Angående månklubb
Jag har funderat lite kring det här med månklubben - vad sägs om att ha "träffar" när det är fullmåne? Eftersom det var fullmåne igår och det kan vara kort varsel för en del så är mitt förslag att ha nästa möte nästa tisdag (29/1) och därefter följa fullmånen så gott det går. Förslag på tema till nästa gång har jag mångudinnor. Till de nästkommande träffarna kan vi väl försöka bestämma i slutet av ett möte eller fram till någon vecka innan. Vad sägs?
Och kanske att det går att fixa månen som en grupp bland rubriker? Där vi kan lägga allt som har med månen, månritualer osv. Det skulle iaf jag gilla 

Jag tycker det låter bra:)
MVH Isnornin
Det är en kanonidé, att träffas och jobba tillsammans gör arbetet så mycket starkare.
På det forum jag är med och driver (sveriges största om shamanism) har vi under 2 år nu ordnat s.k. Fullmånemöten.
Då träffades de som kunde ansikte mot ansikte men alla som var med, var man än var i sverige (och norge och finland), var med att resa, shamanskt eller hur man nu kunde, med samma Intention, från samma tänkta plats i andevärlden.
Medlemmarna fick skicka in Intention/Mål och de valdes slumpmässigt ut vilket av dessa som skulle gälla för varje fullmåne. Sen bar det av!
Efteråt rapporterade man in vad man varit med om, vilka svar man fått och vad man sett i en speciell tråd på forumet. Det roliga var att några rapporterade då t.ex. in att de sett "den och den" personen göra "det och det" vid platsen i andevärlden där vi reste ifrån. Och det stämde med vad den personen gjort!
Några hade sett vad slags djur som följde med en viss människa, och det stämde. Så var det givetvis mest individuella upplevelser, men det var ju de som var så klockrena som kristalliserades ut.
Nå, det var lite om det vi gjorde (för det rann tyvärr ut i sanden till slut, medlemmarna visade mindre och mindre intresse tyvärr så jag tappade sugen och la ner) som inspiration iaf till er som vill hitta på ngt!
Det funkar - det är bara att ordna så löser det sig!

Jag tycker att det låter som en bra idé, så kan man planera lite bättre. Jag har legat med influensa och varit sjukskriven i snart två veckor och inte alls känt för att sitta vid datorn, så jag har nog missat en hel del över huvud taget den senaste tiden… men iallafall, bra initiativ!
Tänkte bara påminna om att det är tisdag imorgon…. Vilken tid har ni lust för ni som är intresserade?? Tema mångudinnor är tanken..

Vilken bra dag att börja, 29 januari - då har ju Diana namnsdag. :)
#5 Det var inte tänkt så från början men jag har sett det jag med. Jag håller med dig, kan ju inte bli bättre!

Vad bra att du påminnde om det:S
MVH Isnornin
Hur ska vi göra å? Försöka träffas så mycket IRL som möjligt, eller bara sitta framfär skärmen som vanligt (låter lite tråkigt va?)
Vad är sagt (som jag missat) ??
Det är det som är syftet med den här månklubben - att eftersom vi är utspridda över landet kan vi ändå "träffas". Måhända att det är tråkigt men det har fungerat hittills 
Jag tror inte du har missat något, all information finns här.

Det blir roligt!
#10 Rätta takter! Eftersom vi inte har kommit fram till någon tid utser jag mig till enväldig bestämmare och säger kl. 21. Är det en bra tid?

*Fniss* en bra tid om mina trollungar har somnat då. De har blivit så kvällspigga efter jullovet och har fortfarande svårt att komma till ro på kvällarna. Ikväll höll de på i två timmar innan de till slut somnade. På morgonen är de dock svåra att få liv i, de vill bara ligga och sova under täcket.
Jag kommer så fort jag kan med nån mångudinna i tanken.
Kanske bör tillägga till de som inte vet.. Ingen förkunskap krävs, vi är alla noviser och läromästare.

Några här?
Jag är här. Hej, hej!

Hoho hoho jag är här

Dubbel dubbelt Hej Astrina Hej Bappho!
Två Coturnix likamed dubbel glädje!

Hej alla! Första gången för mig. :-)
Hur ska vi börja detta då måntro?

Det blir dubbelt vad jag gör lite bekymrande… jag läste i min nyfunna häxans handbok om Gudinnan Birgitta, har jag aldrig hört talas om…däremot har jag givit min förstfödda namnet Diana.
#19 Vi har träffats 2 ggr tidigare och känt oss fram. Såvitt jag vet är det bara Fridelfina som har tidigare erfarenhet.
#21 Vad stod det om henne?

Hon är inte här ännu. Kanske har de små kottarna inte somnat ännu.

Gudinnan Birgitta är väl den keltiska gudinnan Brid/Brighid.

hej, nu är jag tillbaka från föräldramötet, vad händer här då?
Så har jag oxå uppfattat det. Det är först på senare år jag har börjat utforska Gudinnans olika namn och ansikten, tidigare har hon talat till mig som Hon. Så min kunskap om olika gudinnor är nog mest i ett nybörjarstadium skulle jag tro..
Jag har börjat intressera mig för Isis igen. Hon kom till i tonåren och nu är hon nog på väg tillbaka.
#26 Vi har precis börjat!

Det var en uppräkning av Mångudinnor det stod bara "Hennes namn är Birgitta, Phoebe och den unga Diana.."
25# Så är det såklart! Den är ju översatt till svenska.

Har precis tänt min Isis ljusstake :-)
En mäktig gudinna ändå..
Åhå! Talar hon till dig oxå Bappho?

Lite.

Jag är ingen expert på Brighid, men jag tycker inte att hon är så mycket måne.
Mångudinnor jag tänker på är Hekate, Selene….

Diana, Luna….
Finns det någon speciell mångudinna ni dras till eller är hon bara månen?

#34 Selene, grekisk vad kan du berätta om Selene? Särskild månfas?

Hekate står mig väldigt nära och hon är ju en mångudinna, men min relation till henne är bredare och hon är inte "månen" för mig på det viset.

Jag har läst olika teorier om vilken månfas Selene sägs vara.
Mångudinna för mig är Astarte men hon är väl ingen mångudinna i den bemärkelsen att et är det mest framträdande för henne, eller?
Jag uppfattar Selene som fullmåne..
Lightseeker och Coturnix - är ni med?

Selene är väl den grekiska gudinnan som är månen personifierad. Hon var själva månen på himlen.

Nytt upprop! Vilka är här?

Selene och Artemis identifierades med varandra, så ja, Artemis är en Mångudinna.
Mhmm jag har blivit förvirrad av trippelaspekten med henne, Artemis och ?? Jag har nog inte riktigt förstått det där..

Jag är här! 

jag måste ta hand om min onda rygg nu, jag fattar ändå ingenting om aspekter, hjärnan känns för trög.
jag

Orphic Hymn 9 to Selene (trans. Taylor) (Greek hymns C3rd B.C. to 2nd A.D.) :
"To Selene (Moon), Fumigation from Aromatics. Hear, goddess queen (thea basileia), diffusing silver light, bull-horned, and wandering through the gloom of night. With stars surrounded, and with circuit wide night's torch extending, through the heavens you ride: female and male, with silvery rays you shine, and now full-orbed, now tending to decline. Mother of ages, fruit-producing Mene (Moon), whose amber orb makes night's reflected noon: lover of horses, splendid queen of night, all-seeing power, bedecked with starry light, lover of vigilance, the foe of strife, in peace rejoicing, and a prudent life: fair lamp of night, its ornament and friend, who givest to nature's works their destined end. Queen of the stars, all-wise Goddess, hail! Decked with a graceful robe and amble veil. Come, blessed Goddess, prudent, starry, bright, come, moony-lamp, with chaste and splendid light, shine on these sacred rites with prosperous rays, and pleased accept thy suppliants' mystic praise."
Vackert!

"MÅNGUDINNOR
Mångudinnorna representerar månens tre faser: nymåne, fullmåne och förmörkelse. Dessa faser sätts i samband med modergudinnans tre aspekter. Nymånegudinnor är Birgitta, Phoebe och den unga Diana. Fullmånegudinnor är t ex Isis, Astarte, Diana och Hathor. Den förmörkade månen kan representeras av Hekate"
Ovanstånde hittade jag på http://hemsidor.torget.se/users/i/Iram/gudinnor.html
*fniss* ser ni vad jag ser?? 

Hej fridelfina!
? Nej jag är såå trött, vad är det du ser? Iram?
Hej! Haha ja, jag tror mig se vad du ser 

I sajtadressen jag skrev står det Iram! Är det månne "vår" Iram tro?

Från Häxans Handbok tror jag.

Jo det är hennes gamla hemsida.

Här är den gudinna vi mest arbetat med i månklubben
"HEL
Den nordiska gudinnan Hel styr i underjorden. Hon bor i sin
heliga håla i det brinnande berget, och hon beskyddar dig på resor genom underjorden. Du kan då bege dig genom elden utan fruktan. Hel är dotter till den onde guden Loke, och hon sades vara sällsynt ful.
Hon har även fått ge namn åt "helvetet" och engelska "hell".
Trots detta så förknippas hon även med fruktbarhet, och hon är
förtrogen med gudinnan Freja. Hel är häxornas vän och beskyddare."
från samma sida http://hemsidor.torget.se/users/i/Iram/gudinnor.html

ok, då vet jag det!
Hur arbetar ni i månklubben? Har jag frågat det tidigare kanske…??

Jo det vore bra att få lite struktur som Astrina är inne på i trådens inledning. Och egen grupp i sajten med allt månmaterial samlat.
Ja, jag tror inte det vore så dumt..

Lite stämningsmusik kanske?
http://www.youtube.com/watch?v=N2IO-TNVoU4&feature=related
De hade tyvärr tagit bort Pretenders egen video, men håll till godo!
Hur vi jobbat i månklubben?
Jo, det är ju Rosie Björkman som är tornvakterska i "blåkullatornet" och under den varma årstiden är det möten på måndagar. Hon kallar det för en organisk cirkel, de som deltar är olika gång för gång. Man kommer de måndagar man kan och har lust.

Är det någon som kan ge "sökord" för motsvarande skandinaviska, nordiska kunskaper om månritualer och till månen anknytande Gudar/ Gudinnor?

Hmm… men vad ska vi göra här, nu…. som sagt första försöket för mig.
#67 haha jaa jag känner mig inte klokare jag..

Nej hur umgås man i en tråd? Eller kan vi låtsas att vi sitter tillsammans vid en eld?

Coturnix, tror det är svårt att hitta det.

Hej! Första gången jag tittar in också. Råkade snubbla in här nu så det var bara tur!
Är det förresten någon som vet varför Isis sammankopplas med månen fast hennes huvudbonad bär en solskiva? Det har förbryllat mig en del…

Vi skulle ha använt en chatt istället så det gick lite fortare.

- Kom hit och lägg på lite mer ved! :)
Ja det går så lååångsamt så att elden nästan falnar…men det har sin charm det här sättet också;)

Mötena har en bestämd ram och det finns en talstav/ett enhörningshorn som går cirkeln runt tre gånger varje möte men Rosie utformar också kvällarna efter vad hon känner för.
Första rundan är det presentation och man får berätta lite om vad man har på hjärtat. Sedan är det ofta sång, "dans", trummor, meditation/trumresa där Rosie guidar mm. Efter det brukar talstaven gå andra varvet och vi berättar om vad vi sett och upplevt i meditationen/trumresan. Ibland tas tarotkorten fram, nån gång har vi författat en gudinnesång. Rosie berättar om den sötmedicinskola hon utbildar sig i. Ibland har vi suttit utanför tornet och haft en liten eld som vi arbetat med. Så till sist går talstaven det tredje varvet och alla avslutar med sina reflektioner och tackar dem de vill tacka. Ibland blir det snack efter att själva månklubben är slut också! :)
Jag håller med er. Det blir lite konstigt. Seriöst nu, vad tror ni, kan det här funka verkligen? Jag börjar tvivla..

Men vi skulle kanske kunna snacka på msn? Yahoo? känner också att det blir väldigt svårt att prata! 
Tid tar det också!
#74 Ja!! Det är ju det där man saknar…går det att omvandla hit eller??

eller är det nån kunnig som kan fixa en chatt just för oss?

hmm… visste inte att Isis sammankopplades med månen.

Vilka har msn?

jag
Jag tog bort mitt före jul för att jag aldrig använde det…jag kan tänka mig att lägga in det igen om det är flera som har..

Jag har och min adress står på min presentationssida här på häxor.

Jag har med msn. Min dator är seg just nu så det här är döden. :-)
Isis brukar sammankopplas med månen men jag har aldrig fått klart för mig varför. Men hon är ju en sådan där Gudinna som täcker in det mesta så det är väl därför.

Vi skulle haft ett eget Häxornas "Rune Scape" Eller vad det heter som mina barn tycker är så roligt…
Men att be sajtarbetarna om en egen rubrik för månen och dess aspekter är väl bra?
Jag är glad att ha fått träffa er som här så här ialla fall!
( Plus att det ger en otrolig fart på våran sida!;))

Isis står att hon är moder- och underjordensgudinna på wikipedia
Oki, då tar jag och lägger in det igen. Sedan kan vi göra ett nytt försök :) Försöka att hitta nåt som passar över nätet
men jag tycker ändå att det vore bra att ha månen som en en rubrik här på häxor. Där vi kan lägga inlägg som har med månen att göra..
#85 Jag håller fullständigt med dig!

Denna osynkronisering är riktigt rolig. Det tränar våra hjärnor skulle jag tro.
Nu skulle jag tycka det var roligt att veta vilka som är med oss i kväll även om ni inte skrivit något. ;)
Tråden är hit-tills läst 676 gånger!!!
Ja, jag säger nog godnatt nu.. Tack för ikväll ändå!

#86 Ja, hon har otroligt många aspekter. :-) Det gör henne både intressant och lite svårare att få grepp om.
I Dion Fortunes böcker är fokus på Isis mer den som mörk Gudinna, en samtidigt destruktiv och skapande kraft.

Ser nu att Isis kallades "Moon Shining over the Sea" i den egyptiska dödsboken.

Godnatt Astrina.

#92 Aha, intressant! :)

Sätter min msn på min sida också som Bappho
God natt Astrina!

Godnatt Astrina! På återseende! Tack! ;)

God natt Astrina! :-)

fniss, då gjorde bappho som jag och jag gjorde som hon! 
Håller med övriga, det är ett knöligt forum att "prata" i

Läser just om Isis att hon lärde kvinnorna hur de skulle tämja männen så att de skulle kunna leva med dem :-)

Vilken sida är du inne på Bappho? :-)

det var bra!

just nu på denna: http://www.goddessgift.com/goddess-myths/egyptian_goddess_Isis.htm

Nej, måndyrkare nu måste jag ta och göra rätt för mig, ska boka de sista räkningarna så de betalas innan månadsskiftet!
kram å godnatt på er

Godnatt!

Förresten, nu har jag och Bappho lagt upp varandra på msn så kanske fler kommer till nästa månklubb, det blir lättare att prata då!

Tämja män och betala räkningar… God natt alla.
(tråden läst 773 gånger)

Jag ska också sticka, men det var kul att prata lite. :-) Hoppas vi kan få till det igen under andra former.
Hej hopp!

Satt och läste era inlägg, det var roligt att se vad ni hade pratat om…hade varit kul att få vara med men jag var så trött i går kväll att jag kröp ner redan vid 20.30 tiden.
Såg att fridelfina nämde något om att ha en chat…det tyckte jag var ett mycket bra förslag…då blir det mer som om man pratar direkt till varandra. Ett annat alternativ är msn…ev med webbkamera men jag vet inte hur det funkar med webbkamera om man pratar flera samtidigt …
Är gärna med nästa gång ni ska ha en träff kram tindra

MSN med cam fungerar inte om man pratar flera samtidigt, men det finns ju andra program för webkonferenser och liknande t.ex marratech och sånt. annars fungerar MSN bra :)

Jag klarade inte av att hålla mig uppe, mådde inte bra alls, är inte 100 nu häller… redan vid 20.00 låg jag i min säng med värmd riskudde!
MVH Isnornin