Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2141 ggr
KlaraStjarnljus
0

Trolldomshörnan

Ionas hemsida som försvann för ett tag sedan… någon som råkar ha något material därifrån, eller är det meningen att det blott skulle vara en inspiration och ett minne som driver mig till att söka mitt eget material? Skapar gör jag och söker gör jag, men sakerna jag bara minns till hälften gör mig galen. Sen är det nog en stor portion nostalgisk längtan som spelar in också… Någon som vet någonting eller vet vad jag pratar om?

fairytindra
0

ja jag upptäckte med sorg igår att den hade försvunnit. När jag var ny inom wicca så hämtade jag en hel del info från den sidan som jag har nertecknat i min skuggornas bok. Dock kan jag inte säga exakt vad som kommer just från hennes sida. Är det något specifikt du vill ha tag i? kram tindra

Tistel-
0

jag har en del hemma! vad vill du veta?

trampolin
0

Jag saknar också den sidan :(  #2 har du sparat hur man kokar trollgröt?  JAg minns att man skulle vara nio personer och gå till olika vägskäl för att få se något :) det lät spännande tyckte jag hehe

Tistel-
0

åhh nej inte det… Men en hel del annat, ska kolla när jag kommer hem =)

Tistel-
0

man kanske skulle maila henne o fråga om sidan kommer tillbaka någon gång….?

trampolin
0

Ja, hon kanske skulle lägga upp den igen om hon visste hur många som saknade den :)

Tistel-
0

ja för jag har kollat på den sidan i flera år!

och det är tydligen inte bara jag som gjort det=) ska försöka hitta en mailadress o fråga iallafall!

KlaraStjarnljus
0

Trollgröten I know by heart :)

Man ska vara nio personer och nio sorters gryn eller mjöl, alternativt åtta sorters gryn/mjöl + en nypa salt, eller får man bara tag på sju sorter så kan ju förste man hälla i vattnet, det finns alltid utrymme för improvisationer och modifikationer!

Helst ska man ha en fristående gryta över eld, väggfast spis kan vara lite svårt, men det är bara att improvisera.

Hursomhelst så lägger förste man sin ingrediens i grytan och dansar baklänges ett varv motsols runt grytan (eller ett varv i köket om man använder vanlig spis), alla gör likadant i tur och ordning. Sedan håller alla i sleven (en lång, preferably) och rör motsols tills det har kokat ihop till en gröt.

Allt ska ske under tystnad. Under samma tystnad äter man sedan en sked var av gröten och tågar ut till valfri korsväg där man sedan ska få se sin framtid, sin tillkommande, spöken, Hekate eller knytt eller andra trevligheter.

Trevligare blir det ju om det är mörkt, t.ex. mitt i natten, och korsvägen är en mindre väg i skog eller mark, kanske inte den där fyrvägskorsningen med rödljusen vid stora vägen ;)

KlaraStjarnljus
0

En ramsa mot ovänner minns jag att jag saknar, ramsan vid knutmagi, lite småplock här och var. Det är inte så att jag egentligen behöver det, men det blir ett visst skimmer över saker man inte längre har tillgång till, och begäret blir större än det egentliga behovet. Och så är det en del som jag skulle vilja ha i min grimoire, mina gamla anteckningar och utskrifter är sedan flera år försvunna eller slängda eller whatever… jag har bytt rum två gånger och dessutom flyttat, och jag tror inte direkt det är något som mamma skulle spara på vinden… *smirk*

KlaraStjarnljus
0

Har man en kort slev till gröten så kan ju varje person röra nio varv motsols var i tur och ordning efter att alla har lagt i ingredienserna! :)

Och var det så att man skulle gå till olika korsvägar, eller skulle man gå tillsammans, eller ska man kanske gå en i taget med en stunds mellanrum? Även där man man nog välja vad som känns bäst :)

Egentligen brukar jag göra mina egna ritualer och spells, och anpassa mycket jag får utifrån, men Trolldomshörnan är speciell för mig… jag var 13-14 när jag hittade den, och har haft den som källa i många många år, och när jag flugit ett tag på egna vingar upptäckte jag att den var borta. Kanske ett tecken på att man ska klara sig själv, men när man har ett sånt här fenomenalt forum så kan man ju iallafall samarbeta :)

Devona
0

Fler som saknar ionas sida har jag upptäckt…

jag med! Den var en stor inspirations källa när jag började med wicca och jag blev ganska chokad när den försvann, har försökt att skriva på hennes mail men tror hon har lagt ner den med då jag bara får felmeddelanden tillbaka. Om det inte är min mejl som krånglar förståss. :/

Jaja. Har man tur kanske den kommer tillbaka någon gång..

Hennum
0

jag saknar den sidan jättemycket. blev helt förkrossad när jag upptäckte att den var bort. det var min favvosida, finns ingen som den :( kan inte förstå varför. känns som när en god vän har dött nästan :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

varulven
0

jag skymtade förbi hennes helgonsida för hundra år sedan. har dock glömt vad hon hette där… vet dessutom inte hur gulligt det skulle vara att lämna ut det här. fast det är iofs en community ;)

varulven
0

vet dessutom inte om hon har kvar sin användare där…

KlaraStjarnljus
0

DarkGehenna heter/hette hon på helgon, men jag vet inte om hon har den kvar… Hon har säkert bättre saker för sig, vi får klara oss med hjälp av varandra, eller vad säger ni folk? :)

Tistel-
0

kollade på Helgon.net med hon är borta…

jaja det var kul så länge det varade=)

trampolin
0

#8 :) tack för att du skrev ned det. Ska testa det sen

KlaraStjarnljus
0

#16 ja, man får resonera så… men vi har ju egentligen ett otroligt bra utbyte av varandra här, så fråga och sug åt er som svampar av varandras kunskap!

Thistle
0

Jag gillade den sidan väldigt mycket och jag har faktiskt inte sett att den är borta, det beror väl på att jag inte har varit där på länge.

Jag kan passa på att tipsa om två sidor som jag gillar, speciellt den första av dem:

http://www.heksebua.com/boka/se/index.php

http://www.beccus.se/

Annars måste jag säga att det är synd att Ionas sida försvann, likaså att Häxans Hus som sköttes av Lajla Wiberg försvann, men det beror ju tyvärr på att Lajla gick bort. (hoppas att jag stavade henes namn rätt).

trampolin
0

#19 Ja det där är bra sidor som jag sett tidigare också :) har de som favoriter

varulven
0

#19 oj den där andra länken kändes ju som en ren rip off på ionas trolldomshörna!  i princip samma innehåll, språkbruk mm…

fast jag är ju inte den som är den! :) bra substitut!

KlaraStjarnljus
0

Fast Beccus sida är ganska gammal också har jag för mig? Heksebua/-boka är där jag brukar hålla till nu för tiden :)

Tistel-
0

det var båda bra sajter, har konstigt nog inte sett dom förrut=)