Andre, kropp och själ
Jag och min vän satt och pratade lite idag och började av någon aledning får för oss att försöka "reda ut skillnaden" mellan dessa och vad de egentligen är. Så nu undrar jag hur ni ser på dessa aspekter? :)
Jag resonerar som så att själen är det som finns med dig i varje liv eller som "alltid finns" så att säga. Kroppen är då "köttet" du består av och anden är den du är i det här livet om ni förstår hur jag menar? Din ande dör aldrig för din anda kan leva kvar efter du dött som spår av det du gjort i ditt liv. Anden är det du tänker gör och ja, helt enkelt den du är. Anden och själen är bästa vänner (jaa kroppen oxå men på ett annat sätt. mer som förvaringslåda) och byter kunskaper med varandra som anden utnyttjar i det här livet och som själen tar med sig till nästa. typ så.. förstår ni? :)
Sen kom vi in på en diskussion som min vän hade haft med några andra vänner kvällen innan om vart själen sitter och dom menade på att dom ttyckte den satt i hjärnan. Själv sa ajg nått som jag tyckte var oerhört klokt och målande ;)
"kroppen är CD-spelaren, hjärnan är CD-skivan och själen är musiken" även om cd-skivan eller cd-spelaren inte fungerar så lever musiken alltid kvar utanför om ni förstår hur jag menar :)
jaa, det var några små tankar så här på torsdagkvällen.

Jag tycker också det låter som en bra förklaring av ande, kropp och själv. Lika med cdspelaren :) för musiken finns ju där även om inte kroppen och hjärnan funkar.
Själv tror jag inte själen sitter i hjärnan.. det känns mer som att den skulle sitta magen eller som ett energifält runt kroppen. Men anden kanske sitter i hjärnan då.. hehe svåra frågor

Ja, jag ser inte heller själen som "placerad" nånstans i kroppen. Den mer bara är :) Som musik!
litet sådär på en ingivelse, anden sitte ri huvudet o själen i bröstet ^^
men ärligt talat vet ajg itne om man kan särskilja på själ o ande…… hjälp, nu måste ja gju tänak över detta också ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag läste nyligen någonstans någonting jag tyckte kändes rätt, åtminstone för mig som tror på reinkarnation:
Anden är den del av dig som består, och som är en del av "alltet", av kosmos. Den är alltid en del av dig, i alla inkarnationer och former du kan tänkas existera i. I anden kan intryck från tidigare inkarnationer lagras, men du är inte medveten om dem. Däremot kan de fortfarande påverka dig. När du lärt dig allt du behöver lära dig återgår anden till kosmos och du blir ett med alltet.
Själen är personlig, din livskraft, och dör med kroppen, även om den kan dröja sig kvar en liten stund efter det att kroppen biologiskt sett är död. För varje gång du återföds skapas en ny själ ur din ande, och tar plats i din nya kropp eller form. Utan själ är kroppen en klump med fläsk och benbitar bara. *urkar lite*
För mig känns den definitionen helrätt, vilket naturligtvis inte betyder att den ÄR rätt utan endast att jag tycker den är rätt för mig. ;)

Alvljus: det är precis så jag tänker, fast tvärt om! att anden är det som dör och själen som alltid lever vidare. 

" Under insamlandet av jordiska skatter, glöm inte det viktigaste Du äger, Din odödliga själ"