Häxor iFokus

Häxor

Etikettsabbater-och-högtider
Läst 3687 ggr
Tistel-
2008-01-10 09:13
0

Imbolc

Ok jag är ganska ny gällande högtiderna.

Jag vill ha lite tips på vad jag kan göra för att fira imbolc (2 feb).

Vad gör ni vid denna högtid? är det någon som firar den över huvudtaget då den inte är en av de större?

isnornin
2008-01-10 09:33
0

Här firas allt som går att firas:)

Jag köpte Witches Datebook 2008 på adlibris, fick tips av NightPhoenix (hoppas jag inte ljuger nu;), den är fin och bra, ifs på engelska (lite - för min del), där stär det lite av varje, fina ilustrationer och recept.

Jag hoppas att någon med stor kunnskap har lust att skriva artikel om det bla!

MVH Isnornin

Tistel-
2008-01-10 09:39
0

Jahaa, kanske skulle va bra att skaffa en sån!

inte tänkt på det! =) jag köpte en bok i början av december ! "grimoire of the green witch" där jag trodde det skulle stå en hel del om högtiderna men det gjorde det inte, inte det jag ville veta iallafall´…

isnornin
2008-01-10 09:42
0

så synd…

ja det var kul med almenakan, den var inte dyr heller..

MVH Isnornin

Tistel-
2008-01-10 09:48
0

hur mycket kostade den ca?

Tistel-
2008-01-10 10:02
0

Det var inte farligt=) tack!

Ceriadwen
2008-01-10 11:22
0

Jag gillar Lenas sida om Imbolc  Glad

Tistel-
2008-01-10 11:29
0

Åh ja gser bara halva texten! får kolla när jag kommer hem =)

Alvljus
2008-01-10 13:53
0

#7 Åh, tack!!!! :)

Jag hinner nog uppdatera den lite till innan det är imbolc, hoppas jag. :)

Tistel-
2008-01-10 13:55
0

#9 bara nyfiken, var hittar du alla fina saker som du säljer på din sida =)?

Jag älskar skrivboken med pentagram på=)

Alvljus
2008-01-10 14:24
0

#10 Vad roligt att höra! Jag handlar hos bl a Pagan Wholesale (Storbritannien) som jag är återförsäljare åt, och en annan brittisk grossist som heter Puckator och en som heter Lemon Tree. Och så är jag återförsäljare åt några svenska grossister och tillverkare också, det är väl samma som alla andra butiker köper ifrån. :p

Brukar köpa in sånt jag själv tycker om och vill ha, det brukar bli bra. :) Hör av dig om du saknar något särskilt så kan jag leta runt lite o se vad jag hittar.

Imbolc (eller Ljusfesten eller vad man vill kalla det) tycker jag passar bra för rening av hem, kropp och själ. Kanske dricka te på brännässla (smakar väldigt likt spenat) ev blandat med andra örter för god smak, te på salvia blir också väldigt gott. En liten hälsokur, man kan dricka samma örtte i några dagar men sen är det bra att byta till ett annat te så det blir lite variation.

Man kan hälla havssalt (flingor eller större saltkorn) i en burk med lock, hälla i finrivet skal från en citron, lite olivolja och några droppar lavendelolja. På med locket, skaka om och häll i ett varmt bad. Ljuvligt! Tänk på att citronskalet kan fastna i avloppet, om man vill kan man lägga citronskalen i ett tygstycke istället och knyta till. Lätt att plocka upp kluten när man badat färdigt! Jag brukar ta ett sånt bad som rening innan mitt firande varje sabbat.

Massor med ljus hör imbolc till.

För mig är imbolc den perfekta tiden att påbörja något nytt, nya vanor som gör en gott. Att sätta upp ett mål för sig själv som man kan sträva efter att nå under året. Men det ska vara något litet, uppnåeligt - annars blir det så lätt att man tappar sugen. Det ska vara något som kan bli en god vana.

KlaraStjarnljus
2008-01-10 14:46
0

På Imbolc brukar jag dricka mjölk och tända ljus. Man kan kanske även göra något av den gamla Bohuslänska seden att dricka Eldborgs skål? Det kunde ta olika former. En variant är att man ställer två ljus på varsin sida om en kudde på golvet. I tur och ordning skulle sedan hushållets medlemmar sätta sig på knä på kudden och dricka en skål med öl, och sedan kasta skålen bakåt över huvudet (kanske inte bästa porslinsskålen, ta en i trä eller i värsta fall plast ^^). Om den välte skulle personen dö under året (eller gå ogift), och om den landade upprätt skulle personen få leva (eller gifta sig).

Den andra varianten har form av en offerceremoni, där husmor tände ugnen tidigt i ottan, bakade en brödkaka och radade upp husfolket i en halvcirkel framför elden. Var och en fick sedan äta en bit av brödkakan med smör och dricka ur ett krus med öl. Det som sedan blev över av ölet och brödet kastades på elden, vilket skulle skydda huset mot eldsvåda under det kommande året.

Varför inte göra en egen, liknande, fin offerceremoni?

Betydande på imbolc är tidiga vårblommor såsom snödroppar, eld och ljus, gudinnan Brigid, färgerna vitt, rött och gult, mjölk och mjölkprodukter, lök och frön.

Imbolc är den första markeringen att ljuset är på väg tillbaka efter solståndet, väl värt att fira!

sunflower123
2008-01-10 15:51
0

När man firar imbolc och ska ha någon bägare att dricka ur, som jag har hört att man kan/brukar ha/ så undrar jag vad för bägare?Tips tas gärna emot. Jag skulle oxå vilja veta vad för sorts bägare man ska/bör ha när man dricker efter sina ritualer, för att jorda energin s. k.

Jag är helt ny här så den som vill får gärna berätta mer.

KlaraStjarnljus
2008-01-10 16:11
0

Jag har en liten silverbägare som jag använder rituellt, men dricker inte ur. Jag letar efter en lite större träbägare att enbart ha till dryck, men tills jag hittar den som är menad för mig använder jag en av mina vackra graverade (med sädesax, mycket passande för de flesta sabbater) ölkupor jag ärvt efter en släkting och aldrig använder vid matbordet.

fairytindra
2008-01-10 19:04
0

vilken underbar sida…den var riktigt fin. Förra året gjorde jag och min sambo en kombinerad mån och imbolc ritual på ett ställe som heter trollberget här i närheten. I år vet jag inte riktigt vad jag ska göra …

Den där kalendern verkar bra så den ska jag nog oxå införskaffa ..kram tindra

MegN
2008-01-11 17:40
0

#8 - jag ser också bara halva texten. Dubbla bildremsor på vänstersidan lägger sig över texten…

Alvljus
2008-01-11 18:13
0

#8, 16 vilken webbläsare använder ni? Har testat sidorna på olika datorer med både Explorer och Firefox.

Brigid
2008-01-17 22:56
0

Hej allihopa.

Mitt första inlägg. Vilken fin sida!

Jag surfade in när jag letade efter Imbolc-tips.Tänkte ha en ceremoni 2 feb och då bjuda många vänner, både de som är intresserade av andliga ceremonier och de som "bara" vill träffas o ha trevligt. Tänkte dela upp kvällen i tre delar så får folk dyka upp där de passar dem. Ingen behöver "tacka ja" utan alla får känna i stunden om de har lust. Först en ceremoni vid en källa i närheten, offra mynt o/eller blommor för rent vatten på jorden. En vän, som ofta är på Findhorn, får hålla i den. Sen gå till en backe i samma skog där det finns eldstad och slogbodar med bord. Och ha eldceremoni, med ev poesiläsning. och alla har medhavd mat. (kanske pulka åkning om det blir snö, hm ) Hem till mig, bastu för de som vill, dans i mitt vardagsrum och möjlighet till småprat i mitt sovrum. Tänkte ha färger och staffli för de som vill måla. Göra ett litet altare, har en mkt stor bergskristall, men hoppas också hitta några vårblommor etc. Senare ev nässelte (eller vanligt och vissa föredrar väl öl och likn) med nybakta scones. Hittar nog nån som vill baka. Ja få se hur det blir…Några andra tips?

Raxic
2008-01-17 23:29
0

#18 åå va härligt det lät!! jag blir såå avundsjuk! måste dra ihop ngt liknande…

korseett
2008-01-18 09:04
0

#18 dig skulle man bo nära

Tistel-
2008-01-18 10:37
0

det låter underbart! det skulle va nåt det=)