden är så verksam och renande för mage tarmar och blod.Enligt Maria Trebens bok.Hälsa ur Guds Apotek.
Den växer vilt hos mig.Har bladen på smörgåsen och i salladen.
Det luktar vitlök på våren hos mig De vilda djuren äter den när de behöver renas från mask.Hör av dig om du har humusrik jord och vill ha.

#13 jaaaaa tack! jättegärna!
#13. mycket intressera av ramslöken,
Vandra i Ljus å Skönhet

Kul.Jag har inte kikat ännu men den har nog redan kommit upp.Frågan är då hur jag bäst skickar den??

fuktigt papper i en plastpåse….brukar funka….och om blad och sådntär ömtåligt…ner med påsen i en hushållsrulle och skicka som brev…*S*
Min häxträdgård ligger i anslutning till min altan. Jag har ett litet staket runt, mest för att gammelkisse ska känna sig trygg där inne. Jag har i alla fall olika sorters timjan, rosmarin, salvia, röllika, kattmynta, gräslök, lavendel, mynta, malört osv. Brukar också så lite frön och nu väntar jag ivrigt på att paprika, äpple och citronkärnorna jag satte ska komma upp. Jag älskar min lilla trädgård! Kissekatterna håller med mig!

Ja Bran Duir och Asken hm-Maila mig om adressen så kommer de på posten bums.