Häxor iFokus

Häxor

Etikett: allmänt
Läst 4271 ggr
Iram
1

Häxans handbok av Dannie Druehyld

Först vill jag bara säga att jag vet att denna bok varit uppe i många diskussioner redan, på andra häxforum. Men jag bara måste lyfta fram den här också.

Jag älskar den och jag bryr mig inte om att verka objektiv! Skrattande

Häxans handbok av Dannie Druehyld är den i särklass största anledningen till att jag har den syn på häxkonst som jag har idag. Jag köpte den på bokrea av en slump när jag var 18 år gammal. Jag hade redan före det börjat intressera mig för det här med häxtro, men inte funnit något bra att läsa om det förrutom någon tråkig biblioteksbok och en och annan artikel i veckotidningarna (oftast runt påsk). Jag visste redan i nedre tonåren att det är som häxa jag passar, men jag hade ingen aning om hur jag skulle gå tillväga. Jag var till o med lite osäker på om det fanns sådana som jag i Sverige, jag hade bara läst om att det fanns häxor i England och USA. Hade dessutom läst att de var konstiga och hade nakenriter och sexuella orgier. Det lät ju lite i mesta laget tyckte jag… Ni får komma ihåg att det här var innan internet och innan häxkonst blev populärt och vanligt, så jag hade inte mycket litteratur att hämta kunskap i och jag visste inte var jag skulle leta.

När jag då köpte den här boken och började läsa var det som om allt föll på plats! Precis sådär ville jag förhålla mig till min omvärld, precis sådär ville jag leva. Det käöndes som att hitta hem och efter att jag läst den boken har jag aldrig sneglat åt någon annan religion.

Många har åsikter om Häxans handbok. Den är i det närmaste kultförklarad, och då den har gått ur tryck kan den vara knepig att få tag på. Man kan leta på antikvariat eller kolla in Tradera.

Den har även fått en hel den kritik, främst av sådana som tar det här med häxkonst eller wicca på alltför stort allvar (om man frågar mig). Det är nämligen en barnslig bok, på sätt o vis.

Men det är ju det som är så stor del av dess charm!! Man kastas liksom ut i en magisk förtrollad värld av älvor, örter och gudinnor, där allting man som liten fick lära sig var på låtsas, nu finns på riktigt! Dannie drar sig inte för att blanda poetiska skildringar, barnsliga och halvseriösa magitips med äkta recept på farliga flygsalvor. Hon berättar på ett medryckande vis om hur man tillverkar en förtrollad börs av svart kattskinn, hur man lurar ut spöken ur sitt hus eller hur man bakar kärlekskakor som innehåller menstruationsblod!

Visst har hon blandat friskt med både gammal skrock och folktro, men vad gör det? Huvudsaken att det fungerar och man har roligt under tiden. Jag tror också att det är den här bokens påverkan som gjort att jag tvekar inför att satsa helhjärtat på något specifikt som wicca. Jag är hellre en fri vildhäxa så att jag kan välja godbitarna överallt och skapa min egen tro och livsstil!

Jag vet inte varför just den här boken talar så starkt till mig, men nu har jag haft den i 17 år och den har fortfarande inte förlorat sin magi. Det är min favoritbok trots att jag numera har bokhyllan full av seriösa och "riktiga" häxböcker!

Ni andra som äger denna bok, vad tycker ni om den?

MVH Marie

Stj3rnfallet
0

Haha, du får ursäkta att jag inte orkar läsa hela ditt inlägg, men jag är väldigt trött!:) Men jag undrar var man kan köpa den boken? Går det att köpa den på internet och var i så fall? Får läsa hela ditt inlägg imorgon när jag är piggare :D

[tiiia]
0

jag tror att jag har den här hemma faktiskt. eller jag är inte 100% säker för den heter häxans handbok men är skriven av "kithara" scennamn kanske, eller är den andra en helt annan bok?

Iram
0

Hejsan!

Jag tror det finns två ex av Dannie Druehylds Häxans handbok på Tradera just nu faktiskt.

Kitharas bok är tyvärr en helt annan bok, jag har den också i bokhyllan.

/Marie

[tiiia]
0

okej, då hade jag inte den :)

så det finns med andra ord flera handböcker för häxor :)

Iram
0

Ja, det kanske inte ens räcker med de här två. Glad

john-a74
0

Bara så ni vet så finns det lika många böcker som häxor

det är ju så att man skapar sina egna erfarenheter och ritualer

den som att man kan läsa sig till att bli häxa har dock mycket fel.

man skapar sin magi!!

tro besätter 

berg de vill säga !!!

Iram
0

Nej inte kan man läsa sig till att bli häxa, det är helt riktigt. Tron och livsinställningen sitter i hjärtat.

Men en bra bok kan ge god inspiration!

inca
0

Jag har båda men föredrar Dannie Druehylds bok den är riktigt mysig :) 
och ja det finns oräkneliga antal häxböcker så man får känna efter vad det är man vill läsa om. Håller med dig Marie att tron och livsinställningen sitter i hjärtat och det är där man får sålla agnarna från betet sas Fundersam

Stj3rnfallet
0

Jag tycker ändå att det är roligt att läsa sådana böcker, även om man inte kan läsa sig till det.. Jag vet vad jag är, men jag tycker ändå om att läsa =) Är väl inget fel med det?:P
Och precis, en bok kan ge inspiration =)

john-a74
0

Det har väl jag aldrig sagt att det ej kunde vara inspirreande ju :)

jag läser själv allt jag kommer över ju :)

LinaN
0

Dannies bok är väldigt trevlig, och ajg älskar henens små illustrationer, de påminner om alla små varlser i pettson o findus-böckerna  :P (findus är en av mina stora idoler :D)

En hel del av mina amulett-"recept" kommer från hennes bok ohc mycket som står i boken finns även i min BoS i dagsläget :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

isnornin
0

Jag tycker att den är jättebra:)) Glad att jag äntligen fick tag på den!:)

MVH Isnornin

zeretki
0

isnornin: den är riktigt bra, tycker jag.

Stormhatt
0

Jag älskar häxans handbok! Lånade den 117 ggr på bibloteket när jag var yngre, men sen var det någon som lade vantarna på den. Måste försöka få tag på den igen *kilar iväg till tradera*

fairytindra
0

jag har både den boken av dannie druehyld och den av kithara och jag tycker båda är lika bra kram tindra

Hennum
0

jag har oxå den boken, köpte den på antikvariat i lund. väldigt trevlig bok. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

KlaraStjarnljus
0

Jag letar efter Dannie Druehylds, Kitharas står i bokhyllan, och i min speciella lilla låda ligger en "Handbok för Häxor" av Agneta Ta-Iwo och Lars Johansson, Wahlströms minipocket från 1974, en mysig liten beskrivning av modern häxkonst som är både informativ (iaf för nybörjare eller ett och annat man inte visste) och ganska rolig i sin mystiska stil!

Hittade den för två kronor hos min favoritbokhandlare på en loppmarknad för några år sedan.

Nemi69
0

Har faktiskt den i mitt bokskåp. ÄLSKAR DEN! Fick den av Bappho då jag var..hmm..kan jag ha varit 19-20. Tycker den är helmysig! Bläddrar ofta i den just bara för att den är så underhållande med sina roliga illustrationer och för att den är så lättsamt skriven. :-)

siddelina
0

Jag har inte boken tyvärr. Har hört mycket gott om den. Jag tror också att man kan få vägledning med hjälp av böcker, men att det hänger om en själv och hur villig man är att se det magiska i sitt liv. Tron kan försätta berg, sägs det ju och om jag inte tror på magin så existerar den inte. Tror jag däremot kan vad som helst hända, det har jag själv upplevt Flört

Coturnix
0

-Jag har fått fatt på boken! Den kom till mig idag! Den verkar mysig på alla vis!:D

Tistel-
0

jag letar hela tiden efter nya böcker, jag gillar inspirationen =)

Och som inte helt inlärd häxa så är det bra riktlinjer från många böcker. Har man ingen fantasi och inspiration så tycker jag det inte är fel att bläddra lite =)

nu blev jag sugen på att hitta den boken iram! det verkar underbar=)