Ritual
Vad gör ni för ritual när ni ska uttala en önskan?
Jag brukar åkalla de olika väderstrecken först. Jag har aldrig uttalat en önskan för egen del så jag är lite osäker!
Tacksam för tips!

Det är så olika och beror mycket på vilken önskan jag har. Oftast komponerar jag nåt nytt som passar till det jag vill åstadkomma.
Det finns massor av olika riter och ceremonier som har med din fråga att göra….läs i böcker, läs på nätet och sedan gör på ditt EGET sätt så får du också bästa resultatet….så är min tro och tanke. Lycka till
Oona

Jag gör spontant det som känns rätt för mig. Oftast så dyker det upp i tanken vad jag ska göra och ha med i ritualen. Jag gör ofta gudinneritualer. Gjorde en senast igårkväll.

Tack för svar :-)
Jag "talar" med min hemmagjorda dragdocka om min önskan. Sen tackar jag för att den lyssnade på mig och lägger in den i sin låda igen och väntar ….
dragdocka? vad är det?

Dragdocka är ett föremål som kan "dra lyckan till sin ägare". Det många använder sin alruna till, t.ex.

funkar detta med dragdocka?

Jag vet inte, jag har ingen erfarenhet av det.
Siddelina?
jahaa, men då visste jag det, men har aldrig hört namnet =)
8# Jo, det funkar för mig. Jag har fått hjälp när det krisat sig och det har gått snabbt! En gång redan samma eftermiddag som jag uttalat min önskan.

Nyfiken på detta med dragdocka! Förstår principen, men skulle någon vilja berätta lite mer? Är det något du gjort själv Klara Stjärnljus?

Just nu håller jag på med en hemsnickrad ritual för att få en marklägenhet till mig och min familj…har velat ha det så länge nu (saknar en trädgård) så nu tyckte jag att det var dax att göra något åt saken kram tindra.

Nej, jag har nog aldrig haft en själv…vad jag minns. Men däremot har jag alltid varit intresserad av det och samlat information. När jag var 14-15 ville jag bygga en månharpa, som ju är något liknande fast inte i dockform, men det blev aldrig något med det eftersom jag aldrig får tummen ur att göra något ^^
Alrunor har jag läst en hel del om, och sådde i en kruka till en vän, som nu har fått skott (alrunefröet, inte vännen) :) känns som om jag har gjort henne med barn ;) kanske en burlesk tanke, men om jag stoppar ett frö i hennes kruka, som hon sedan ska ta hand om…det är inte långt i från!
Önskeritualer är samma sak, jag har aldrig utfört en, eftersom jag aldrig har behövt (konkreta sätt har alltid gått före magi för mig, det är bara dumt att inte försöka den vanliga vägen först), men jag har några bra nedskriva i min Grimoire/BoS, och är väldigt intresserad av sånt.
Dragdockor och önskeritualer är nog den magi som det finns mest av i "den vanliga världen", iaf bland barn. Speciella handlingar som ska föra tur med sig eller ge personen sin önskan uppfylld, allt från K-brunnar till stjärnfall… Maskotar och turprylar… I princip är det inte svårare än så.
Pukor/bjärar/trollharar, sånadär små komjölkande, smör-och gräddstjälande, och ibland även pengadragande, nystan, skulle man också kunna kalla för en typ av dragdocka, men jag skulle aldrig använda något som är till en annans nackdel.
Dragdockor kallades även "spiritus" förr i tiden, och kunde vara ungefär vad som helst, ett magiskt föremål, som ofta sågs som levande, som man använde för att dra pengar och välgång till sig.

TACK - Klara , för väldigt bra svar! 

varsågod Leira :)