Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 3549 ggr
Thistle
2007-12-29 16:18
0

Altare

Hej.

Jag har tänkt en del på altare för att jag gillar att pyssla med dem och göra altare för olika ändamål. För ett litet tag sen hade jag ett altare i varje vädersträck och det var så coolt hur balansen i mitt liv ändrades när jag gav lite tanke och uppmärksamhet åt elementen. Jag blev tvungen att ta bort altaren för att vi möblerade om och fick in lite nya möbler. Jag har funderat på olika sätt att göra altare, om man inte har plats, är trångbodd eller delar lägenhet med någon annan. Har ni några roliga tips på lite udda sätt att göra altare?

Tycker ni att man kan ha ett altare på ett bord eller en byrå där man använder en del av platsen till annat?

Har ni kännt att ni behöver vara ovanligt kreativa någon gång för att få plats eller för att få era altare att funka?

Ett av mina något udda altare består av en badrumshylla i guldmetall som jag hittade i ett soprum. Den har rätt fina mönster och lite konstig botten med små hål i eller ett rutnät. Jag har fyllt den övre hyllan med torkade blommor och blad i rött och har en afrikansk kattstaty dedikerad till Bast där, en liten grön värmeljusstake, en glaskatt, en "onintment jar" i rosa sten och en  aromalampa med en katt på. På den undre hyllan har jag olika burkar med rökelse.

Berätta om era idéer, det är så skoj att höra! Jag har tyvärr ingen kamera annars hade jag satt in en bild.

Kram på er/ Thistle

Simuala
2007-12-29 16:29
0

jag har helst rent och städat, dvs, inga andra prylar och sådant runt mitt altare. Och golvet runtomkring. Det fungerar för mig. Du kan ju prova om det fungerar för just dig att ha ett altare på en plats som används till andra saker också.

Min altarplats, den jag har inomhus som alltid är uppe, är kanske lite udda, men mycket praktisk. jag använder en gammal skolbänk, en sådan med lock. då kan jag även lägga saker inuti. Fungerar jättebra för mig. Skrattande

Hennum
2007-12-30 17:56
0

jag har inget speciellt altare, pga platsbrist. utan jag har mina grejer mitt bland alla andra saker, iofs så har jag en egen hylla ovanför min byrå hemma hos mamma, som är lite som ett altare… hos pappa så står sakerna ovanpå en liten bokhylla…

längtar tills jag flyttar hemifrån, då ska jag ha ett "riktigt" altare. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

lightseeker
2007-12-30 19:49
0

jag har en spegelbyrå, som har fungerat som altare, med madonnor, änglar, foton, ljus mm, långt innan jag ens insåg vad jag höll på med. Det fanns bara ett sådant inre behov, av att kunna ha en plats som kändes fridfull.

Nu, på senare tid, har jag också en plats för offer och tillbedjan, på min uteplats, men även den fungerade i flera år, som en mötesplats för mig och småfolket, inte hade jag en aning om att det kunde ses som ett altare, men nu har bilden blivit tydlig.

Det är underligt, tycker jag, att man följer de inre behov, utan att benämna vad det är man sysslar med. Sedan när man börjar prata med andra människor, så blir man medveten om att det är just altaren, eller platser för tillbedjan. Jag tror att det är ett medfött och inbyggt behov i oss och inte alltid ett inlärt beteende.

sir_of_dark_lands
2008-01-01 03:35
0

Jag har mitt sängbord som Altare med ljus och kristaller, det ända som jag har som är ''andra grejor'' är mitt glas med vatten

men det kan jag ju bara ta bort. Jag tycker att det är ganska bra att ha altaret bredvid sängen så att man kan ligga och titta på sina saker och fånga upp kraft innan sänggåendet .

Ha det bra, Axel !

Bappho_
2008-01-02 17:35
0

Jag har altaren lite överallt, både inne och ute. Har man platsbrist så kan man göra små hyllor att ha på väggen där man kan ha en bild på en viss gudinna (eller vad man nu vill) och små värmeljus.

Thistle
2008-01-08 23:07
0

Vad kul att höra lite tips om hur andra gör och vad man kan hitta på om man är kreativ.

Jag har hittat ett träd som står på en ganska klippig backe, det är rätt nära en skola och några bostadshus men skolan verkar vara stängd eller så är det bara tyst för att det är kväll vilket är troligast. Där brukar jag sitta och totta på himlen och ibland får mina katter följa med och springer runt och leker under tiden, sånt gör mig glad.

En gång när jag var på väg hem så hörde jag en del röster och trummande, som afrikanska trummor ungefär, och det lät som om folk sjöng. Det kom från i närheten av skolan men jag vågade aldrig gå upp och kolla för att jag tänkte att de kanske vile vara ifred.

[trumman]
2008-01-10 15:54
0

#6 Tro mig, folk som trummar är oftast VÄLDIGT öppna för sällskap - så nästa gång du hör trummans sång: gå dit och hör vad den vill!

Sofielunsen
2008-01-31 10:56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag had ett altare när jag bodde hemma, men nu när jag har flyttat så är det svårare med det.

Dels för att jag har en sambo som är "icketroende" som man kanske kan säga haha och dels för att jag har två katter som följer efter mig till varje rum jag går :P

Sambon kan jag mycket väl övertala och säga att det här är min plats och den rör du inte. :P Men katterna är svårare, är så svag för mina älskade pojkar och om jag stänger en dörr om mig så står de utanför och jamar och piper tills jag öppnar och de får vara med.

SÅ! Tam-Ta-Dam! Jag hittade i mitt förråd en "gammal" indian påse/väska som jag köpte i spanien för år och dar sen, och eftersom jag ändå känner mig starkare utomhus och så tänkte jag packa ihop en liten "altarväska" till mig själv. Tänkte ta och klippa till ett gammalt lakan som underlag och sen helt enkelt plasera mig där det känns bäst.

Är faktiskt väldigt stolt över min kompromiss med karln och djuren i min omgivning där ;)

isnornin
2008-01-31 11:26
0

Jag har ett bord i mitt häxkök som jag brukar pynta lite.. min katt gillar att vara på bordet, hon ligger gärna på tarotkorten, mublerar om lite bland stenarna ibland men har inte haft sönder något , peppar peppar, 7, 9 13! Det ligger en fjäder där på ett fat, hon luktar lite på den ibland, mer är det inte… Jag har lagt in bild här någonstans i andratrådar… ska leta efter dem:)

MVH Isnornin

isnornin
2008-01-31 11:28
0

under tråden skuggorns bok?, och…

MVH Isnornin

isnornin
2008-01-31 11:30
0

Bytes-Ett par bivaxljus? där finns också en bild på mitt altare…

MVH Isnornin

Iram
2008-01-31 11:32
0

Gulligt altare, och Isabella såg ut att platsa bra där. Men det är klart man ska ha en svart katt på ett riktigt häxaltare!

isnornin
2008-01-31 11:34
0

Haha, ja hon gillar att vara där, hon sover där på kvällarna:)

MVH Isnornin

BiGavia
2008-01-31 11:44
0

Har haft en hög byrå som altare och ett annat bord. Mina katter vill alltid  inta mina altare och när jag flyttar på mej, är platsen inte intressant längre.

Tycker det låter intressant med en påse.

Vad har ni på era altare? 

Jag har haft ljus, skål och blommor och eventuellt bild på djur/natur. Är altarlös för tillfället.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
2008-01-31 12:03
0

Jag håller på att fixa mitt nu… har bara en vit liten duk som jag fick av mormor, som är viktig för mig, ett fat som är stjärnformat dår har jag rökeksehållare, olika stenar, salt och fjäder. 3 krukor med frön somm jag har satt. Mina tarotkort och ett fint ljusfat med sol på som jag köpte på dagcenter. Foton, kvistar, ljus, örter, hästsko,sjöstjärnor…. Är inte klar men vissa av dessa saker brukar få vara där förjämnad…

MVH Isnornin

[trumman]
2008-02-01 10:54
0

Har inga bilder på mitt altare, och sånt får jag int snacka om heller, men jag hade en stor del av altaret PÅ MIG då jag gifte mig, så ni får se en bild därifrån istället :)

isnornin
2008-02-01 11:17
0

#16 Vackert!

MVH Isnornin

[trumman]
2008-02-01 14:19
0

Ja visst är det en underbar bild! Tror det var min bror som tog den.

Det är nog inte alla som har haft björnklor, ormskellett och penisben från räv på sig på sitt bröllopp! ;)

isnornin
2008-02-01 14:38
0

#18 Det tror jag ändå inte…. Jag hade pengar under mina skor och smycken som min mor tvingade mig att ha på mig:)

MVH Isnornin

[trumman]
2008-02-01 15:17
0

Pengar under skorna? Var gör man så, känner inte igen det.

sir_of_dark_lands
2008-02-01 16:19
0

underbart ormskelett <3 så otroligt vackert !

[trumman]
2008-02-01 16:31
0

Ja visst är det, och mycket kraft-fullt!

Det är en s.k. naga-mala som jag fått i Nepal. Det är endast shamaner som använder dom. De är väldigt speciella.