Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1145 ggr
Tistel-
0

var ska jag börja?

Jag vill lära mej mer!

Jag vet lite om mycket men inte tillräckligt om allt…

Jag skulle vilja veta hur ni alla här på "Häxor" har lärt er det ni vet om att vara just häxa. Några tips kanske till och med?

Jag är så ivrig att lära mej hur allt fungerar =) hihi

Penegarc
0

Ja me, coolt med häxor!!

Devona
0

coolt? är det därför du är här, för att det är coolt?

Bappho_
0

Idag är det rätt så lätt att hitta info och knyta kontakter, nu när det finns internet. När jag var ung och ville lära mig mera så hade inte ens new-age vågen kommit till min lilla stad. Minns när min farmor tog med mig till stockholm och köpte mig min första tarotlek som jag bara hade sett i böcker innan.

Det bästa sättet idag att lära sig massor är att knyta kontakter i forum som detta och e-listor och liknande. Att lära sig från andra är det bästa tycker jag, sen kan man ju läsa böcker och utforska på egen hand. Pröva vad som passar en själv medans man låter sig inspireras av andra.

zeretki
0

Haha, JA det är nog rätt coolt att vara häxa! Skrattande Det måste jag hålla med om. Det är coolt att våga vara sig själv när samhället ser ut som det gör.

Det jag lärt mig och lär mig är om allt möjligt. Hur? Genom att läsa böcker. Jag vill helst få tag i gamla böcker om seder och bruk, om hur man använde örter och växter förr i tiden. Och om andra kulturer… Sen lär man sig av livet.

Ljusalv
0

Hej Tistel_ det bästa råd jag kan ge dig, är att undersöka olika traditioner, tex wicca eller traditionell häxkonst. Numera finns bra böcker på svenska, vill du veta mer om wicca kan du läsa Cunninghams bok - Wicca för den självständiga utövaren. Traditionell häxkonst - Dannie Druehylds häxans handbok (kan vara svår att få tag i, men finns ibland på Tradera eller något antikvariat). Lycka till!

Tistel-
0

tack för tipsen =)

Jag läser det mesta som jag kommer över och har för tillfället cunninghams bok hemma på lån! Jag har varit intresserad i ca 10 år nu, men har aldrig riktigt kommit igång… Vet inte varför men de senaste månaderna har det cirkulerat mer o mer i mitt huvud =), Jag är extremt nyfiken på örtmedecin och liknande, har flera böcker hemma!

Jag vet att det tar tid att lära sej men som sagt, jag är nog lite för ivrig =)

Bappho_
0

#6 Du borde kanske börja praktisera med andra.

Tistel-
0

#6 jag känner ingen, I´m all alone =)

Men visst det är ju det bästa sättet…

Rihid
0

Visst är det bra att läsa saker och söka inspiration och information… men jag har lärt absolut mest av att göra, göra, göra…. experimentera, utforska, skapa egna ritualer, göra misstag och trilla runt… anteckna vad som fungerade och vad som gick snett… och sen fortsätta experimentera…

KlaraStjarnljus
0

Jag minns inte hur jag kom att vara intresserad av att jag skulle vara just häxa, men det livet stämmer så bra in på allt jag redan var och gjorde, så det var bara att utveckla och lära sig. Läsa, läsa, lära, lära, utforska inom mig själv och utanför, det finns inga gränser för hur mycekt man kan upptäcka!

Min farmor har alltid varit intresserad av Schamanism och mycket annat alternativt (för henne: alternativa behandlingssätt och terapi, samt intressen för en del ockulta ting hon upplevt och tror på), och jag brås mycket på henne med öppna sinnen, känslighet och överhuvudtaget…. Hon har aldrig påverkat mig direkt, inte som barn, eftersom vi aldrig pratade om sånt då, jag träffade henne inte jättemycket, hon och mamma är inte världens bästa vänner, och släktmiddagar är inga ställen att diskutera sånt som andra inte tror på med sitt barnbarn…

Men såhär i efterhand har jag och min farmor insett att vi har en hel del gemensamt, som jag även har upptäckt att min pappa har, fast jag aldrig pratat med honom om "sånt" innan vi vakade tillsammans när min mormor låg för döden. Där ser man hur nära man kan stå sina släktingar utan att ens veta om det… Nog svamlat om det, hoppas du fick ut något av mitt svar!

madland_se
0

#2 "coolt? är det därför du är här, för att det är coolt?"

Om den där meningen är tänkt att läsas i den bemärkelsen i vilken jag tolkar den hör den mindre hemma här än den person mot vilken den var riktad.

Jag tycker också att häxor och magi är coolt, förutom att det är intressant och en hel rad andra saker. Coolt är det!