Odling och måntecken
Hej.
Jag har tidigare nöjt mig med att så frön och plantera under vissa månfaser. Nu skulle jag vilja prova att odla vid specifika måntecken. Jag har en engelsk häxkalender hemma som visar månfaser och måntecken, men den stämmer inte riktigt för svenska förhållanden.
Har ni någon koll på hur man kan kolla i vilket tecken månen står i Sverige?
/Hannifer

*putt* :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
den här kollar jag på månkalender

är det samma för norra och södra sverige?
ja det borde det väl vara eftersom sverige är nästan rakt. Jag tror att i tid det skiljer 7 minuter mellan västra och östra sidan har jag hört

31:e december 2009 är det blå måne, d.v.s. den andra av två fullmånar som uppträder inom en och samma månad!
Vilken bra månkalender, #2, den ska jag genast skriva ut! :)
Någon som vet var man kan hitta mer info om odling med månens faser? Jag har läst om det innan med glömt när man skulle göra vad..så, skörda osv…:D
Jag vet att jag läst någonstans också om hårklippning och om att håret skulle växa fortare om man klippte det under stigande måne? Någon som vet?

#6:
Ur Cunningham's Magical Herbalism:
"Herbs that contain their usefulness in seeds, leaves, and flowers are planted during the waxing moon."
"Root crops […] should be planted while the moon is on the wane during the third or last quarter."
"[…] These best times to plant are while the moon is in Cancer, Scorpio, Pisces, Taurus and Capricorn".
"Trees, as they are perenninals and must develope strong roots to remain alive, are planted during the waning moon, and best of all after the last quarter but before the new moon."
"Flowers, or those herbs specifically valued for their blossoms […] should be planted while the moon is in her increase (the first quarter is preferred) and in the sign of Libra for delicious fragrance and beauty. If abundance is more the concern, then plant flowers while the moon is in Cancer, Scorpio or Pisces."
/Hannifer

Ellen Dugan påpekar i Garden Witchery (som jag förresten rekommenderar varmt till alla "gröna häxor") att …
Det är bra att plantera ettåriga växter under månens tillväxt fram till fullmåne.
När det är fullmåne kan man prova att så eller plantera sin favoritört.
Några dagar efter fullmåne rekommenderas att man skördar frukt och grönsaker.
När månen börjar gå tillbaka, bör man plantera perenner och träd. Likaså bienner, buskar, rotsaker, lökar och knölar.
Under månens sista fas bör man inte plantera, utan rota sticklingar, dra upp ogräs, skörda, beskära och planera sin trädgård.
/Hannifer
Tack Hannifer för tipsen, ska kolla upp detta genast!

Biodynamiska föreningen ger varje år ut sin såkalender som ger upplysningar vilka dagar som är rotdagar, bladdagar eller blomdagar. Jag har inte använt dessa på ganska länge eftersom jag inte har möjlighet att följa såkalendern utan det är andra saker som avgör när sådder, delningar och inkrukningar.

Tack Björnen!
Kollar upp det.