Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 4840 ggr
sunflower123
0

Renande rökelse?

Jag ska rena mig och mitt hem från dåliga energier. Vad för örter använder jag mig av och hur gör jag denna rökelse själv, hemma?

Var köper jag en bägare och ett eldnings/rökelsekärl?

sunflower_

trampolin
0

Salvia brukar jag använda, de går att köpa i bunt som man tänder på direkt och fimpar när man känner sig klar, och kan användas många gånger. :) *kram* De brukar gå att köpa på tex hälsokraft.

skogsgubben
0

Som trampolin redan nämt så är salvia en bra renare. Under fliken länkar finns det nätbutiker där man kan köpa bl.a. detta. Salvia kan man även köpa på de flesta new age butiker och i vissa hälsokost.

För oss nordbor är en en kraftfull renare. Något man lätt kan gå ut i naturen och plocka. Saker och ting behöver inte kosta pengar. Naturen ger oss det vi behöver helt gratis.

Astrina
0

#2 Jag förstår inte riktigt.. Ska man elda kvistar, grenar eller barr? Kanske är det inte så noga? Hur brukar du göra?

fridelfina
0

"För oss nordbor är en en kraftfull renare"

Fick läsa flera ggr för att hitta enen i meningen, undrade om vi verkligan hade salvia i skogen? Fundersam

Ja, vad är det på enen man använder och hur? Barren kanske? Eller en hel kvist?

Hannifer
0

Jag har använt torkade enbär som jag stötte i en mortel.

Hannifer
0

Andra bra reningsrökelser är frankincense, benzoin och sandelträ.

Iram
0

Men en liten varning bara; bränn inte en om du är gravid. Den kan framkalla missfall!

isnornin
0

#7 Vad ska man inte bränna om man är gravid?

MVH Isnornin

Iram
0

En, alltså busken EN. Knäppt namn, det blir så lätt fel när man skriver det. hahaha

isnornin
0

#9 ok.. ja skumt namn….;) Nu har jag varit vid källan. nallade en liten kvist, håller på att städa. Ska jag bara elda upp den som den är?

MVH Isnornin

trampolin
0

Jag har också hört att man inte ska använda salvia när man är gravid heller! Det hade jag glömt, men jag är inte gravid som tur är.

isnornin
0

Jag fattar inte hur ni menar med salvian, ska den vara färsk? torr? Berätta lite mer!!

MVH Isnornin

skogsgubben
0

Ja En ska man vara lite försiktig med om man är gravid. Helt rätt Iram. Enbär används i en teblanding om man vill avbryta sin graviditet och få igång menstruationen igen.

Salvia används bäst torkad.

isnornin
0

Jag hade lite En i öppnaspisen, värsta fyrverkeriena!! Du menade väl att man skulle elda upp allt barr + kvist????

MVH Isnornin

skogsgubben
0

Det är vanligast att man använder sig av bären.

isnornin
0

haha det var inga bär på min kvist;) men det gör inget, får ut ocg plocka i morgon:)

MVH Isnornin

Astrina
0

Då är det alltså inte kvisten jag ska ge mig på utan bären..     Skrattande

[trumman]
0

Ene-barren anväder jag. Torkade, de färska sprätter och knäpper för mycket.

Aldrig gjort rökelse av bären - de kryddar jag brännvinet med ;)

Iza_the_cat
0

Salvia finns även som rökelse

Detta använder jag för att skrämma bort mardrömar i min sons rum varje kväll vid sänggåendet

Kram iza

varulven
0

Så vitt jag förstått så är enbären och rötterna från enen det som används rent medicinskt, medan barren är vad som används dom rökelse :)

en liten parentes bara: när kådar träden?? våren?

[trumman]
0

#20 Kåda kommer ur tall och gran då de är skadade. Är min favoritrökelse!

Doftar underbart på kolet, och tallen är en stark hjälpande.

skogsgubben
0

Bären används också som rökelse. Lättast blir det om man krossar bären något.

Men visst barren kan man också använda. Barrträd över lag har renande effekt.

Bappho_
0

Jag har också använt spån från En på rökelsekol. Jag håller på att snida runor i En (ett evighetsjobb) och då spar jag allt spån i en burk som jag sen blandar in i olika rökelser.

Andra växter man kan använda sig av vid rening är Kvanne och Nejlikrot. Speciellt om man ska rena från negativa andeväsen.

isnornin
0

Ett jätte intressant ämne tycker jag! Vad roligt med så många kunniga häxor innom området!

MVH Isnornin

varulven
0

#21 jahaja, jag trodde det hade nått samband med lövtradens savning eller nått :) men dåsa, då får man väl kolla efter skadade träd helt enkelt… fast det är kanske dumt att ta koda från dom då?

Astrina
0

#23 Hur använder man rökelsekol? Använder man bara kolet, och som i ditt fall enspån eller behövs det något mer? Är så sugen på att prova.

Bappho_
0

Jag brukar alltid använda myrra, olibanum eller frankincense som bas och sedan blanda in torra örter. Är man utomhus är det inte så viktigt vad man lägger på, men är man inomhus så vill man inte bli direkt kvävd av röken, vilket man kan bli av vissa saker.

Minns när jag var yngre och fick för mig att lägga på tonkaböna på kolen. Fy sjutton, kunde inte gå in i lägenheten på hela dagen, urk!!!

Astrina
0

Haha! Ja, jag antar att det inte är så krångligt och förvirrande som jag tycker att det låter.

Bappho_
0

Det blir väldigt rökigt med rökelsekol, inte alls som rökelsepinnar och liknande. Så bor man tillsammans med andra så finns risken att de inte blir så glada :-)

Astrina
0

Bra att veta, tack! Då tror jag att jag föredrar pinnar inomhus och kol utomhus.

[trumman]
1

#29 Mmm.. men det beror ju på om man bränner rökelse för heligt ändamål och andligt arbete, eller för att göra andra glada ;)

Respekt är en dörr som funkar bäst då den kan öppnas åt båda hållen.

[trumman]
0

#25 Ta med respekt, och lite från varje träd så är det inget problem.

LailaBaba
1

Att ta kåda skadar inte trädet, inte heller att ta tex. björknäver, eftersom den yttre barken består av döda celler. Det man inte får skada är basten, alltså innerbarken på trädet. Där sker tillväxten och näringstransporten från fotosyntesen. Skadar man den för mycket kan trädet torka och dö. På våren då träden savar är de förstås mest känsliga, på vintern kan man knipsa av grenar och såga lite om man är försiktig. Jag brukar spara äppelkvistar när jag beskär träden nu på senvintern. De ser ofta ut som trollstavar utan att man gör nåt med dem. Sen tackar jag alltid trädet för gåvan och tar aldrig mer än jag använder.